توافق شراکت ترانس پسیفیک جدید بدون حضور آمریکا امضا خواهد شد

یک خبرگزاری ژاپنی اعلام کرد ۱۱ کشور باقی مانده در پیمان شراکت ترانس پسیفیک، قصد دارند بدون حضور آمریکا، توافق جدیدی را به امضا برسانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، روز سه‌شنبه، خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از یک مقام این کشور گفت 11 کشور عضو شراکت ترانس پسیفیک در ماه مارس و در شیلی، بدون حضور آمریکا توافق جدیدی را به امضا خواهند رساند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، مذاکره کنندگان ارشد 11 کشور طی نشست دو روزه خود در توکیو، درباره حصول این پیمان به توافق رسیده اند.

مذاکره‌کنندگان برای حل و فصل مسائل مختلف، از جمله افزودن درخواست‌های کانادا و نیز نهایی کردن متن این توافقنامه با یکدیگر دیدار کردند.

این پیمان به منظور حذف موانع تجاری میان امضاکنندگان آن ایجاد شده است. پیمان ترانس پسیفیک برای نخستین بار درسال 2015 به امضای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، آمریکا و ویتنام رسید. در ماه ژانویه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با صدور یک فرمان اجرایی، خروج آمریکا از این پیمان را اعلام کرد.

در ماه مِه، 11 کشور باقی مانده در این پیمان تصمیم گرفتند این توافق را بدون حضور واشنگتن در آن احیا کنند. در ماه نوامبر، این کشورها توافق کردند نام این گروه تجاری را به «توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پسیفیک» تغییر دهند.

وزیر تجارت ویتنام طی نشست همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه در ویتنام گفت در پیمان جدید، ممکن است تا 20 مورد از مقررات پیمان پیشین به حالت تعلیق درآید و 60 روز پس از آنکه دستکم 6 کشور این توافق را به امضا برسانند، این مقررات بار دیگر به اجرا درخواهند آمد.

انتهای پیام/

 

جای خالی آمریکا در پیمان شراکت ترانس پسیفیک جدید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار