دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار صرف بهره‌برداری از ناآرامی‌های ایران کرده است

اسناد منتشره از سوی کنگره آمریکا نشان می‌دهد که پروژه «تغییر حکومت» در ایران تحت برنامه ارتقاء دموکراسی در این کشور دنبال می‌شود.

دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار صرف بهره برداری از ناآرامی ها در ایران کردبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت مدیوم، در اواخر سال 2017 چندین شهر ایران، از جمله تهران، شاهد برخی اعتراضات بود که تا سال جدید میلادی ادامه داشت.

این اعتراضات زمینه‌ساز این شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در 12 ژانویه اعلام کند که این "آخرین باری" است که تعلیق تحریم‌های ایران را ذیل برجام تمدید می‌کند و اگر "معایب‌فاجعه آمیز" این توافق (به زعم او) اصلاح نشوند، آمریکا از آن خارج خواهد شد.

وبساست مدیوم در ادامه این گزارش به قلم «نفیظ احمد» روزنامه‌نگار تحقیقی انگلیسی و مدیر اندیشکده «تحقیقات و توسعه سیاسی» آورده است: طیف وسیعی از اسناد رسمی از تحقیقات کنگره تا گزارش منابع مالی کمک خارجی ایالات متحده نشان دهنده مسیر تازه‌ای در رویکرد دولت ترامپ است. این اسناد نشان می‌دهد دولت آمریکا همچنان علاقمند به ایجاد یک تغییر سیاسی اساسی در ایران است تا این کشور را به سمت اهداف و منافع آمریکا پیش ببرد. این استراتژی شامل امکان بهره‌برداری از ناآرامی‌های سیاسی و دیگر بحران‌ها در ایران از جمله بحران آب، است تا از این طریق بتواند نظر مردم را نسبت به حکومت تغییر دهد.

ناآرامی‌های اخیر در ایران تا حدی زیادی به همراستا شدن برخی مسائل مرتبط با اقتصاد، انرژی (بنزین) و محیط زیست داخلی در این کشور مربوط بود. اما وزارت امور خارجه آمریکا از طریق حمایت مالی ده‌ها میلیون دلاری از پخش برنامه‌های ضدایرانی و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی همواره به دنبال بهره‌برداری از این ناآرامی‌ها برای تضعیف مشروعیت حکومت ایران بوده است.

به عنوان نمونه، یکی از اسناد مالی وزارت خارجه آمریکا به برنامه‌ای اشاره می‌کند که با سوءاستفاده از بحران کم‌آبی در ایران، به دنبال ایجاد نارضایتی مردمی از حکومت به خاطر سوء‌مدیریت است. اسناد دولت آمریکا نشان می‌دهد که از سال 2016  دولت ترامپ دست‌کم بیش از یک میلیون دلار صرف تامین مالی فعالیت‌ها ضدحکومتی در داخل ایران کرده است.

در  این میان،‌بخشی از این بودجه صرف تولید برنامه‌هایی با هدف تمجید از شاه سابق ایران شده است که در سال 1979 به دست مردم سرنگون شد.

البته، این سیاست دولت آمریکا جدید و ناآشنا نیست. از سال 2006 دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری دهها میلیون دلار در سال صرف برنامه "ارتقاء دموکراسی" در ایران کرده است که در واقع پوششی برای آرزوی دیرینه "تغییر رژیم" در ایران محسوب می‌شود.

علاوه بر انتشار اطلاعات از طریق رسانه‌ها، اداره توسعه بین المللی و وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند از اواخر 2016 دولت ترامپ حداقل یک میلیون دلار در اختیار NGO های مخالف در ایران قرار داده است.

این مبلغ توسط وزارت خارجه آمریکا و از طریق سازمان موقوفه ملی برای دمکراسی (NED) در اختیار این نهادها قرار گرفته است.

یکی از این پروژه‌ها به استفاه ابزاری از فعالیت‌های حقوق بشری برای افزایش دسترسی اطلاعاتی و ارتباطاتی برای فعالان ایرانی اشاره دارد. یکی دیگر از پروژها نیز با هدف توسعه و تقویت شبکه‌ای از حقوقدانان دموکراتیک در ایران شکل گرفته است. همچنین هدف یکی از این پروژه‌ها، تحریک شهروندان ایرانی برای اعمال فشار برای شفافیت و پاسخگویی بیشتر از سوی حکومت بیان شده است.

همچنین، یکی از این پروژه‌ها با هدف بهره برداری از بحران کم آبی در ایران و افزایش خصومت‌ها علیه حکومت شکل گرفته است. دستگاه سیاست خارجی آمریکا طی سالهای اخیر تاثیر بحران کم آبی در ایران را به دقت زیر نظر گرفته است.

به گفته تحلیگران، عوامل اصلی اعتراضات اخیر در ایران مربوط به سطح دستمزدها و انحلال موسسات مالی است اما بخشی از محرک‌های زیربنایی این اعتراضات نیز به تاثیرات تغییر اقلیم در ایران مربوط می‌شود.

ایران از دهه 1990 میلادی با بحران خشکسالی شدید ناشی از تغییر اقلیم مواجه است که پیامدهای ناشی از این بحران اثرات منفی بر تولید محصول، زندگی کشاورزان و افزایش نرخ بیکاری داشته است.

انتهای پیام

پشت پرده ناآرامی‌های اخیر در ایران از زبان یک روزنامه‌نگار انگلیسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار