آمادگی چین برای گسترش نیروهای نظامی خود در جهان

نیوزویک در مطلبی، به بررسی افزایش روز افزون قدرت نظامی چین و پیشی گرفتن این کشور از آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت نشریه نیوزویک، گزارشی به تازگی منتشر شده است که نشان می‌دهد قدرت اقتصادی چین با نیروهای نظامی که آموزش‌های بیشتری می‌بینند و حضور بیشتری در جهان خواهند داشت، همراه خواهد شد.

روز پنجشنبه، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد ارتش چین در دو سال گذشته دستکم سالانه 45 مانور نظامی انجام داده است که شامل تلفیق نیروهای هوایی، زمینی و دریایی این کشور بوده و در مناطق جنگی احتمالی متفاوتی انجام شده است. در زمان ریاست جمهوری شی جین پینگ اصلاحات بزرگی درباره نیروهای مسلح چین انجام شده است. شی جین پینگ کنترل سیاسی بر ارتش را تقویت کرده است و از آن به منظور تبلیغ برای طرح «یک کمربند و یک جاده» و یا «راه ابریشم جدید» که جهت گسترش راه‌های تجاری تاریخی در سراسر آسیا، خاورمیانه، آفریقا و اروپا مطرح شده است، استفاده می‌کند.

روزنامه رسمی ارتش چین به تازگی در مطلبی آورده است: «هنگامی که کشور در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت نظامی بزرگ است، وارد دوره‌ای می‌شویم که امنیت ملی ما با تهدیدهایی روبرو می‌شود. جنگ از ما دور نیست.»

در این مطلب همچنین آمده است: «شرایط منطقه‌ای اطراف چین، پیچیده و بی‌ثبات هستند و خطرها در پس صلح پنهان شده اند. چین شکست نظامی را برنمی‌تابد، به این ترتیب باید به طور کامل از بحران احتمالی آگاه و همواره برای جنگ آماده باشیم.»

پس از آنکه یک مناقشه مرزی با هند به صورت دیپلماتیک حل و فصل شد، حال آنکه سران نظامی هند از توانایی خود برای شکست دادن چین گفتند، گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز جنگ با چین برای نخستین بار پس از چند دهه بار دیگر مطرح شده است.

رئیس ستاد کل ارتش هند در روزهای گذشته، قدرت چین را زیر سوال برد و گفت: «هند توانایی رسیدگی به سلطه‌جویی چین را دارد.» وی همچنین گفت: «چین کشوری قدرتمند است، ولی ما نیز کشور ضعیفی نیستیم.»

چند روز پس از آن، یک فرمانده نظامی هندی دیگر نیز گفت چین بارها شکست خورده و آن را «درک کرده و عذرخواهی کرده است.» روزنامه چینی گلوبال تایمز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

این روزنامه روز سه‌شنبه هفته گذشته در مطلبی نوشت: «در صورتی که هند به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه دهد، باید منتظر مجازاتی شدید از جانب ارتش چین باشد. مقابله با چین به منزله هزینه‌های سنگین برای هند است. دهلی نو باید سیاست دوستانه پکن را غنیمت بشمرد.»

گلوبال تایمز همچنین با اشاره به مناقشه مرزی میان هند و چین که در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی فاصله چندانی تا به خشونت کشیده شدن نداشت، هشدار داد هند از «مناقشه دوکلم درس نگرفته است.» چین در منطقه دوکلم که در منطقه مرزی با تبت و هند قرار دارد، ساخت و سازهایی انجام داده بود. هند برای مقابله با این ساخت و سازها، نیروهای خود را به این منطقه فرستاد و اعلام کرد این اقدام چین، امنیت بوتان، کشور متحد هند، را تهدید می‌کند.

با این‌که این مناقشه در نهایت حل و فصل شد، رد و بدل شدن اظهارات تند از جانب مقامات دو کشور، نگرانی‌هایی را درباره افزایش مجدد تنش‌ها میان این دو کشور دارای تسلیحات هسته‌ای مطرح می‌کند. چین در این میان به پاکستان روی آورده است که دارای تسلیحات هسته‌ای است و رقیب منطقه‌ای هند محسوب می‌شود. چین و پاکستان به تازگی مانورهای نظامی مشترکی را انجام داده اند. پکن همچنین قصد دارد یک پایگاه نظامی دریایی در پاکستان تاسیس کند. چین، پاکستان را قدرتی می‌داند که در طرح راه ابریشم جدید، جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

نخستین و تنها پایگاه نظامی برون مرزی چین در جیبوتی احداث شده است. این در حالی است که آمریکا، ژاپن و فرانسه نیز در این کشور نیروهای نظامی خود را مستقر کرده اند. چین نیروهای نظامی خود را برای انجام عملیات امنیتی به چند کشور آفریقایی ارسال کرده است. نیروهای نظامی چینی همچنین در مبارزه با دزدان دریایی سومالی و گروه‌های تروریستی در شمال مالی نقش دارند.

تمامی این رویدادها به دلیل نظارت شی جین پینگ، مردی که دومین فرد پرنفوذ از دوران مائو تسه‌تونگ شناخته شده است، به وقوع پیوسته است. رئیس جمهور چین نیروهای نظامی این کشور را تحت کنترل خود قرار داد و فساد در ارتش این کشور را که بزرگترین ارتش جهان به شمار می‌رود، ریشه کن کرد.

با این‌که چین اکنون از نظر قدرت نظامی در جایگاه سوم جهان قرار دارد، اتحاد قدرتمند با روسیه، که در جایگاه دوم قرار دارد، و تجارت بین‌المللی شکوفای آن تحلیلگران غربی را از این نگران کرده است که چگونه آمریکا می‌تواند تسلط مطلق خود را حفظ کند.

انتهای پیام/

 

تلاش چینی ها برای پیشی گرفتن از آمریکا در زمینه نظامی

 

برچسب ها: چین ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار