نه به مهمان کشی پرندگان

۸۰۰ شکارچی مازندران برای جلوگیری از پرنده کشی ،داوطلبانه تفنگ‌های خود را کنار گذاشتند و به نگهبانی از قو‌ها و پرندگان مهاجر مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در حالیکه رسانه‌های دیداری و شنیداری این روز‌ها از پرنده‌کشی شکارچیان در برخی تالاب‌های مازندران می‌نویسند، در نقطه دیگری از این استان ۸۰۰ شکارچی تفنگ‌های خود را کنار گذاشتند و به نگهبانی از قو‌ها و پرندگان مهاجر مشغول شدند.

تالاب ۷۰۰ هکتاری لپو و پلنگان روستای زاغمرز در شرق مازندران این روز‌ها میزبان صد‌ها قطعه قو وهزاران قطعه پرنده زمستان گذران است تالابی که در آن خبری از قتل عام پرندگان نیست.

اینجا قو‌ها خریدار دارند، اما نه سربریده بلکه زنده چرا که اهالی شهر ورود طبیعت گردان و پرنده نگری را مفید‌تر از شکار پرندگان میدانند.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

شکارچی دیروز و نگهبان امروز 

شیردل ملکی یکی از شکارچیان سابق منطقه لپوی زاغمرز بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: پدر و پدر بزرگ هایش در کنار تالاب کلبه‌های شکار داشتند ،طوری که  شکار به صورت ارثی به ما انتقال یافت.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

اتفاقی که  مسیر زندگی شکارچی  را عوض کرد

شیردل ملکی می‌گوید: یک روز در حال شکار بودیم و یکی از شکارچیان  قویی شکارکرد ، جفتش در همان مکان ماند و تا یکماه هیچ غذای نمی‌خورد به طوری که از گرسنگی و تشنگی تلف شد و همین باعث شد تا اسلحه و شکار را کنار بگذارد.

شکارچی دیروز و صیاد امروز

وی می‌گوید: شکار را که کنار گذاشتم تصمیم گرفتم ماهیگیری کنم و در کنار این کار از پرندگان مهاجر و قو‌های منطقه محافظت می‌کنم.

او می‌گوید: پرندگان مهاجر  فقط به نسل امروز تعلق ندارد و برای همه مردم و آیندگان است.

شیردل ملکی می‌گوید: منطقه زاغمرز حدود ۳۰۰ شکارچی دارد و همه مجوز شکار دارند، اما به خاطر قو‌ها و امنیت پرندگان مهاجر شکار نمی‌کنیم.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

آزادی قو‌ها به لطف ۸۰۰ شکارچی مهربان

مردم طبیعت دوست زاغمرز و دهستان میانکاله پارسال برای نخستین بار داوطلبانه حفاظت از ۴۰۰۰ پرنده زمستان گذران را بر عهده داشتند.

علی بابا یکی از شکارچیان سابق منطقه لپوی زاغمرز بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: ۳۵ سالی به شکار عادت داشتم، اما ۵ سالی هست که به خاطر قو‌ها دست به اسلحه نمی‌برم.

او می‌گوید: الان از پرندگان زمستان گذران تالاب لپو و پلنگان زاغمرز بهشهر حمایت می‌کنم و راهنمای گردشگران و توریسم این منطقه هستم.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

نگهبانی اهالی منطقه پا به پای شکارچیان سابق از پرندگان مهاجر

دهستان زاغمرز حداقل ۸۰۰ شکارچی دارد واین شکارچیان لذت شکار را به حیات قو‌ها ترجیح دادند و روستاییان اطراف هم با دون پاشی (دان گندم و جو) از این پرندگان مراقبت می‌کنند.

یکی ازاهالی منطقه زاغمرز بهشهر نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: ۵ سالی هست که این منطقه برای پرندگان مهاجر امن شد و تعداد پرندگان هر سال بیشتر می‌شود ما هم برای این پرندگان وحشی تغذیه زمستانی می‌ریزیم.

علاوه بر مردم طبیعت دوست زاغمرز، روستا‌های اطراف نیز برای حفاظت و ماندگاری این پرندگان زیبا پارسال برای نخستین بار داوطلبانه چند تن گندم و جو خوراکی را برای تغذیه زمستانه ۴۰۰۰ قطعه پرنده در اطراف تالاب قرار دادند.

تشکیل انجمن دوستداران محیط زیست برای آسایش قو‌ها و پرندگان

ابوطالبی مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز برای ماندگاری این قو‌های زمستان گذران بخشی ازتغذیه زمستانی این پرندگان را تامین کرده اند.

وی افزود: انجمن زیست محیطی زاغمرز حدود ۷ میلیون تومان برای تغذیه و حفاظت از پرندگان هزینه کرده است.

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: این انجمن به تعداد ۳ نگهبان در فصول ورود پرندگان به صورت شبانه روزی در مناطق لپو، شیرخان لپو وتالاب قلعه پلنگان به مدت شش ماه با حقوق ومزایا هر سال اجرایی می‌کند.

ابوطالبی افزود: انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز با فرهنگ سازی در جوامع محلی حاشیه نشینان به ویژه شکارچیان بستر مناسبی را برای حفظ وحراست از پرندگان مهاجر فراهم کرده است.

وی گفت: هیئت مدیره و اعضای انجمن به صورت داوطلبانه به صورت شیفتی درشبانه روز گشت می‌زنند تا ازشکار یا صید پرندگان جلوگیری کنند.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

توسعه گردشگری با افزایش ورود پرندگان مهاجر به تالاب بین المللی لپو

بیش از ۴۸ بال قو پارسال به تالاب ۷۰۰ هکتاری لپو و پلنگان زاغمرز بهشهر پناه آورده بودند و امسال با افزایش محیط بانان و تعطیلی شکار در منطقه، تعداد پرندگان زمستان گذران و قو‌ها به ۱۵۰ بال افزایش پیدا کرده است.

ورود قو‌ها پای گردشگران و عکاسان را هم به منطقه باز کرده است.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

شیخی یکی از عکاسان مازندرانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: برای آرامش و آسایش خودش و گرفتن عکس از قو‌ها به این منطقه بکر آمده است.

یکی از گردشگران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: آرامش قو‌ها در تالاب مرا به اینجا کشانده است، دو ساعتی که با خانواده مشغول دیدن این مناظر دیدنی هستیم، صدای شلیک گلوله‌ای نشنیدم و شکارچیان اینجا پرندگان را به ما معرفی می‌کنند و از ما خواستند مراقب باشیم باعث وحشت پرندگان نشویم.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

بهرامی رییس شرکت تعاونی محیط زیست میانکاله بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: حدود ۷۰ گروه توریسم و طبیعت گرد به منطقه آمدند و تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از این منطقه دیدن کردند.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

تراپ شوتینگ تفریح جدید شکارچیان سابق منطقه زاغمرز بهشهر

ابوطالبی مسئول انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز بهشهر نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: این انجمن با مجوز محیط زیست استان برای جلوگیری از شکار و صید پرندگان با همکاری خود شکارچیان علاقه‌مند اقدام به راه اندازی باشگاه تیراندازی تراپ شوتینگ کرده است.

وی افزود: یک تفریح سالم برای شکارچیان زاغمرز ومنطقه ایجاد شده است وجوانان دیگر دلیلی برای شکار پرندگان مهاجر دراین تالاب ندارند.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

نگهبان محلی تالاب لپو (زاغمرزی‌ها) بمنظور حفاظت از پرندگان زمستان گذران از ۲۶ آذر امسال حفاظت خود گردان از پرندگان مهاجر تالاب بین المللی ۷۰۰ هکتاری لپو را آغاز کردند.

تالاب‌های لپو و پلنگان در زمستان و پاییز مأمن پرندگان مهاجر از جمله قو، قره غاز و فلامینگو است که این مکان را برای تخم‌گذاری و تولید مثل برگزیده‌اند و ماهی گیری نیز از دیگر امکانات این منطقه در این فصل است.

این پرندگان زمستان گذران قرار است تا فروردین سال آینده مهمان مردم منطقه زاغمرز بهشهر باشند.

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

شکارچیان و نه به مهمان کشی پرندگان

گزارش از ندافاضلی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.