راز ننگین تاریخ برده‌داری آمریکا برملا می‌شود

سی‌ان‌ان در گزارشی به پیدا شدن شواهدی پرداخت که معمای ۱۵۰ ساله دانشمندان درباره برده‌داری را برملا می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، لاشه یک کشتی در ساحل خلیج آلاباما از زیر آب و گل سربرآورده که به نظر می‌رسد پاسخ معمایی است که بیش از 150 سال دانشمندان را به خود مشغول کرده است. اگر کارشناسان به درستی حدس زده باشند این لاشه متعلق به کشتی «کلوتیلدا» است. این کشتی آخرین کشتی آمریکایی است که برده‌ها را از آفریقا به آمریکا حمل می‌کرد. برده داران این کشتی را در سال 1860 (حدود 156 سال پیش) آتش زدند تا شواهد عمل غیرقانونی قاچاق انسان را از بین ببرند اما جزر و مد غیرطبیعی آب این راز را برملا و زمینه را برای شناسایی این کشتی فراهم کرد.

«گرگوری دی. کوک»، استادیار دانشگاه فلوریدای غربی درباره این لاشه می‌گوید: «ما هیچ مدرکی در اینجا نمی‌بینیم که اثبات کند این کشتی کلوتیلدا نیست. احتمال اینکه این کشتی کلوتیلدا باشد بسیار زیاد است اما هنوز نمی توانیم آن را تایید کنیم».

تاریخ‌شناسان هنوز هم از پیدا شدن این لاشه هیجان زده هستند. «جان اسلج» یک تاریخ شناس معماری شهر «موبایل» در آلاباما می‌گوید: «این یافته از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار و از لحاظ ملی و بومی مورد توجه بوده است. سوزانده شدن این کشتی به بیش از یک قرن می‌رسد».

کلوتیلدا تاریخ کوتاه ناپسندی دارد. برده داری تا اواسط قرن نوزده در آمریکا غیرقانونی شده بود ولی بعضی از قاچاقچیان به خصوص در جنوب آمریکا با نقض قانون همچنان به قاچاق برده می‌پرداختند. براساس مدارک تاریخی ماموریت کلوتیلدا زمانی آغاز شد که «تیموتی میهر» یک مزرعه دار آمریکایی شرط بست که می‌تواند برده‌ها را پنهان از دید ماموران فدرال وارد کشور کند. او یک کشتی خرید و یک ناخدا به نام «ویلیام فستر» را استخدام کرد تا به غرب آفریقا برود و 110 برده را از منطقه ای که اکنون «بنین» نام دارد، جمع‌آوری کند. فستر این برده‌ها را جمع‌آوری کرد و آن ها را از طریق اقیانوس اطلس و شبانه در سال 1860 به «موبایل» قاچاق کرد. ناخدا کلوتیلدا را به سوی رودخانه اسپانیا هدایت کرد، برده‌ها را به یک قایق منتقل کرد و کلوتیلدا را آتش زد تا غرق شود.

راز ننگین تاریخ برده‌داری آمریکا برملا می‌شود

قایقی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید مربوط به سال 2010 در هاوانا در کوبا است و دقیقاً مشابه کلوتیلدا است.

تعداد زیادی از برده‌های این قایق پنج سال بعد و پس از پایان جنگ داخلی آمریکا آزاد شدند و جامعه‌ای را در شمال شهر موبایل تشکیل دادند که هنوز هم برخی از نوادگان آنها در این منطقه زندگی می‌کنند.

کوک می‌گوید: «هر چیزی که به زمان برده‌داری مربوط شود ارزش و معنای زیادی برای مردم این منطقه دارد و اگر این لاشه مربوط به آخرین کشتی قاچاق برده در آمریکا باشد یافته‌ای بسیار بزرگ و نمادین خواهد بود». به گفته کوک اگر این لاشه مربوط به کلوتیلدا باشد با نوادگان برده‌هایی که با آن قاچاق شدند درباره سرنوشت و آینده آن مشورت می‌شود. او گفت: «مطمئناً این کشف تاثیر زیادی روی آنها خواهد داشت. ما حاضریم آنها را تا جایی که مایل باشند در تحقیقات دخیل کنیم و از نظر آنها برای آینده این مکان استقبال می‌کنیم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
برده داری یعنی آدم ریایی و استثمار دیگران و حق قایل نشدن به دیگران. این اساس آمریکا و سایر رژیم های نژاد پرست است. که امروزه نیز در تعاملات آنها به وضوح آشکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
آدم آدمه دیگه چه سفید چه سیاه چه قرمز
آخرین اخبار