گزارش/

تسلط بر یمن، سرابی که آل سعود را در باتلاق فرو برد!

بحران یمن مقامات آل سعود را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به سه سال از آغاز حمله نظامی عربستان و متحدانش به یمن و شکست‌های پی در پی ‌سعودی‌ها در این جنگ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آل سعود در باتلاق یمن فرو رفته است و سران این کشور برای خروج از صنعا در سردرگمی به سر می برند.

مداخله نظامی در یمن که در ۶ فروردین ۱۳۹۴ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به سرکردگی سعودی‌ها با نام عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد از ۲ اردیبهشت همان سال با نام عملیات احیای امید  ادامه یافت و هم اکنون در جریان است.

چرا عربستان به بحران یمن پایان نمی‌دهد؟

گفتنی است؛ هواپیماهای ۵ کشور حوزه خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت داشتند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را برای این حمله داد.

با گذشت ماه‌ها از شروع جنگ در یمن، سعودی ها ادامه دادن به این جنگ را به ضرر خود می دیدند به طوری که برای رهایی از این نگرانی و خروج از بحران یمن، وزارت جنگ عربستان در آذر ماه امسال، وزیران دفاع کشورهای متحد خود را به ریاض دعوت کرد.

هدف از برگزاری این نشست که به اتاق جنگ سعودی‌ها معروف است، پیدا کردن راه حلی برای خروج این کشور از جنگ یمن بود که البته نتایج مطلوبی در پی نداشت.

متحمل شدن هزینه های بسیار سنگین و مخدوش تر شدن چهره سعودی‌ها در عرصه بین المللی از جمله نتایج بحران ساز در یمن برای سعودی‌ها بوده است.

بمباران غیرنظامیان، بحران‌های انسانی، جنایت‌های ضد بشری، تخرب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کشتار‌ بی رحمانه کودکان و زنان، آواره شدن صدها هزار نفر ار مردم یمن، فقر و گرسنگی کارنامه آل سعود را در این جنگ سیاه‌تر از قبل کرده است.

سمیه مروتی پژوهشگر روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بحران یمن گفت: سعودی ها به دلایل مختلف از جمله فضای بین المللی که علیه این کشور ایجاد شده خواهان پایان دادن به بحران یمن هستند اما شیوه خروج از این بحران سبب نگرانی‌ برای آل سعود شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فضای بین المللی و شرایط داخلی در عربستان به گونه ای است که مجال ریسک و انتخاب شتاب زده برای خروج از یمن را به این کشور نمی‌دهد.

مروتی با بیان اینکه سعودی‌ها بر سر دو راهی بحران یمن قرار گرفته اند، افزود: عربستان بین خروج از بحران یمن و ادامه دادن جنگ، گزینه دوم را انتخاب کرده است چرا که احساس می کند با خروج از این کشور، یمن از کنترل سعودی‌ها خارج می شود و این یک نگرانی بزرگ برای آل سعود به شمار می‌رود.

پژوهشگر روابط بین الملل ادامه داد: در شرایط فعلی مهمترین بحران سعودی ها، چگونگی خروج از بحران یمن است، به طوری که هم منافع این کشور تامین شود و هم حضور خود در صنعا را ادامه دهد.

وی اظهار کرد: عربستان برای خاتمه دادن به بحران یمن دغدغه های زیادی دارد که باعث شده خروج سعودی‌ها از صنعا با تردید مواجه شود.

پژوهشگر روابط بین الملل بیان کرد: عربستان در تلاش است تا خروج خود را به شیوه ای طراحی کند تا خللی به منافعش وارد نشود و این در حالی است که کمی آنطر‌ف‌تر مردم یمن در بحرانی‌ترین فاجعه‌ های انسانی قرن به سر می‌برند.

مروتی با اشاره به فجایع انسانی ایجاد شده در صنعا اظهار کرد: از طرفی فضای بین المللی به نفع عربستان سعودی نیست و از طرفی دیگر بحران انسانی و احتمال تسری بحران یمن از حاشیه مرزها به درون خاک عربستان بسیار زیاد است که این مسائل به دغدغه بزرگی برای مقامات آل سعود تبدیل شده است.

گفتنی است؛ فجایع انسانی، دسترسی نداشتن مردم به دارو و غذا، نبود امنیت و... از جمله دلایلی است که سازمان های بین المللی، عربستان سعودی را متهم به جنایت علیه بشریت در یمن کرده اند و این موضوع بارها در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و زمینه ورود به شورای امنیت را به دست آورده است.

بررسی بحران یمن در شورای امنیت به معنای به رسمیت شناختن مداخله عربستان در بحران انسانی این کشور است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به سادگی در مقابل افکار عمومی خود نمی‌توانند روابطشان را با سعودی ها توجیه کنند، نظیر آنچه در مجلس نمایندگان کانادا روی داد و قرارداد تسلیحاتی با عربستان به باد انتقاد گرفته شد. حال باید دید عربستان در دو راهی ماندن و ادامه جنگ در یمن و پایان دادن به بحران انسانی در این کشور کدام گزینه را انتخاب می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۲۱:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
درود بر نیروهای یمنی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود وحامیانش
آخرین اخبار