وزیر ارشاد؛

شعر مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تاریخ هنری تمدن ایران هیچ پدیده‌ای مانند شعر ندرخشیده است که نشان از اهمیت و جایگاه این عنصر در هنر دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید عباس صالحی امشب در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه شعر مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر هنر است، اظهار داشت: در تاریخ هنری تمدن ایران هیچ پدیده‌ای مانند شعر ندرخشیده است که نشان از اهمیت و جایگاه این عنصر در هنر دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز شعر برجستگی ویژه‌ای داشته است، افزود: در تاریخ حوزه‌های علمیه شعر یک جایگاه خاص را داشته و شخصیت‌های برجسته این حوزه‌ها هرکدام دارای ویژگی‌های بارز شاعری بوده و با آن شناخته می‌شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی آثار شعری بزرگان حوزه یاد کرد و گفت: مرحوم علامه بحرالعلوم، ملأ احمد نراقی، میرزای قمی، امام خمینی(ره) و علامه حلی ازجمله شخصیت‌های برجسته حوزوی هستند که کتاب‌های اشعارشان توجه همگان را به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد پیوند میان فقاهت، سیاست و لطافت در اشعار امام خمینی(ره) از استعداد و توانایی ایشان در شعر نشانه دارد، مطرح کرد: در تاریخ شعر و شاعری حوزه‌های علمیه شیعی بزرگان فلسفه و حکمت نیز عملکرد مطلوب و ویژه‌ای داشته‌اند که سبب شده تا پیوند میان تاریخ فلسفه و حکمت در اشعار به‌خوبی مشاهده شود.

صالحی با بیان اینکه حوزه یک‌نهاد علمی و مهم در جوامع محسوب می‌شود و پیوند حوزه و روحانیت یک پیوند ناگسستنی است، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شعر کمک به زبان‌های علم و فلسفه است و علت توجه به شعر در حوزه‌های علمیه نیز همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه حوزه از جمله مهم‌ترین نهادهای دینی است و زبان شعر و زبان دین با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تربیتی نیز نقش ویژه‌ای دارند و به‌عنوان یک‌نهاد مربی‌گر اجتماعی می‌توانند با استفاده از ادبیات تعلیمی شعر نقش خود را ادا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شعر عاطفه و همدلی‌های بسیاری وجود دارد، یادآور شد: اگر به جایگاه دینی، تربیتی و اجتماعی حوزه توجه داشته باشیم علت رجوع بزرگان دینی در طول تاریخ به هنر شعر را درمی‌یابیم.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

وزیر ارشاد در قم

برچسب ها: شعر ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.