ارز آوری با پرورش زالو در گلستان

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: ارزآوری هر شش زالو با یک بشکه نفت برابر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛  سید جواد قدس علوی مدیرکل شیلات استان امروز در اولین کارگاه ملی تکثیر و پرورش زالو طبی در گرگان گفت: این صنعت با توجه به نیاز بازار‌های داخلی و خارجی به زالو در حال گسترش است که سرمایه گذاری در این بخش تاثیرگذار و ثمربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: زالو درمانی به عنوان یکی از اصول درمانی توصیه شده طب سنتی در حال توسعه در کشور وجهان بوده و به همین تناسب نیاز به تکثیر و پرورش زالو در حال افزایش است.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: با افزایش مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی، زیستگاه‌های طبیعی زالو در حال نابودی بوده و رونق و گسترش تکثیر مصنوعی زالو طبی ضروری است.

قدس علوی ادامه داد: همه منابع تکثیر و پرورش زالو در کشور و به خصوص گلستان وجود دارد که بهره مندی از این امکانات می‌تواند به رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت نوپا در استان منجر شود.

وی افزود: توجه به بازار‌های جهانی و افزایش صادرات این محصول باید به برنامه و اولویت جدی فعالان این بخش تبدیل شده و از مزایای آن برای ارزآوری بیشتر استفاده شود که می‌تواند به ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه این صنعت و حل مشکلات سرمایه گذاران توسط مدیران نیز منجر شود.

قدس علوی گفت: هر واحد بهره برداری و تولید زالو به ۱۳۰ مترمربع فضای مسقف احتیاج دارد که این نیاز اندک به فضای کاری می‌تواند راه اندازی آن در همه مناطق از جمله روستا‌ها را آسان کند.

وی گفت: اجرای این گونه طرح‌ها در روستا‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای جوانان روستایی از افزایش مهاجرت به شهر‌ها جلوگیری کند.

علوی به فعالیت‌های علمی مرکز تکثیر زالوی گلستان اشاره کرد و گفت: مرکز تکثیر زالو گلستان به عنوان چهارمین مرکز در جهان به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو دست یافته است.

علی نجفی نژاد رییس دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان نیز در این کارگاه آموزشی به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی در گلستان اشاره کرد و گفت: راه اندازی این گونه صنایع که سرمایه گذاری در آن نسبت به کارخانه‌های بزرگ کمتر و محدودتر است در دستور کار مسئولان و به عنوان اولویت جوانان جویای کار تبدیل شود.

وی ادامه داد: مراکز تولیدی با بهره گرفتن از توان علمی دانش آموختگان دانشگاهی می‌توانند به افزایش کیفیت محصولات و تولیدات کمک کرده و بقای خود در بازار رقابتی را تضمین کنند.

محمود ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز بر لزوم تکثیر و گسترش این گونه مراکز تولیدی در استان تاکید کرد و گفت: بازگشت سرمایه در صنعت پرورش زالو ۲ و نیم ساله و به صرفه است که باید با معرفی مزایای این صنعت برای افزایش تعداد مراکز تولید و تکثیر زالو در استان برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: بازار‌های جهانی از تولیدات با کیفیت استقبال می‌کند و زالو تولید شده گلستان در صورت برخورداری از استاندارد جهانی می‌تواند به سکاندار فروش زالو در دنیا تبدیل شود.

مجتمع تکثیر و پرورش زالو در شهر سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان واقع است.

انتهای پیام/م
 

پرورش زالو و ارزآوری برای گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.