باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

رشد و پایداری زیست بوم، با اکوتوریسم یا خانه‌های بوم گردی

بوم گردی، در واقع احترام به گذشته و حال حاضر مردمانی است که از سال‌ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ استان یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

جهان شهر یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان  دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.

خانه‌های بوم گردی نیاز شهر‌هایی است که قدمت و سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی زیادی دارند، و همچنین از ویژگی‌های این خانه‌ها به بهره برداری رسیدن در کمترین زمان و پایین‌ترین هزینه است.


احترام به گذشتگان با اکوتوریسم


بوم گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به گذشته و حال حاضر مردمانیست که از سال‌ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کردند.

رشد و پایداری زیست بوم، با اکوتوریسم یا خانه‌های بوم گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بوم گردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، بلکه رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه گردشگری خاصی می‌شود.

فاطمه دانش یزدی همچنین در توضیح اقامتگاه‌های بوم گردی استان یزد افزود: اقامتگاه‌های بومگردی استان یزد در سطح بافت‌های تاریخی شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد و به ویژه ابرکوه و چند روستای استان مستقر می‌باشند و هریک از این اقامتگاه‌های بومگردی خدمات خاصی را ارائه می‌دهند.


خانه‌های بوم گردی، نیاز شهر‌های تاریخی

سید مصطفی فاطمی کارشناس میراث فرهنگی در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: ایجاد خانه‌های بوم گردی ایده‌ای بود که زمینه‌ای را فراهم کند تا برای توریست‌ها تجربه‌ی زندگی در یک فضای بومی را ایجاد کنند هر چند خانه‌های بوم گردی خودشان یک جاذبه هستند.

فاطمی هدف از ایجاد خانه‌های بوم گردی را که در دنیا مرسوم است تبادلات فرهنگی دانست و اینکه آن کشور بتواند از این موقعیت استفاده کند و فرهنگ خود را به درستی معرفی کند.

رشد و پایداری زیست بوم، با اکوتوریسم یا خانه‌های بوم گردی

فاطمی افزود: خانه‌های بوم گردی نیاز شهرهایی است که قدمت و سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی زیادی دارند، از این فضا‌ها می‌توانیم برای اقامت گردشگر استفاده کنیم چراکه خیلی سریع به بهره برداری می‌رسد.

این کارشناس میراث فرهنگی اظهار داشت: جدای از اینکه ما در خانه‌های بوم گردی امکان اقامت و تجربه زندگی بومی را فراهم می‌کنیم فروش صنایع دستی که متعلق به همان شهر و منطقه است را میتوانیم داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: گردشگران می‌توانند از غذا‌های سنتی که در همان خانه تولید می‌شود و کاملا خانگی هستند استفاده کنند چراکه سمت و سوی خانه‌های بوم گردی به سمت رستوران داری و این‌ها نیست.


افتتاح ۲۵ باب خانه بوم گردی تا پایان سال جاری

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت:  در حال حاضر ٥١ خانه بوم گردی در استان یزد افتتاح شده که خوشبختانه در بین استان‌های کشور رقم بسیار خوبی است و گردشگران داخلی و خارجی استقبالشان ار خونه‌های بوم گردی بیش از سایر محل‌های اقامتی بوده است.

رشد و پایداری زیست بوم، با اکوتوریسم یا خانه‌های بوم گردی

نصیری افزود: اکنون با توجه به بافت تاریخی مناسب شهر‌های یزد، اردکان، میبد، و ابرکوه شاهد استقبال متقاضیان بسیار خوبی هستیم که انشالله تا پایان سال جاری بیش از ٢٥ اقامتگاه بوم گردی دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه از پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی استان یزد به خوبی استفاده می‌شود گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور با ارائه تسهیلات به مالکین برای حفظ و احیای بافت‌های قدیمی و تاریخی کمک می‌کند.

علی اصغر مونسان افزود: گردشگران بسیار زیادی هستند که به اقامت در بناهای تاریخی بیش از اقامت در هتل‌های مجلل علاقه دارند در نتیجه ما باید در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشیم. به‌ زودی تصمیمات جدی در زمینه توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرفته می‌شود.

رشد و پایداری زیست بوم، با اکوتوریسم یا خانه‌های بوم گردی

گزارش از سعیده صدیقی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار