اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

علاقه مندی چین به همکاری نظامی با افغانستان، هشدار برای وضعیت شهر «فراه»، انفجار در ولایت «پکتیا»، کشته شدن 5 عضو القاعده در «ننگرهار»؛ افزایش نظامیان اسپانیایی در افغانستان و رهایی 67 اسیر از دست طالبان در«هلمند» رویدادهای مهم خبری روز شنبه افغانستان است.

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، علاقه مندی چین به همکاری نظامی با افغانستان، هشدار برای وضعیت شهر «فراه»، انفجار در ولایت «پکتیا»، کشته شدن 5 عضو القاعده در «ننگرهار»؛ افزایش نظامیان اسپانیایی در افغانستان و رهایی 67 اسیر از دست طالبان در«هلمند» رویدادهای مهم خبری روز شنبه افغانستان است.

**علاقه مندی چین برای همکاری نظامی با افغانستان
«شانک ژیکسین» معاون سفیر چین در افغانستان اعلام کرد که کشور آماده است برای پشتیبانی از دولت افغانستان در بخش نظامی همکاری و حمایت کند.وی روز شنبه در نشست بررسی روابط دو جانبه افغانستان و چین در کابل گفت که دو کشور 63 سال روابط دوستانه و مسالمت ‌آمیز داشته و از ثبات یکدیگر نیز حمایت کرده اند.ژیکسین گفت که کشورش تمایل دارد برای همکاری با افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله بخش نظامی همکاری کند و ثبات و امنیت افغانستان برای چین اهمیت اساسی دارد از این رو تصمیم گرفته اند که به افغانستان یاری رسانند.
وی نقش افغانستان را در اقتصاد منطقه بسیار مهم دانست و بیان داشت که چین از این جهت در بخش‌های بازسازی و اجرای طرح ‌های توسعه ای افغانستان تاکنون حمایت کرده است.

**هشدار نماینده ولایت «فراه» در مجلس بابت وضعیت بد امنیتی این ولایت
«عثمانی فراهی» نماینده استان فراه در مجلس افغانستان در آخرین جلسه مجلس قبل از تعطیلات زمستانی هشدار داد که وضعیت امنیتی در شهر فراه مرکز استان خطرناک شده و گروه طالبان در نزدیکی این شهرعملیات انجام می دهند .وی روز شنبه در نشست علنی مجلس از وزارت دفاع و کشور خواست که به کمک فراه بشتابند تا این استان بدست طالبان سقوط نکرده است .فراهی گفت که در حال حاضر وضعیت در فراه وخیم است و افراد طالبان در پنج کیلومتری مرکز شهر مستقر شده اند.

**انفجار بمب مغناطیسی در گردیز یک کشته و زخمی برجای گذاشت
«عبدالله حسرت» سخنگوی استاندار «پکتیا» اعلام کرد که ساعت 10 و 30 دقیقه روز شنبه یک بمب مغناطیسی جاسازی شده در یک خودرو منفجر شد که بر اثر آن یک تن کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.وی گفت که این انفجار در شهر «گردیز» مرکز این استان رخ داد و تاکنون شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است و همچنین در باره هویت افراد کشته و زخمی شده اطلاعاتی نداد.

**کشته شدن پنج عضو القاعده در «ننگرهار»
دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در عملیات ویژه نیروهای امنیت ملی در این استان پنج عضو القاعده کشته شدند.این اطلاعیه افزوده است که عملیات در منطقه «توتو» در شهرستان «شیرزاد» انجام شد که در آن سه چچنی، یک پاکستانی و یک افغان از اعضای القاعده کشته شده اند و دو فرد مشکوک نیز دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته اند.براساس اطلاعیه دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار افغانستان این افراد مسئولیت آماده سازی مهاجمان انتحاری را در این استان و برخی از استان های هم جوار برعهده داشتند.

**احتمال افزایش نظامیان اسپانیا در افغانستان 
منابع خبری افغانستان روز شنبه به نقل از وزیر دفاع اسپانیا نوشتند که آن کشور قصد دارد نظامیان خود را در افغانستان افزایش دهد.براساس گزارش منتشر شده «ماریا دولرس دیکاسپدال» که به افغانستان سفر کرده بود در دیدار با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور وعده کرد که شمار نظامیان خود را در افغانستان افزایش دهد.
وی افزوده است که نظامیان کشورش در آموزش و امور مستشاری برای نیروهای افغان محدود خواهد بود اما در باره تعداد نظامیان جدید که به این کشور اعزام خواهند شد، چیزی نگفته است.براساس آمار منابع افغانستان نظامیان اسپانیا در این کشور طی سال های 2001 میلادی تاکنون 102 کشته و زخمی داده اند.

**رهایی 67 اسیر از زندان های طالبان در «هلمند»
دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه با انتشار اطلاعیه ای خبر داد که با هماهنگی قبلی این وزارتخانه ، نیروهای ویژه درعملیاتی در شهرستان «باغران» استان هلمند 67 زندانی را از زندان های طالبان رها کرده اند.
این اطلاعیه افزوده است که در این زندان اسیران ارتشی و پلیس نگهداری می شدند که طی این عملیات آزاد شدند.
وزارت دفاع افغانستان افزوده که این افراد پس از رهایی به استان «ارزگان» انتقال یافتند و از آنجا به قندهار و کابل منتقل خواهند شد.البته برخی منابع محلی در اخباری تایید نشده اعلام کرده اند که این اسیران آزاد شده از دست طالبان در جریان یک تبادل دو سویه زندانیان آزاد شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.