ابطحی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 97:

کشور با این همه اوراق مالی، اوراق می‌شود/ لایحه بودجه خلاف اصل 52 قانون اساسی تنظیم شده است

نماینده مردم خمینی شهر گفت: با این مقدار اوراق مالی در حقیقت یک بودجه بادکنکی تدوین شده و کشور اوراق می‌شود.

برداشت 6 درصد از صندوق توسعه ملی ناقض روح برنامه ششم استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی امروز یکشنبه 8 بهمن‌ماه گفت: جدولی که کمیسیون تلفیق بودجه چاپ کرده باید 10 روز پیش در اختیار ما برای بررسی قرار می‌گرفت، اما اکنون باید پرسید این جدول چه زمانی منتشر شده که اکنون بنده بخواهم با آن مخالفت کنم.

پزشکیان در پاسخ به ابطحی اظهار کرد: گویا پنجشنبه این جدول توسط کمیسیون تلفیق منتشر شده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر تأکید کرد: تازه شنیده‌ام این جدول در کمیسیون تلفیق هم تصویب نشده که تاج‌گردون رئیس این کمیسیون باید توضیح دهد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی خطاب به شورای نگهبان بیان کرد: شما که پاسدار قانون اساسی باید باشید آیا بودجه براساس اصل 52 قانون اساسی تنظیم شده است؟ اعلام شده لایحه بودجه باید مطابق با قانون بودجه یا برنامه ششم تنظیم شود، اما اکنون تخلف از اصل 52 در این لایحه رخ داده است. پس چرا شورای نگهبان به آن ورود نمی‌کند؟

ابطحی تأکید کرد: شورای پول و اعتبار در کدام قسمت لایحه بودجه نظر داده است؟ براساس ماده 1 قانون محاسبات عمومی پیش بینی درآمدها و تخمین هزینه برای اهداف از پیش تعیین شده طی دوره زمانی یکساله باید انجام شود و این پیش‌بینی‌ها باید به صورت کارشناسانه صورت بگیرد که متأسفانه در لایحه بودجه این موضوع شفاف نیست.

نماینده مردم خمینی‌شهر با اشاره به اینکه منافع پوچ و پوک در لایحه بودجه زیاد داریم، گفت: در لایحه بودجه اعلام شده این مقدار برای واگذاری اصل 44 قرار دهیم، آیا بودجه سال 96 در این مورد محقق شده که بار دیگر همین موضوع را قرار داده‌اید؟ از کدام منابع می‌خواهید مردم را تأمین کنید؟ اگر مردم را می‌خواهید سرگرم کنید یک حرف دیگر است. پس واقعیت را ببینید.

وی تصریح کرد: تعارض منافع در لایحه بودجه دیده شده است، برخی هیئت مدیره‌ها از همین دولتی‌ها هستند که می‌توان در این موضوع درماندگی دولت را دید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با تأکید بر اینکه اعلام شده کسری بودجه را از افزایش اوراق مشارکت و مالیات تأمین کنید، افزود: آیا این اقدام درستی است؟ آیا این موضوع به کسری پنهان بودجه دامن نمی‌زند؟

ابطحی خطاب به نوبخت گفت: ارز دو نرخی است، یعنی از 3500 تومان تا 3850 تومان در بودجه دیده شده، اما اکنون دلار 4400 تومان است، پس مابه‌التفاوت آن چه می‌شود؟ اقتصاددانان به این موضوع درآمد غیر شایسته می‌گویند.

نماینده مردم خمینی‌شهر با تأکید بر اینکه جبران کسری بودجه با واگذاری اوراق مشارکت داستان غم‌انگیزی است، بیان کرد: برخلاف ادعای دولت و برخی نمایندگان مبنی بر اینکه لایحه بودجه براساس برنامه‌ریزی عملیاتی تدوین شده، بنده می‌گویم لایحه بودجه هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته و هزینه جاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مشخص نیست بهای نهایی خدمت چه میزان است، دغدغه امروز مردم در اقتصاد اشتغال و معیشت است که ردپای جدی و دقیقی برای رفع در لایحه بودجه دیده نشده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: میزان 17 هزار میلیارد تومان حاصل از منابع بودجه که قرار است اهرم 15 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی و 35 هزار میلیارد تومان منابع بانکی با چه برنامه‌ای 980 هزار شغل محقق کند.

ابطحی با بیان اینکه انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم بحث غم‌انگیزی است، گفت: سهم صندوق توسعه ملی طبق ماده 7 بند ب قانون برنامه ششم توسعه 32 درصد اعلام شده که باید پرسید هدف از این بند چه بوده؟ در حقیقت کاهش وابستگی بودجه به نفت دارای اهمیت بوده که متأسفانه بار دیگر با استقراض دوباره دولت از صندوق توسعه ملی به میزان 6 درصد کل بودجه منابع عمومی در تضاد با منافع عمومی است.

نماینده مردم خمینی‌شهربا اشاره به بند ح تبصره 5 هم تصریح کرد: اسناد خزانه یعنی دِین و بدهی تازه برای آینده که باید بدهی‌ها را با بدهی‌ها تسویه کرد که متأسفانه ربا هم داخلش وجود دارد و شورای نگهبان حتما آن را بر می‌گرداند.

وی با بیان اینکه 194 هزار میلیارد تومان اوراق مالی صادر می‌کنید، گفت: این یعنی یک بودجه بادکنکی و کشور با این اوراق مالی در حقیقت اوراق می‌شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: امسال سود اوراق سال قبل را برای واردات گندم، سلامت و ... گذاشته‌اند، کجا 7500 میلیارد تومان بودجه مختص به این مسائل به گندم می‌رسد؟ آقای نوبخت نمی‌خواهید گندم را گران کنید؟

ابطحی تأکید کرد: نوبخت آنقدر ریلکس صحبت می‌کند که بنده حسرت می‌خورم و باید نکته‌ای را بگویم، دیشب نوبخت اعلام کرد که من قانون را عمل نمی‌کنم ولا اعدام بشوم. این حرف شما نیست آقای نوبخت، اگر باشد باید طاق مجلس پایین بیاید. همه این حرف‌ها را دولت قبل هم می‌زدید.

نماینده مردم خمینی‌شهر با بیان اینکه طرح تحول سلامت هم 18 هزار میلیارد تومان کسری دارد، افزود: یا باید تعرفه پزشکان را به قبل برگردانیم یا اینکه پرونده سلامت الکترونیکی را هرچه سریعتر تشکیل دهید و الا با این اوضاع طرح باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه بیخود برای انتقال از آب خزر اقدام نکنید، گفت: اگر بودجه دارید این آب را از خلیج فارس بیاورید و نکته بعدی آنکه استانی شدن آموزش و پرورش یعنی مردم را به جلوی در استانداری‌ها بکشانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، بودجه 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار