باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟

از مزیت های صادرات، کسب تجربه بین‌المللی و توانایی برای تولید محصولات کم‌ خرج و یا متفاوت در روابط زنجیره‌ای است که ارزش آن را توسعه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ استان گلستان با دارا بودن محصولات فراوان در بخش‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی و دام و طیور زمینه مناسبی در بخش صادرات دارد؛ و این دلیلی شد تا ما سری بزنیم به کارگاه آموزشی که در آن درباره یکی از مشکلات صادرات استان چاره اندیشی شده است.
 


مشکلات صادرات محصولات گلستان


در ابتدا به سراغ رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان رفتیم.
 
 بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟

یوسفی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: بزرگترین مشکل ما در نظر نگرفتن زیرساخت‌های خوبی برای صادرات است و برای اینکه بخواهیم در بازار صادرات حضور پیدا کنیم لازم است کمی بر روی بسته بندی محصولات و نیاز بازار هدفمان کارکنیم.

وی افزود: تولیدکننده‌ها باید با حضور در سمینار‌ها و مشاهده کار سایر تولیدکنندگان در سرار دنیا در بخش صنعت بسته بندی، این بخش را توسعه دهند.
 
بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟


یوسفی گفت: اولین کاری که در اتاق بازرگانی در سال ۹۶ انجام شد صادرکنندگان را مسئول کردیم که محصولات خود را با لوگو و برند گلستان وارد بازار کنند.

وی اضافه کرد: ما باید محصول خودمان را با بسته بندی مناسب و با امکانات خوب وارد بازار کنیم و اگرغیر از این شود قطعا فروش نخواهد رفت.

یوسفی افزود: رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، سبزی، صیفی و محصولات لبنی یکی از برند‌هایی است که دربازار هدف حرفی برای گفتن دارد و در بازار عراق برند رب استان گلستان فروش خوبی داشته است.
 


عرضه کالای با کیفیت، اما بدون بسته بندی


در ادامه گفتگویی داشتیم با مدرس رسمی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
 
بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟

سنگرودی مدرس رسمی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در این زمینه گفت: ما هنوز هم کالاهایمان را به صورت سنتی و قدیمی عرضه می‌کنیم در صورتی که بسته بندی در دنیا علاوه بر اینکه باید ایمنی داشته باشد باید عوامل ارتباطی با مخاطب را نیز رعایت کند و اگر کالا منجر به فروش نشود کار بی فایده‌ای است.

وی ادامه داد: در اولین سفر هیئت ژوری به همراه رییس سازمان توسعه تجارت به قطر محصولات فله‌ای که ایرانیان در بازار آنجا ارائه کردند در مقایسه با محصولات سایر کشور‌ها از لحاظ کیفیت چیزی کم نداشت، اما ما نتوانستیم بسته بندی، سایز، رنگ و تنوع خوبی را فراهم کنیم.

سنگرودی اضافه کرد: همین بسته بندی‌های در حد دست و پا شکسته‌ای هم که داریم هیچ نیازی به تکنولوژی ندارد، مانند اینکه لوگو کجا استفاده و روی بسته بندی چه چیزی نوشته شود، رنگ بسته بندی چگونه باشد و بدترین موضوع اینکه ما از انتخاب یک اسم مناسب برای محصولاتمان قاصر هستیم.



ارزآوری محصولات صادراتی استان گلستان 


برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ نایب رییس اول اتاق بازرگانی گرگان در مورد صنایع تبدیلی در گلستان رفتیم.
 
بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟

شمالی نایب رییس اول اتاق بازرگانی گرگان در مورد صنایع تبدیلی در استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: استان گلستان با دارا بودن بهترین نوع گندم و انواع آرد گندم با توجه به تکنولوژی بسیار بالایی که کارخانجات گلستان در صنعت تبدیلی گندم به آرد دارند قابلیت‌های بسیار بالایی دارد.

وی افزود: دومین نقطه قوت در استان تولید مرغ است و ما در حال حاضر دومین تولید کننده گوشت مرغ کشور هستیم که این موضوع از لحاظ ضریب پرداخت و تبدیل رکورد‌های ایران حائز اهمیت است.

شمالی اضافه کرد: همچنین این استان در زمینه باغی و محصولات کشاورزی از دیر باز بهترین نوع تولیدکننده میوه در کشور بوده است.

وی گفت: ما بهترین محصول میگو کشور، پاک‌ترین نوع میگو دنیا در شمال گمیشان و همینطور واحد‌هایی که از لحاظ کیفیت و کمیت کوچک، ولی از لحاظ خاص بودن در زمینه صادرات بسیار هستند را داریم.

شمالی افزود: اتاق بازرگانی برای تسهیل امر صادرات سرای تجاری استان گلستان، بندر آستاراخان روسیه را افتتاح کرد که این سرای تجاری کالا‌های تولیدی داخل استان را در نمایشگاه به خریداران کشور روسیه عرضه می‌کند.

وی در ادامه گفت: در این مکان افرادی مستقر خواهند شد که برای کالا‌ها بازاریابی کنند و اگر مشتری پیدا شد تجار می‌توانند با توجه به استقرار وکلا قرارداد‌هایی نسبت به عقد قرارداد‌های قانونمند طبق قوانین روز کشور هدف اقدام کنند که بعدا دچار مشکلات قانونی نشوند.
 
بررسی مشکل محصولات صادراتی گلستان / بسته بندی نامناسب چه آسیب هایی برای صادرکنندگان دارد ؟

رفع موانع صادرات می‌تواند تاثیر بسزایی در تحول اقتصادی استان، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و عمران داشته باشند.

از این روضروری است چالش‌های صادرات را جدی بگیریم تا دغدغه صادرکنندگان را کمتر کنیم.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.