با اجرای طرح‌ جامع پیشگیری از زلزله؛

فراهم آمدن امکان اطلاع‌‎رسانی زلزله 15 ثانیه قبل از وقوع آن

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه پیرامون تهیه طرح جامع پیشگیری از زلزله، گفت: در صورت نهایی شدن این طرح، امکان اطلاع‌رسانی زلزله یا حوادث مشابه 15 ثانیه قبل از وقوع فراهم می‌آید.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، امیر عزیزی افزود: یکی از الزامات توسعه کلانشهرها برخورداری از نقشه‌های خطرپذیری است. به منظور تهیه طرح جامع پیشگیری از زلزله، اقدامی سه‌جانبه با مشارکت شهرداری مشهد به عنوان بازوی اجرایی، دانشگاه فردوسی به عنوان قطب دانشگاهی و علمی و سازمان جایکای ژاپن به عنوان یک مجموعه بین‌المللی در دست انجام است.

وی گفت: در این طرح مباحثی دنبال می‌شود که به کمک شهروندان می‌آید. برای مثال اگر قرار است حادثه‌ای رخ دهد، چند ثانیه قبل از طریق گوشی‌های هوشمند به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد افزود: این پروژه در آمریکا و ژاپن به مرحله اجرا درآمده، اما نیازمند تحقیقات گسترده است تا راستی آزمایی دقیقی صورت پذیرد. یکی از کارآیی‌های طرح آن است که 10 تا 15 ثانیه قبل از وقوع حادثه‌، موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

عزیزی گفت: در سال‌های گذشته پیرامون پیشگیری از زلزله به صورت ناپیوسته فعالیت‌هایی صورت می‌گرفت اما به سرانجام نرسیده یا قابلیت اجرایی شدن نداشت.

وی با بیان اینکه طرح جامع پیشگیری از زلزله دارای سطوح مختلفی است، گفت: می‌توان به لزوم برخورداری از نقشه راه و خطرپذیری در مدیریت بحران اشاره کرد. از طریق این طرح مشخص می‌شود کدام مناطق دارای ریسک بالاتری است. در کدام مناطق باید ساخت وسازهای کمتری صورت گیرد و در صورت بروز زلزله به چه امکاناتی نیاز است.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد افزود: این نقشه مدل است و قابلیت به‌روز رسانی دارد.

عزیزی با تاکید بر اینکه همکاری وسیع‌تری در آینده بین مدیریت شهری و دانشگاه فردوسی شکل می‌گیرد، گفت: شروع کار با پروژه‌های مدیریت بحران بود. اما به دنبال این مهم هستیم که در تمام مباحث مدیریت شهری تفاهم‌نامه امضا کرده و از پتانسیل دانشگاه فردوسی در همه مسایل مدیریت شهری استفاده کنیم.

انتهای پیام// م.م

اجرای طرح جامع پیشگیری از زلزله برای اطلاع رسانی از وقوع زلزله

برچسب ها: زلزله ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.