تیترامشب؛

ادامه عملکردها و مشکلات در مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان

استاندار کرمانشاه، معاون بنیاد مسکن و فرماندار کوهبنان در برنامه پیگیری شبکه خبر، عملکردهای صورت گرفته در مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان را تشریح کردند.

پیگیری/ ادامه عملکردها و مشکلات در مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه درباره اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده گفت: رسیدگی به مناطق زلزله زده از اولویت های دولت و رئیس جمهور است که هرلحظه رصد می شود. با توجه به اینکه سرعت عمل یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری بوده است که در تنظیم قراردادها هنوز سرعت عمل کافی در بانک ها در ارائه تسهیلات دیده نمی شود.
بیش از هزار روستا در دالاهو تحت تاثیر زلزله قرارگرفتند که از همان لحظات اولیه زلزله بررسی های خسارات انجام شده است. با عنایت به اینکه بتوانیم از تهدید زلزله به عنوان فرصت استفاده کنیم روستاهایی هم که راه روستایی نداشته اند در دستور کار قرار گرفته و رسیدگی می شود.
بازوند در ادامه گفت: 78 هزار خانه باید درست شود که نزدیک به 20 هزار خانه احداثی است. مبلغی که بنیاد مسکن در نظر می گیرد تا مرحله تحویل نیست بلکه تا مرحله گچ و خاک و رسیدگی به مرحله ای است که مردم بتوانند ادامه کار را خودشان انجام دهند.
او درباره کاستی ها گفت: اگر تسهیلات روند کندی داشته باشد حتما مشکل ساز خواهد بود. بانک مسکن روند خوبی را طی می کند سایر بانک ها نیز در تسریع کار قول داده اند و قرار است ساعت کار و تعداد افراد در بانک ها افزایش یابد تا شاهد تسریع در پرداخت ها باشیم.
او افزود: معرفی در بانک ها، عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات فاصله چشمگیری دارد که باید این فاصله ها با سرعت عمل در کارها کم شود.

بازوند در ادامه گفت: بیش از 8000 واحد داریم که باید بیمه پرداخت خسارت داشته باشد، در جلسه ای که امروز داشتیم قرار شد تا هفته آینده پرداخت شود. استاندار در ادامه درباره معرفی واحدهای مسکن مهر به بانک نیز گفت: واحدهای مسکن مهر به بانک معرفی شده اند.

عزیز الله مهدیان معاون بنیاد مسکن گفت: نزدیک به 16 هزار واحد عقد قرارداد شده است که البته هنوز سرعت انجام کار کند است. واقعیت این است که ما در بازسازی معطل بانک هانیستیم و با کمک های بلاعوضی که داریم در تامین مصالح کمک می کنیم.
او درباره کرمان نیز گفت: واحد های احداثی نوع یک در شهرها 150 و در روستاها نیز 150 واحد بوده است که تمامی واحدهایی که تخریب شده اند و نیاز به کانکس داشته اند، کانکس اهدا شده است. ما هم در کرمانشاه و کرمان کانکس را فقط برای واحدهایی که صد درصد تخریب شده اند تامین می کنیم. ساختمان هایی که سالم هستند و خسارت جزئی دیده اند باید تعمیر شود و سکونت داشته باشند که برخی از مردم هنوز می ترسند و حاضر نیستند در خانه ها زندگی کنند که در چادر بسر می برند.


او افزود: بخشی واحدها صد درصد تخریب شده اند که نیاز به کانکس دارند اما برخی واحدها تخریب نشده اند که در مرحله دوم کار رسیدگی انجام می شود. هر روستایی هم که جامانده باشد رسیدگی و سرکشی می شود و به تعداد کانکس موجود است.
او درباره توان بازپرداخت مردم در زمینه تسهیلات گفت: خانواده هایی که شرایط بازپرداخت ندارند رسیدگی می شود. خیرین نیز در این زمینه کمک کرده اند و از کسانی هم که داوطلب کمک هستند استقبال می شود. بنیاد مسکن نیز از طریق حساب 100 امام به افراد بی بضاعت و کسانی که امکان بازپرداخت اقساط را ندارند کمک خواهد کرد.

مهدیان در ادامه گفت: بانک های استان نیز باید در پرداخت تسهیلات کمک کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود. درباره شروع بازسازی ما لنگ پول نیستیم و بازسازی شروع شده تا تسهیلات نیز برسد و کار بازسازی ها سرعت گیرد.
او درباره مصالح نیز گفت: مصالح را باید مردم تامین کنند. برای فوندانسیون سیمان رایگان تحویل می شود و میلگرد نیز به اندازه نیاز در منطقه موجود است به مردم تحویل می شود تا تسهیلات را دریافت کنند اما باید همه عوامل تولید مصالح استان بسیج شوند چون حجم کار بسیار بالاست.
واحدهایی که ساخته می شود 85 متری است که اگر کسی بخواهد بزرگتر باشد باید آورده داشته باشد. فضای توسعه واحدهای مسکونی نیز دیده شده است. تلاش بر این است که 85 متر با منابع پیش بینی شده قابل سکونت شود.

حسین سالاری فرماندار کوهبنان در ارتباط تلفنی با برنامه پیگیری گفت: زلزله کوهبنان در سی آذر با شدت 5/2 ریشتر به وقوع پیوست و از همان لحظات اولیه حسب دستور استاندار محترم کلیه دستگاه های اجرایی و کارشناسان بنیاد مسکن برای امداد به منطقه اعزام شدند.
او در ادامه درباره وضعیت تحویل کانکس به زلزله زدگان گفت: در ارزیابی ها مشخص شد که مجموعا 1800 واحد آسیب دیده است و به آنهایی که در درجه یک خسارات بوده اند، آواربرداری انجام شده و سکو زده ایم و کانکس نصب شده است. تا الان نزدیک 1400 واحد نیاز به تخریب و آواربرداری داریم که از این تعداد قریب 150 کانکس تحویل شده است که برای بقیه هم سالن های ورزشی برای اسکان درنظر گرفته شده است که از نظر وسایل گرمایشی تجهیز شده است.


فرماندار افزود: در ساعات اولیه زلزله کسانی که درخواست چادر داشته اند اسکان اضطراری داده شده اند. آواربرداری در حال انجام است. قریب 870 واحد تشکیل پرنده شده اند، 310 واحد آواربراری کامل انجام شده است، بیش از 600 واحد به شهرداری جهت صدور پروانه معرفی شده اند، بیش از 600 فقره به بانک معرفی شده اند، بیش از 400 فقره انعقاد قرارداد شده است و 15 واحد پی کنی شده، سه واحد فوندانسیون نصب شده و دو واحد اسکلت نصب شده است، این درحالی است که فقط یکماه از وقوع زلزله کوهبنان می گذرد.

منبع: سایت شبکه خبر
انتهای پیام/

پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه

برچسب ها: تیتر امشب ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار