پرس تی وی: درگیری‌ها در عدن سرآغاز فروپاشی ائتلاف سعودی را نوید می‌دهد

کاترین شکدام، مدیر موسسه شفقنا درگیری داخلی نظامیان وفادار به عربستان سعودی در شهر بندری عدن در جنوب یمن را سرآغاز فروپاشی ائتلافی خواند که عربستان در سال ۲۰۱۵ ایجاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر موسسه شفقنا برای مطالعات خاورمیانه در لندن با اشاره به درگیری داخلی نظامیان وفادار به عربستان سعودی در شهر بندری عدن در جنوب یمن، این درگیری را سرآغاز فروپاشی ائتلافی خواند که عربستان در سال ۲۰۱۵ ایجاد کرد تا رئیس جمهور فراری یمن را به قدرت بازگرداند.

کاترین شکدام به پرس تی وی گفت: «درگیری داخلی نظامیان هوادار عبدربه منصور هادی نشان از آن دارد که رئیس جمهور فراری یمن از ابتدا هم مشروعیت نداشت زیرا افرادی که قرار بود از او پشتیبانی کنند هم اکنون به جان هم افتاده اند و یمنی‌ها در جنوب یمن که هنوز هم در اشغال قرار دارد از این فرصت استفاده کرده اند تا مخالفت خود را با منصور هادی آشکار سازند؛ لذا او و هوادارانش در منطقه باید این را درک کنند که دیگر جایگاهی در یمن ندارند و نیز گروه‌هایی که در داخل یمن می‌خواستند منصور هادی را به قدرت بازگردانند دیگر وجود خارجی ندارند.»

شکدام به گسترده شدن دامنه‌ی بحران انسانی در یمن نیز اشاره کرد و افزود: «در حقیقت غیرنظامیان هستند که هزینه‌ی سنگینی می‌پردازند تا بلندپروازی‌های سیاسی گروهی انگشت شمار را برآورده سازند. حقیقت ماجرا در یمن همین است. اما جامعه بین المللی وظیفه دارد برای برون رفت از این بحران چاره اندیشی کند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تلاش ائتلاف عربستان برای محروم کردن جنبش مردمی انصارالله از حقوق سیاسی و مشارکت در تصمیم گیری سیاسی در یمن با این ادعا که جنبش دموکراتیک نیست و جنگ داخلی براه انداخته است محکوم به شکست است. کشور‌های غربی به هرج و مرج و آشوب در یمن دامن زدند و اکنون خودشان باید چاره‌ای بیاندیشند. زیرا با توجه به رویداد‌های اخیر و بروز درگیری داخلی بین نظامیان هوادار منصور هادی به نظر می‌رسد این ائتلاف محکوم به فروپاشی است. زیرا سعودی‌ها در بسیاری از جبهه‌های این نبرد با شکست روبرو شده اند و ادامه‌ی این راه برای آنان امکان پذیر نیست. ریاض، منصور هادی را در شرایطی در یمن رها خواهد کرد که هیچ پایگاه مردمی در این کشور ندارد. منصور هادی از ابتدا هم مشروعیت نداشت و اگر به قانون اساسی یمن بنگرید مشاهده خواهید کرد که او دیگر در ظاهر هم چنین جایگاهی در یمن ندارد.»
رئیس جمهور پیشین یمن، عبد ربه منصور هادی به نیرو‌های تحت امر خود دستور داد در شهر بندری عدن آتش بس اعلام کنند. این فرمان پس از آن صادر شد که درگیری‌ها در عدن دست کم ۱۵ کشته بر جا گذاشت.

منصور هادی در بیانیه‌ای به نیرو‌های خود که در حمایت آل سعود قرار دارند دستور داد به پایگاه‌های خود باز گردند. درگیری‌های شدید در خیابان‌های عدن بین گروه‌های مسلح وفادار به عربستان سعودی و جدایی طلبان هم پیمان امارات اتفاق افتاد. شهر عدن هم اکنون در کنترل نیرو‌های منصور هادی و جنگجویان هم پیمان امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب قرار دارد. این درگیری‌های داخلی بین نظامیان هم پیمان در یمن شرایط پرتنش در این کشور را شدت بخشیده است. یمن از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تاکنون درگیر جنگ با عربستان و کشور‌های هم پیمان ریاض است. آل سعود تلاش ناکامی را برای بازگرداندن منصور هادی در دست اجرا دارد. تهاجم ائتلاف به سرکردگی عربستان تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار کشته در یمن بر جا گذاشته و بحرانی انسانی را بدنبال داشته است.

 انتهای پیام/

فروپاشی ائتلاف سعودی در آینده‌ای نه چندان دور

برچسب ها: یمن ، عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
خطاب به ال سعود مکن چاه کسی را که افتی در ان چاه
Germany
ناشناس
۰۳:۲۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
نشان از آن دارد که نتانیاهو از ابتدا هم مشروعیت نداشت
آخرین اخبار