وزیر بهداشت مطرح کرد:

مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی وظیفه وزارت بهداشت نیست/ انگشت اتهام را به سمت ما نگیرید

هاشمی گفت: مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت وظیفه وزرات بهداشت نیست.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر بهداشت در نشست مشترک با هیئت مدیره و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: موافق مقررات زدایی در بهبود فضای کسب و کار هستیم و آمادگی داریم که با کمک اتاق بازرگانی، قوانین مزاحم را بر اساس اجماع مشترک که به سلامت مردم آسیب وارد نکند را حذف کنیم تا فضای کسب و کار، بهبود یابد.

وی افزود: سیاست و مکانیزم ما در مورد روغن پالم، تعرفه است و واردات پالم از 750 هزار تن به 350 هزار تن کاهش یافت و با مشورت های مهندس نعمت زاده توافق کردیم که باید از مسیر تعرفه، واردات پالم را کنترل کنیم.

هاشمی گفت: شخصا اعتقادی به قیمت گذاری در حوزه سلامت ندارم اما در این حوزه چون دولت، مصرف کننده عام است و دولت باید قوانین مجلس را اجرا کند، حتی قیمت ساده ترین آزمایشات هم باید در هیئت وزیران تصویب شود. برخی می خواهند بودجه عمومی، کمتر در حوزه سلامت هزینه شود که این مسئله موجب کاهش کیفیت خدمات و افزایش رفتارهای ناسالم خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: از سازمان غذا و دارو خواسته ایم که لیست قیمت گذاری را به حداقل کاهش دهد به ویژه در مواردی که تولید کننده و وارد کنندگان زیادی برای یک محصول وجود دارد که عرصه رقابت، خود باعث کنترل قیمت خواهد شد. متاسفانه مشکلات ما از جایی شروع می شود که روابط اقتصادی از قاعده خارج می‌شود و شاهدیم که جریان وجوه حوزه سلامت بیمار است و ارائه دهندگان و فروشندگان خدمات و کالاها در حوزه سلامت، دچار مشکل می شوند.

وی عنوان کرد: تا قبل از این نمی دانستم اوراق قرضه چیست که در حال حاضر مطالبات دارویی با آن پرداخت می شود و روسای دانشگاه های علوم پزشکی نیز ممکن است در این خصوص اطلاعات لازم را نداشته باشند. در این دوره، اوراقی شدیم اما با وجود اینکه عضوی از هیات دولت هستم اعتقاد دارم که اگر از بانک ها استقراض کنیم بهتر از ارائه اوراق است البته مشاوران اقتصادی بنده معتقدند که این مکانیزم در سایر کشورها نیز استفاده می شود اما اگر شرعا بخواهیم حکم کنیم ما روز اول به شرکت هایی دارویی نگفتیم که مطالبات را از طریق اوراق پرداخت می کنیم و معوقات شما یکی دو سال تاخیر خواهد داشت. رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و خزانه را منع کرده که اوراق را روانه بازار کرده و به شرکت ها و پیمانکاران بدهند.

هاشمی تصریح کرد: شکی نیست که برخی کالاها، آسیب رسان هستند اما بدن به نمک، چربی و انسان به خودرو نیاز دارد و در صورتی که در این موارد زیاده روی و افراط شود ممکن است جان فرد را بگیرد؛ نمی توانیم در مورد کالاهای آسیب رسان ممنوعیت ایجاد کنیم اما هزینه آن را می توانیم افزایش دهیم برخی افراد می گویند که افزایش عوارض تا کمتر از 50 درصد شاید در کاهش مصرف این کالاها تاثیری نداشته باشد اما سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که افزایش عوارض سیگار به کاهش مصرف آن کمک می کند البته هنوز در خصوص وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان، اتفاق جدی و جدیدی رخ نداده و تا کنون 50 میلیارد تومان عوارض هم گرفته نشده است.

وی گفت: وزارت بهداشت از صنایع غذایی خواسته که نشانگرهای رنگی را بر روی محصولات خود نصب کنند و مسلم است که نشانگر قرمز که برای سلامتی مردم خطر دارد با نشانگر سبز متفاوت است؛ شاهد بودیم که در مورد آب های معدنی و آشامیدنی، بررسی ها و نظارت هایی انجام شد اما شرکت متخلف، عذر خواهی کرد، مشکلات را پذیرفت و اشکالات را اصلاح کرد و پلمپ آن با دستور دادستان انجام شد.

همکاری وارت بهداشت و آموزش و پرورش برای ارتقای بهداشتی بوفه های مدارس 

وزیر بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت با کمک وزارت آموزش و پرورش تصمیم به ارتقای بهداشتی بوفه های مدارس گرفت و در حال حاضر 85 درصد از بوفه ها، غذای گرم عرضه نمی کنند که اقدام مناسب و ارزشمندی است

وی گفت: در مورد قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی چه توقعی از وزارت بهداشت دارید در حالیکه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور، سازمان مشخص، وزارت اطلاعات، ناجا، سپاه و ارتش، سازمانهای نظارتی و بازرسی کل کشور وجود دارد؛ در وزارت بهداشت گرفتاری ها و مشکلات زیادی داریم اما می توانیم تا حدودی و با تعداد نیروی کم که در اختیار داریم بر محصولات غذایی نظارت کنیم البته در حوزه بهداشت محیط از صنف کمک گرفتیم و صنایع نیز می توانند کمک کنند و ما اختیارات را به اتحادیه ها واگذار کنیم.

کمتر 100 ناظر غذایی در کشور داریم

هاشمی ادامه داد: قیمت و کیفیت، مهمترین مشکل صنایع است که اتحادیه ها می توانند از ابزارهای وزارت بهداشت استفاده کنند و ناظرانی را بکار گیرند. تعداد ناظرین حوزه غذا در کشور، کمتر از 100 نفر است که عمدتا در مبادی ورودی کشور حضور دارند.

فقط 40 درصد بازار مواد آرایشی تولید داخل و واردات قانونی است

وی در خصوص قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی گفت: در مبارزه با قاچاق کالاهای سلامتی، ما وظیفه ای نداریم و ابزار هم نداریم و دیگر سازمانها وظایفی دارند اما خوب نیست که انگشت اتهام به سمت ما باشد چراکه آنها برای انجام این وظایف، اعتبارات مالی دریافت می کنند، اینکه فقط 40 درصد از بازار مواد آرایشی و بهداشتی تولید داخل و واردات قانونی است، آمار مناسبی نیست.

ضعف صنعت دارویی کشور در بازاریابی جهانی

هاشمی اظهار داشت: در حوزه ثبت داروهای ایرانی در خارج از کشور، اقدامات زیاد و ارزشمندی انجام شده اما متاسفانه صنعت دارویی کشور در دنیا به خوبی نمی تواند بازاریابی کند که کمک اتاق بازرگانی می تواند به پیشرفت این صنعت منجر شود.

وزیر بهداشت گفت: گردشگری سلامت، ایده بسیار خوبی است اما به شرطی که برخی، اجازه دهند

وی خاطر نشان کرد: نمی شود در رسانه ها بدون اثبات جرم و مدارک و اسناد علیه جامعه پزشکی اتهاماتی را مطرح و فضای جامعه را ملتهب کرد و انتظار داشت که گردشگری سلامت توسعه یابد چرا که با این کار، به یک سرمایه عظیم اجتماعی ظلم کرده ایم و رفتار دشمنان را انجام داده ایم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار