تعمیم پروژه بین المللی جایکا به پنج استان زاگرس نشین

پروژه بین المللی جایکا به پنج استان زاگرس نشین در حوزه کارون بزرگ تعمیم می‌یابد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ناصر حیدری‌پوری معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست هماهنگی فاز دوم پروژه بین المللی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع جایکا در حوزه آبخیز کارون بزرگ در شهرکرد گفت: این پروژه با مشارکت آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن و با محوریت استان چهارمحال و بختیاری از سال آینده اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای فاز دوم این پروژه، تعمیم جایکا به پنج استان زاگرس نشین دیگر در حوزه کارون شامل خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، فارس و اصفهان می‌باشد.

حیدری اضافه کرد: تشکیل کمیته هماهنگی حوزه کارون با عنوان پروژه ظرفیت سازی برای مدیریت جامع حوزه آبخیز کارون در شش استان بالادست الزامی است.

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: در این پروژه تغییر رویکرد استفاده از منابع طبیعی، افزایش اشتغال بومیان با حفظ منابع ملی و منابع آب و خاک، حفظ و توسعه پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، افزایش حفاظت مشارکتی و بهبود معیشت مردم با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت دیم به گیاهان دارویی مانند موسیر، کرفس و زعفران و همچنین جنگل کاری اقتصادی و کشت گونه‎های جنگلی مثمر مانند انار و زالزالک در پروژه جایکا مورد توجه قرار دارد.

محمد عقیلی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران کل و معاونین آبخیزداری استان‎های خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان هم در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است: مرحله نخست پروژه مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع «جایکا» (Japan International Cooperation Agency) از سال ۱۳۸۹ (سال ۲۰۱۰ میلادی) و با مشارکت و همکاری ایران و ژاپن و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به صورت پایلوت در پنج روستای منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری به مدت ۶ سال و با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل‌ها به منظور اجرای طرح‌های مرتع داری، جنگل کاری و ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی اجرا شد و آذرماه ۹۵ به پایان رسید.

روستا‌های دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ مناطق هدف این طرح هستند.

انتهای پیام/خ

اجرای پروژه بین المللی جایکا در شش استان زاگرس‌نشین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.