در «ساعت بیست و پنج» مطرح شد؛

هنرمندان در جشنواره فجر ریسک نمی‌کنند/ متولیان موسیقی با موزیسین ها مهربان تر بمانند

برنامه «ساعت 25» با حضور مهیار علیزاده موزیسین و آهنگساز و امیر بهاری روزنامه نگار و منتقد موسیقی اجرا شد.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای برنامه «ساعت بیست و پنج»  قطعه "آب و آتش" با صدای احسان خواجه امیری با یاد و خاطره شهدای کشتی نفت کش سانچی پخش شد و پس از آن اخبار موسیقی به سمع و نظر بینندگان رسید.

امیرحسین مدرس به مناسبت پنجمین سال درگذشت همایون خرم، آهنگساز نامی کشور یادی از این استاد بزرگ عرصه موسیقی کرد و آیتم بعدی برنامه را که اختصاص به پخش آثار این هنرمند فقید داشت را تقدیم خانواده این بزرگوار و بینندگان کرد و پس از آن بخش گپ و گفت زنده برنامه با پخش گزارش از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، آغاز شد.

مهیار علیزاده آهنگساز و امیربهاری، روزنامه نگار و منتقد سینمایی در استودیو پخش شبکه 5 در کنار امیرحسین مدرس مجری کارشناس برنامه قرار گرفتند. مهیار علیزاده در ابتدا با اشاره به اجرایی که شب بعد از برنامه در قالب جشنواره فجر به روی صحنه می برد، گفت: امسال در جشنواره برای اولین بار به شکل منفرد شرکت دارم و تقریبا یکسالی است منتظر موقعیتی بودم که تعدادی ازآثارم را که برای هیچ خواننده‌ای نساخته و تجربه نکردم بخوانم و فرصت خوبی دانستم که در جشنواره امسال اجرا کنم. همیشه باعث افتخارم است که برای خوانندگان بزرگی نظیر علیرضا قربانی، همایون شجریان و مهران مدیری آهنگسازی کرده‌ام و واقعیت این است که قصدی برای خواننده شدن در این سبک ندارم و موسیقی ای که قصد اجرای ان را دارم موسیقی ای است که مثل آن در موسیقی ایران که تا امروز اجرا شده وجود ندارد و در اروپا و آمریکا این سبک از موسیقی خیلی گسترده تر است و بنام موسیقی آلترناتیو مجزا شده و دست هنرمند برای اجرا باز شده است.

موسیقی راک پیشرو

امیربهاری در تکمیل سخنان مهیار علیزاده گفت: این موسیقی نوعی پاپ و راک پیشرو محسوب می‌شود بطوریکه ویلونسل هم دارد و برای شخص من جالب است که یک موسیقیدان اهل ردیف جسارتی دارد که این نوع موسیقی را دنبال کند زیرا متاسفانه در ایران موسیقیدان ها را بر اساس سبک ارزش گذاری می‌کنیم و فردی که پاپ اجرا می‌کند به زم بسیاری از موزیسین‌ها گویا ارزش کاری کمتری دارد درحالیکه این نوع اثر هست که ارزش را تعیین می‌کند و نه سبک اثر و برای من جالب است که مهیار در هم نسلان خودش این جسارت را برای اجرای این سبک داشت.

تکرار نامنظم بی تو ادامه کنسرت اجرایی دخت پری وار

مهیار علیزاده در ادامه در خصوص همکاری مشترک با امیر بهاری اظهار داشت: «تکرار نامنظم بی تو» کاری هست که با همکاری الهام پاوه نژاد و لیندا کیانی دو بازیگر هنرمند و به کارگردانی رضا موسوی اجرا می‌شود. سابق بر این کار در پروژه دخت پریوار با رضا موسوی به همراه آقای قربانی آشنا شدم که فکر می‌کنم بعد از این کار باب تازه‌ای در اجرا باز شد تا هنرمندان موسیقی هم در صحنه اکت داشته باشند و این کار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و مخاطبان هم عموم مردم بودند و ما اجرا را برای 4 شب در نطر گرفته بودیم که به 10 شب رسید. البته در گذشته در سال 1393 اجرایی طراحی کردم به همراهی علیرضا قربانی و یکی از بازیگران مطرح، اما آن پروژه به دلایلی متوقف شد و من بلافاصله مسیر پروژه را به پروژه کوچکتری هدایت کردم که در این کارصابر ابر و پانته آ پناهی‌ها همکار داشتند نام این کنسرت «در شعله با تو رقصان» نام داشت که گمان می‌کنم اولین پروژه در ایران بود که حالت اجرایی کنسرت داشت و بازیگران سینما در آن حضور داشتند و متن و شعر نظم و نثر برای آن نوشته شد بلافاصله با حمایت آقایان توتونچیان و حمید اسفندیاری آلبوم آن تولید و عرضه شد. امروز فکر می کنم «تکرار نامنظم بی تو» به پختگی رسیده و ادامه همان کار است و در حال حاضر شاهد کارهای اینچنینی هستیم و برای من باعث خوشحالی است که شروع کننده این کار بوده و از هر کار لذت بسیار برده ام.

بعد از صحبت های مهیار علیزاده، بخش دوم گزارش جشنواره موسیقی فجر پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از مهمانان برنامه سوال کرد، اگر بخواهیم موسیقی فجر را تحلیل کنیم و راهکاری برای بهره بیشتر از این جشنواره ارائه بدهیم چه روشی موثر است؟

نقد در موسیقی مذموم است

امیربهاری در این باره گفت: جشنواره‌های موسیقی بزرگ در دنیا ساختار مشخصی دارند، بطور مثال مدیر جشنواره موسیقی کن چهل سال است یک نفر است. در جامعه وقتی پرسشگری تبدیل به امری مذموم می‌شود فضای هنری و موسیقی هم به سمت رکود می‌رود و به جای نقد و پرسشگری، پرخاشگری جایگزین می‌شود و حقیقت پنهان می‌ماند. در فضای موسیقی متاسفانه نقد مهجور بوده و منتقد همیشه تنها است. واقعیت این است گوش شنوایی وجود نداشته و وقتی این چرخه درست نمی‌‍چرخد اولین منتقد اثر هنری که تولید می‌شود تهیه کننده آن است و زمانی که این موضوع ادامه داشته باشد، اثر هنری کیفیت لازم را پیدا نکرده و در واقع نبود نقد و عدم توجه به پرسشگری در این رابطه نقش می یابد.

مهیار علیزاده در تکمیل این سخنان گفت: همیشه وقتی در جامعه جریانی درست می‌شود منتقدان و موافقانی دارد و جشنواره موسیقی فجر هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به هرحال یکسری از دوستان موزیسین نقدهایی به جشنواره دارند ومن دوست دارم در فضای موسیقی کشور حرف های این دوستان در مرجع رسیدگی گفته و شنیده شود واین افراد موزیسین‌های موفقی هستند و مطمئن هستم خروجی جشنواره با به کار گرفتن نقدهای این دوستان خروجی بهتری خواهد داشت.

بودجه جشنواره موسیقی به نسبت جشنواره فیلم فجر پایین است

مدرس در ادامه گفت: آیا تا بحال شده پس از جشنواره موسیقی جلسات نقد و مشاوره از بخش‌های مختلف جشنواره با حضور منتقدین و خبرنگاران برگزار شود؟

امیربهادری در این خصوص گفت: تا به حال چنین کاری نشده است و این الگویی نیست که وجود داشته باشد، تعداد زیادی اجرا و هنرمند مطرح از سراسر دنیا حضور پیدا می کنند اما فضایی برای تحلیل این موسیقی پیدا نمی‌شود و در واقع این چرخه بهم پیوسته است. از مسئولین شبکه پنج برای پرداختن به موسیقی متشکرم اما وقتی مهمانان ویژه برنامه‌های صدا و سیما خوانندگان هستند جای استاد نوازنده و آهنگساز خالی است و مخاطبان به جای سه تار می‌روند گیتار می‌زنند. بودجه جشنواره موسیقی فجریک میلیارد و هشتصد نهایت دو میلیارد است اما جشنواره فیلم بودجه 19 میلیاردی دارد درحالیکه در جشنواره فیلم، فیلم ها نمایش داده می‌شود و در جشنواره موسیقی کنسرت هایی اجرا می‌شود که هر تیم هزینه خاص خود را دارد.

امیرحسین مدرس در ادامه پرسید؛ بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر نداریم و شاهد حضور گروه گمنام در این جشنواره نبوده‌ایم تا جشنواره مفتخر به کشف این گروه ها باشد دلیل این موضوع چیست؟

امیر بهادری در اینباره اظهار داشت: البته تا چهارسال پیش بخش‌های رقابتی بود اما جایزه موسیقی فجر تأثیر گذاری سیمرغ بلورین را نداشه است..

ثبات مدریتی در جشنواره

مهیار علیزاده در ادامه سخنان امیر بهاری تصریح کرد: من فکر می‌کنم سیاست چندسال اخیر جشنواره موسیقی فجر کشف استعداد نیست و برای این منظور جشنواره موسیقی جوان برگزار می‌شود که هدف آن کشف استعداد است. در دنیا جشنواره‌های بزرگی برای کشف استعداد وجود دارد که مخصوص نمایش برای مارکت موسیقی هستند و قشر اصلی بزرگترین مارکت‌های بزرگ موسیقی هستند که برای سرمایه گذاری بر استعدادها به این جشنواره می‌روند. جشنواره موسیقی فجر سیاست این چنینی ندارند اما در موسیقی فجر اتفاق‌های خوبی افتاده است و این جشنواره کاری کرد تا از گروه های موسیقی غربی به ایران بیایند که در ژانرهای مختلف فعال بودند که جلب این اعتماد با جشنواره فجر بوده است. ثبات مدیریتی در جشنواره جریان ساز است و آقای نوربخش کارهای خوبی انجام داده است و امسال جریاناتی همزمان با جشنواره پیش آمد و باعث شد تبلیغات جشنواره دچار چالش شد اما از نکالت مثبت آن نمی‌شود گذشت و هنوز بدنه موسیقی مشکل دارد و یک سری از هنرمندان هم شرکت نمی‌کنند و من معتقد هستم در هیچ جای دنیا کاری اینچنین اصلاح نمی‌شود و همه موسیقیدانها باید بیایند تا نقایص اصلاح شود.

وی افزود:در مورد جایزه باربد باید بگویم دو سالی است که جایزه باربد راه اندازی شده و جایزه باربد با این سیاست گذاری شروع به کار کرد که تبدیل به جایزه بین المللی حداقل در میان کشورهای همسایه شود و گمان می‌کنم تبلیغات آن کم است من در سال 94 آلبومی داشتم همراه علیرضا قربانی با نام «دخت پری وار» که در سال 95 در بخش آهنگسازی جایزه باربد را دریافت کرد اما بعد از آن اتفاقات گسترده ای در سال بعد از آن نیفتاد و دلیل این اتفاق را در موسیقی نمی‌دانم.

جایزه باربد از جشنواره مجزا شود

بعد از صحبت های مهیار علیزاده موسیقی تصویری از آلبوم «دخت پری وار» به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی مهیار علیزاده پخش شد و در ادامه امیر بهاری در خصوص جایزه باربد گفت: جشنواره های مهم اغلب غیر رقابتی هستند و جایزه با جشنواره متفاوت است. جایزه گرمی در یک شب اهدا می‌شود و درواقع سازوکار مشخصی دارد، یکسال چند صد نفر برای آن زحمت می‌کشند که از ایران آقای علیزاده و کلهر برای آن نامزد شده‌اند و آقای کلهر با گروه جاده ابریشم این جایزه را به تازگی دریافت کردند. اما در کشور ما وقتی انتهای جشنواره غیررقابتی را جایزه می‌گذاریم که ربطی به سازوکار جشنواره ندارد اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد بطور مثال امسال اشتباهی رخ داده است که آلبومی که آثار موسیقی دوره کلاسیک با اجرای خانم پریسا پیرزاده بوده نامزد جایزه آهنگسازی شده و موزیسین داور متوجه نشده است که این اجرای قطعات موسیقی کلاسیک بوده است. وقتی دو موضوع مهم به هم چسبیده می‌شود این اتفاق رخ می دهد.

طبقه بندی سبکی صحیح نیست

وی افزود: انتقاد دیگر هنرمندان به طبقه بندی سبکی است. وقتی تا ده روز قبل از جشنواره بلیت فروشی نمی‌شود این مشکل است چرا دو ماه قبل نباید بلیت فروشی آغاز شود. به نظر می‌آید بهتر است هنرمندان و تهیه کنندگان کاربلد در مرحله اولیه در اتاق فکر جشنواره باشند و سیاست گذاری را متخصصین خارج از ساختار دولتی بر عهده بگیرند و کار اجرایی را معاونت هنری برعهده بگیرد.

امیرحسین مدرس در این زمینه پرسید؛ اساسنامه پیشنهادی تا چه میزان با آنچه در حال اجرا است همسو یا متفاوت است؟

امیربهاری گفت: من اساسنامه را نخواندم ولی فکر نمی‌کنم تفاوت کند ممکن است این اساسنامه خوب نباشد اما حداقل واکنشی به آن نشان داده شود این اساسنامه یک سال پیش به دفتر موسیقی ارائه شده است البته نقشه راهی از سه سال پیش برای جشنواره تعیین شده اما نمی‌دانم چرا متوقف شده است. مسأله شخصی نیست و من سالها است در عرصه موسیقی کار روزنامه نگاری می‌کنم و متوجه ام که مهم ترین مسئله ساختار است.

بی نظمی در جشنواره فجر

مهیار علیزاده افزود: جشنواره فجر سی و سه سال است که برگزار می‌شود و باید به نظم وثباتی برسد در جشنواره فیلم فجر که بیست میلیارد هزینه شده است هم دچار بی نظمی است و اگر تایمی برای رسیدن فیلم‌ها می‌گذارند یک سری از فیلم‌ها رد می‌شوند و از آن طرف یک سری از فیلم‌ها که هنوز فیلمبرداری آنها تمام نشده از داوری عبور می‌کنند پس باید نظمی باشد درحالیکه وجود ندارد و این بی نظمی در اغلب جشن ها وجود دارد و فکر می‌کنم با برنامه ریزی کوچک می شود نمره جشنواره را بالا برد. کاری که در جشنواره‌های بین المللی با نظم انجام می‌شود و تمامی اجرا کنندگان جشنواره‌ها از دو سال قبل مشخص شده اند.

وی افزود: این نظم فقط مخصوص جشنواره فجر و افرادی که سمت دارند نیست آقای نوربخش به تنهایی قادر به این نظم دهی نیست بلکه بدنه موسیقی باید این نظم را داشته باشند و تمام اینها اگر درست شود حال و روز جشنواره بهتر خواهد شد.

جشنواره موسیقی رقابتی نیست

امیرحسین مدرس در ادامه سخنان مهیار علیزاده پرسید ایا جشنوار موسیقی می‌تواند به یک جشنواره رقابتی تبدیل شود؟ امیربهاری گفت: جشنواره رقابتی معمولا جشنواره‌ای است که سبک آن مشخص است و معمولا به لحاظ اسم و رسم بزرگ نشده است. اما جشنواره موسیقی فجر اگر بخواهد رقابتی شود بخش‌های پیچیده‌ای دارد چون سازو کار آن پیچیده است و فکر می‌کنم غیررقابتی بودن جشنواره نکته منفی نیست اما بهتر است جایزه باربد را از آن جدا کنیم.

وی افزود: سه سال پیش تعداد اجراها 63 اجرا بود و امسال تعداد اجرا 98 اجرا شده است و نقدها به این سمت است که چرا سالن‌ها خالی است؛ اینگونه نقد موثر و خوب نیست و این تأثیری که باید در جشنواره بگذارد را نمی‌گذارد.

بعد از صحبت های مهمانان بخش سوم گزارش جشنواره پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از مهمانان برنامه پرسید چرا شاهد اجرای کار تازه در جشنواره موسیقی فجر از سوی هنرمندان نیستیم؟

هنرمندان در جشنواره قدرت ریسک ندارند

مهیار علیزاده گفت: این سیاست هنرمندان است نه جشنواره فجر و این جشنواره دخالتی در اجرای آثار ندارد. این کاملا سیاست هنرمندان است و فکر می‌کنم جرأت ریسک ندارند و می‌خواهند مردم آثاری که می‌شناسند بشنوند تا زیرلب همخوانی کنند در نتیجه بیشتر استقبال کرده و بیشتر بلیط می‌خرند تا کارهایی که نشناسند و این ریسک هست زیرا ممکن است ریزش مخاطب داشته باشند.

