روز شمار معکوس موشک فالکون برای سفر به سیاره سرخ + تصاویر

در هفته‌ای که پیش روی است یکی از هیجان انگیز‌ترین ماجراجویی‌های فضایی انجام می‌شود و گران قیمت‌ترین موشک دست ساز انسان به سوی سیاره سرخ پرتاب می‌شود.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مقام‌های شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) اعلام کرده اند موشک فالکون هِوی (Falcon Heavy) که قرار است خودروی برقی (cherry red ۲۰۰۸ Tesla Roadster) مالک شرکت اسپیس ایکس و تسلا موتورز، ایلان ماسک را به فضا ببرد در تاریخ 6 فوریه سال میلادی جاری پرتاپ می‌شود.


این موشک از مرکز فضایی کندی و پس از چندین بار وقفه در پرتاپ قرار است به فضا پرتاب شود.
این موشک دارای ۲۷ موتور و سه هسته قابل استفاده مجدد است که پس از قرار گرفتن ماژول اصلی در مدار از آن جدا شده و به سوی کره زمین باز می‌گردند، کارشناسان برآورد کرده اند که بخش‌های بازیافتی موشک فالکون در اقیانوس آرام فرود آیند.


ماژول اصلی قرار است خودروی ماسک را به مدار اصلی سیاره مریخ یعنی با فاصله ۱۴۰ میلیون مایل (۲۲۵ میلیون کیلومتر) از کره زمین برساند.
هدف ارسال موشک فالکون در مرحله اول رسیدن به مدار سیاره مریخ است و برنامه‌ای برای فرود بر سطح سیاره ندارد و فرود بر سطح سیاره در مراحل بعدی انجام می‌شود.


سایت پرتاب موشک فالکون از همان سایتی (۳۹A) انجام می‌شود که برای پرتاب موشک آپولو ۱۱ به وسیله دانشمندان ناسا طراحی شده است.

لحظه پرتاب، ذرات غبار و دود فراوانی در آسمان به وجود می‌آید و صدای پرتاپ موشک و انفجار موتور‌ها تا سه مایل دورتر از سایت اصلی شنیده می‌شود.


در ساخت موشک فالکون از پیشرفته وپیچیده‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است و انتظار‌ها بر این است که موشک بتواند به مدار سیاره مریخ برسد.

هدف مقام‌های شرکت اسپیس ایکس رسیدن به مدار سیاره مریخ، بررسی سطح سیاره و اتمسفر آن و در مراحل بعدی ارسال سفینه سرنشین دار و ساخت اقامت گاه برای زندگی انسان‌ها در این سیاره است.


از جمله ویژگی‌های فنی موشک فالکون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
ارتفاع ۷۰ متر
عرض:۱۲.۲ متر
تعداد مرحله: دو مرحله ای
تعداد هسته قابل استفاده مجدد: سه عدد
تعداد موتور : 27 عدد
میزان بارگیری برای سیاره مریخ(Payload to Mars):16,800 کیلوگرم
ظرفیت ترابری در مدار پایینی کره زمین(Payload to Low Earth Orbit) :63,800 کیلوگرم
جرم: 788،420، 1کیلوگرم
مجموع فشار در لحظه بلند شدن(Total thrust at lift-off): 5 و 13 دهم میلیون پوند


اندازه بزرگ این موشک توانایی حمل بار‌های سنگین، تجهیزات زیاد و حتی تعداد زیاد فضانورد را در اختیار دانشمندان برای سفر‌های آینده فضایی قرار می‌دهد و کارشناسان امیدوار هستند در صورت موفق آمیز بودن پرواز فالکون در آینده انسان‌ها بتوانند به سفر‌های فضایی با فاصله‌های زیاد بروند.


کارشناسان اکنون پس از پایان تست‌های نهایی موشک فالکون امیدوار هستند در روز سه شنبه ۶ فوریه این موشک پرتابی موفقیت آمیز داشته باشد.
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

بزرگترین ماجراجویی فضایی در سال‌های اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار