پاسخ به چند سوال حقوقی/از کبوتر بازی تا مهریه و حق طلاق

مرکز مشاوره قوه‌ قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص سهم‌الارث توقیفی، کبوتربازی، تقاضای اعسار، حق طلاق و مهریه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.

پاسخ به چند سوال حقوقی/از کبوتر بازی تا ازدواج موقتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،مرکز مشاوره قوه‌ قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص سهم‌الارث توقیفی، کبوتربازی، تقاضای اعسار، حق طلاق و مهریه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.

آیا سهم‌الارث توقیفی محکوم‌علیه جزو مستثنیات دین تلقی می‌شود؟

پاسخ منفی است. مطابق نظریه مشورتی شماره 9699/7-2/10/80 اداره‌کل حقوقی قوه قضاییه، مستثنیات دین تا زمان حیات محکومٌ علیه است و خانه او پس از مرگ او از مستثنیات دین خارج و از جمله ماترک است و ورثه نمی‌توانند به عذر این‌که فاقد منزل مسکونی هستند آن را جزو مستثنیات دین بدانند (البته این نظر در مورد مال غیر منقول (ملک) است.)

رای غیابی کیفری باید مورد متابعت دادگاه حقوقی قرار گیرد؟

اگر رأی غیابی کیفری به مرحله قطعیت رسیده باشد، ذی‌نفع می‌تواند از آن به عنوان سند استفاده کند.

آیا کبوتربازی جرم است؟

می توانید به اداره بهداشت مربوطه و نیز نیروی انتظامی اعلام کنید. اگر مشکل حل نشد، سپس شکایت مزاحمت به عمل آورید.

آیا شوهر می‌تواند بدون دلیل موجه برای دادگاه همسر خود را طلاق دهد. آیا می‌تواند تقاضای اعسار بدهد در صورتی که تقاضای طلاق از خودش باشد؟


بیشتر بخوانید:آیا پنجر کردن خودرو در مکان‌های پارک ممنوع جرم است؟


شوهر به شرطی می‌تواند از دادگاه درخواست اجازه طلاق کند که کل حق و حقوق زوجه اعم از مهریه و سایر حقوق او را پرداخت کند. البته پس از صدور حکم طلاق در صورت عجز از پرداخت حقوق زوجه از جمله مهریه می‌تواند دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم کند. قبول یا رد دعوی اعسار از اختیارات دادگاه است.

با سلام. آیا اگر مطابق لایحه 22 خانواده، یک ازدواج موقت به دائم تبدیل شود و به صورت رسمی در آید، می‌تواند حق طلاق برای زوجه اول رسمی ایجاد کند؟

به استناد ماده 1133 قانون مدنی طلاق قائم به شخص زوج است و قابل انتقال به زوجه و کس دیگری نیست بلکه در قالب وکالت می‌توانید همسر خود را وکیل در انجام طلاق قرار دهد.

آیا کسی که به استناد رای صادره دادگاه مبنی بر محکومیتش به پرداخت مهریه همسرش دادخواست اعسار داده و این دادخواست مورد پذیرش دادگاه قرار گرفته، می‌تواند از همان رای (برای اطاله دادرسی و فرار از صدور اجراییه) تجدید نظرخواهی کند؟

1- بله، حتی هنگام رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه هم به عنوان دادخواست تقابل می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط بدهد. 2- محکومٌ علیه می‌تواند به رای صادره مهریه اگر در مهلت باشد تقاضای تجدیدنظرخواهی کند و این دو با هم منافات ندارد.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

آیا کبوتربازی جرم است؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.