حمایت دوباره پنس از تصمیم ترامپ درباره قدس

معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر خاورمیانه‌ای خود بار دیگر از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

حمایت دوباره پنس از تصمیم ترامپ درباره قدسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اقدام او در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کرد. این تصمیم سبب ایجاد نگرانی در میان کشورهای عربی پس از اولین سفر ترامپ به منطقه شده است.

پنس در دیدار روز یکشنبه خود با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن قرار است درباره تصمیم ماه دسامبر دولت ترامپ درباره قدس و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر به بحث و گفتگو بپردازد.

معاون رئیس جمهور آمریکا بعد از دیدار روز شنبه خود با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بر تعهد آمریکا به روند سازش میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد.

مایک پنس گفت وی به عبدالفتاح السیسی اطمینان خاطر داده است که آمریکا با توجه به وجود مکان‌های مقدس در قدس، خود را متعهد به حفظ شرایط موجود می‌داند و معتقد است حدود مرزها و سایر مسائل از طریق گفتگو میان دو طرف قابل دستیابی است.

پنس پیش از عزیمت به اردن افزود که دولت آمریکا عمیقا خود را متعهد به از سرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه می‌داند. وی گفت: من حامل پیام دولت آمریکا به مقامات اردنی و  مقامات اسرائیلی هستم.

پیش از ورود پنس به اردن، چندین اردنی در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه در جلوی سفارت آمریکا در امان، پایتخت اردن، تجمع کردند. تجمع‌کنندگان فریاد " آمریکا سر مار است" را سر می‌دادند. آنها همچنین پلاکاردهایی که روی آن خطاب به پنس نوشته شده بود "نماینده صهیونیست‌های راستگرا به اردن خوش نیامدی!"  در دست داشتند.

سیاست دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس معضلی برای پادشاه اردن ایجاد کرده است. فلسطینیان بخش زیادی از جمعیت اردن را تشکیل می‌دهند و سلسله حاکم "هاشمی" تا حد زیادی مشروعیت خود را مدیون نقش تاریخی خود به عنوان متولی مسجد الاقصی است.

مسجد الاقصی حرم اصلی مسلمانان در قدس بوده و سومین مکان مقدس مسلمانان محسوب می‌شود. 

از سوی دیگر اردن در شرایط رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری قرار داشته و از لحاظ تسلیحات نظامی و کمک‌های اقتصادی وابسته به آمریکاست. آمریکا در سال 2015 در حدود 1.5 میلیارد دلار و در سال 2016 در حدود 1.6 میلیارد دلار به اردن کمک مالی کرده است.

معاون ترامپ روز یکشنبه پس از بازدید از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل راهی تل‌آویو می‌شود.

وی همچنین قرار است در پارلمان اسرائیل (کنست) سخنرانی و از بنای یادبود قربانیان هولوکاست مورد ادعای صهیونیست‌ها در "یاد واشم" دیدن کند.

انتهای پیام

سفر معاون ترامپ به خاورمیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار