با تغذیه صحیح می توان در برابر بیماریهای فصلی مقابله کرد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با تغذیه صحیح می توان در برابر بیماریهای فصلی مقابله کرد.

با تغذیه صحیح می توان در برابر بیماریهای فصلی مقابله کرد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛كاظم زاده، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان سرما خوردگی را یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی برشمرد و افزود: این بیماری با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می کند كه  کودکان، زنان باردار و سالمندان را بيشتر از ديگران تهدید می کند.

وی  مهم ترین علت سرماخوردگی را ضعف سیستم ایمنی بدن دانست و گفت:  واقعيت اين است كه  تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد .

کاظم‌زاده در ادامه،  توصيه‌های مهم برای پيشگيری و درمان سرماخوردگی را به ترتيب زير برشمرد:

رعايت بهداشت فردی،  شستشوی مداوم دست ها  و اجتناب از دست دادن و  روبوسی

استراحت و تغذيه مناسب ( وضعیت تغذیه می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد )

مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت کنید ) چون سرشار از انواع ویتامین ها هستند و می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

در ميان میوه ها بالاترین ویتامینC  را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی ، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند . كه البته با مصرف  آنها مي‌توان طول دوره بيماری را كاهش داد.

مصرف بيشتر قارچ، سیر، موسیر و پیاز مهم هستند؛ چرا که سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌كنند.

مصرف شلغم كه سرشار از املاح مفيدی مانند کلسيم و منيزيم بوده و ازمواد غذايی بسيار با ارزش به حساب مي آيد  و اثر مفيد و موثری در درمان بيماری های دستگاه تنفسی دارد  و نیز سرفه را تسکین می دهد، ترب سياه هم همه خواص شلغم را دارد.

مصرف مناسب پروتئین‌ها و چربی‌ها: مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می شود (كه در ماهی، روغن زیتون، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند).

علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی‌ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقويت سیستم ایمنی می‌شوند. همچنین پروتئين ها و چربی‌ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند.

مصرف مایعات گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می‌تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری كمک ‌كننده باشد.

انتهای پیام/ ش

مهم ترین علت سرماخوردگی  ضعف سیستم ایمنی بدن است

 

برچسب ها: اخبار سلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.