مخالفت برخی از هنرمندان به مدیریت خانه موسیقی

امیرحسین مدرس از امیر بهاری پرسید به چه علت برخی از گروه‌های موسیقی در جشنواره شرکت نکردند؟ وی گفت: چهره‌های شاخص موسیقی تعداد کمی هستند و برخی از این اساتید دوست ندارند در رویدادهای دولتی شرکت کنند و بخش دیگر اینکه مخالفت هایی با شکل جدید جشنواره از سوی برخی از هنرمندان وجود دارد که این دلیل عدم تمایل به شرکت در جشنواره است، این بحث پیچیده‌ای است که بخشی از آن مربوط به خانه موسیقی می شود که در سال 94 بحث صنفی شدت پیدا کرد و در همین فضا آقای نوربخش که مدیرعامل خانه موسیقی است مدیر جشنواره شد و این دوستان مشکل پیدا کردند. نقدی به خانه موسیقی وجود دارد و بعد از اینکه آقای نوربخش مدیر جشنواره شد هنرمندان مخالف ناراحت شدند و احساس کردند نه تنها نقدهای آنها شنیده نشده بلکه برخورد نامناسبی با این نقدها شده است که البته من قصد جانبداری ندارم و اینکه در مورد خانه موسیقی نقدهایی وجود دارد شکی نیست بطوریکه استاد حسین علیزاده هم از آنجا بیرون آمد. البته این جریان ها می‌توانست به هم ارتباطی نداشته باشد و چون این جشنواره از مالیات مردم تأمین می‌شود مردم حق دارند هنرمندهایی را ببینند که دوست دارند.

در اینجا قطعه «بی من» باصدای مهیار علیزاده پخش شد و وی از دوستانی که در ساخت این قطعه با او همکاری داشتند تشکر کرد.

مطالبات بالای هنرمندان در جشنواره

امیرحسین مدرس در مورد دستمزدهای بالای مطالبه شده از سوی هنرمندان پرسید و در پاسخ این پرسش امیر بهاری گفت: وقتی جشنواره دولتی است این موضوع مشکل ایجاد می‌کند به همین دلیل بخشی از هنرمندان نسبت به آن واکنش نشان دادند طوری که گروهی 80 میلیون و گروهی دو میلیون و ششصد هزار دستمزد داشتند و این فاصله عجیب غریب است و فکر می کنم بحث حضور چهره‌هایی است که می‌توانند مخاطب بیاورند و از لحاظ مسئولین توجیه پذیر است.

ساز و کار مالی جشنواره بهتر شده است

مهیار علیزاده در تکمیل سخنان بهاری گفت: امسال درصدی که جشنواره برای هنرمند در نظر گرفته است منصفانه است و هنرمندی که به اندازه کافی قدرت فروش داشته باشد به همان اندازه دریافت دارد. به طور نمونه گروه پاپ بیست میلیون دستمزد می‌گیرد اما هشتاد میلیون می‌فروشد و از طرفی گروهی دو میلیون فروش دارد و بیشتر دستمزد می‌گیرد و البته این سازوکار عدالت را برهم می‌زند ولی امسال با درصدهایی که مشخص شده بهتر بوده است. البته جشنواره نباید نگاه مادی داشته باشد و در جشنواره های درجه یک دنیا هم نگاه مالی نیست و نگاه عرضه است و جشنواره باید جوری باشد که برای گروه ها آمدن به جشنواره افتخار باشد و نه آدمی بیاید و به جشنواره اعتبار بخشد.

مدیران و متولیان با موزیسینها مهربان تر بمانند

در انتها مهیار علیزاده اظهار داشت: از زمانی که آقای فرزاد طالبی مدیریت دفتر موسیقی را بر عهده گرفتند فضا بهتر شده و هنرمندان راحت تر به خواسته‌های خود می‌رسند و اگر آقای نوربخش هم به همین صورت جشنواره را مدیریت کنند و حرف‌های دیگران را هم بشنوند در سال آینده جشنواره بهتری خواهیم داشت.

امیر بهاری نیز حاطرنشان کرد: واقعا جشنواره موسیقی در دو سال اخیر موضوعیت پیدا کرده و جدی تر گرفته شده است و امیدوارم گروه جشنواره ثابت تر بماند تا مدیران بتوانند سیاست های خود را بهتر اجرا کنند و امیدوارم متولیان موسیقی و مدیران با موسیقیدانان مهربان تر بمانند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.