ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

معرفی نامزدهای جایزه کتاب سال در گروه «هنر»/ پوستر بیستمین جشنواره قصه‌گویی منتشر شد

هفته گذشته در گروه« هنر» از مجموع 290 اثر راه یافته به سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال، 20 اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته رخ داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می‌کنیم:

نامزدهای سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال در گروه «هنر» معرفی شدند


در گروه« هنر» از مجموع 290 اثر راه یافته به مرحله اول داوری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، 20 اثر به مرحله نیمه نهایی این دوره از جایزه راه یافتند.

در بخش «کلیات» کتاب «از دایره المعارف هنر: نقاشی/ پیکره‌سازی/ طراحی گرافیک/ عکاسی/ رسانه‌های نو/ تصویرگری/ چاپگری/ طنزنگاری (ش – ی)، تألیف روئین پاکباز، تهران: فرهنگ معاصر» تنها اثر راه یافته به مرحله نیمه نهایی این دوره از جایزه کتاب سال شناخته شد.

ضرورت توجه به میراث مشترک معنوی در جهان مدرن

محسن جوادی  معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به بازدید از کلیساها و صومعه‌های مسیحی در کشورهای مختلف جهان گفت: از حضور در کلیسای شرق آشور بسیار خرسندم و سال جدید میلادی را مسیحیان ایران تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به نگرانی‌های مشترک مسیحیان و مسلمانان درباره جهان مدرن گفت: اخیرا پاپ نسبت به آینده مسیحیت در میان جوانان مسیحی ابراز نگرانی کرده بود. این احساس در جهان اسلام هم وجود دارد و مقتضیات دنیای مدرن نسل جدید را از معنویت دور کرده است.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: برای همه ملت‌ها و ادیان این نگرانی وجود دارد. باید کاری کنیم تا این میراث معنوی در فضای سودجویی گم نشود و از نسل‌های جدید از معنویت اصیل دور نیفتند.

وی افزود: روحانیون در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند تا میراث مشترک معنوی در جهان مدرن مغفول نماند. همچنین با توجه به اینکه همه ما در کشوری به نام ایران زندگی می‎کنیم، باید در کنار هم باشیم.

در ادامه این بازدید، اسقف مارنرسای بنیامین؛ اسقف کلیسای شرق آشوریان درباره قدمت و کلیساهای آشوریان در ایران توضیحاتی ارایه داد و از حضور معاون امور فرهنگی در این کلیسا ابراز خرسندی کرد.

جدیدترین اثر داوود غفارزادگان منتشر شد

انتشارات کتاب نیستان کتاب «بی نام اعترافات» اثر داوود غفارزادگان را منتشر کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات داستانی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست و قلم نویسندگانی رقم خورده است که صاحب اندیشه، فکر و دغدغه اجتماعی و نه فردی بوده‌اند. نویسندگانی که حتی وقتی دست به روایت از گذشته و حتی خاطرات تاریک و روشن گوشه ذهن خود می‌زنند، دغدغه‌ای فراشخصی و نگاهی اجتماعی با آن همراه است و مخاطب خود جدای از التذاذ از داستان و روایت آن، به مفهومی که در لایه‌لایه‌های داستان مستتر است، نیز هدایت می‌کنند.

این داستان‌نویسی چند لایه را شاید بتوان حاصل تامل دقیق داستان‌نویسان ایرانی در چهاردهه اخیر بر آثار نویسندگان صاحب قلم جهان و تامل در فراساختار روایت داستانی آنها دانست و در این میان داوود غفارزادگان یکی از صاحب‌نام‌ترین نویسندگانی است که در این سال‌ها توانسته با چنین نگاهی دست به خلق داستان بلند و کوتاه بزند.

ده‌نمکی: شلمچه سکوی پروازی برای سپهر شد/ شاعری که رسالت انقلابی را پیش برد

مراسم «شب شاعر» پاسداشت «ابوالفضل سپهر»، عصر امروز در موسسه فرهنگی هنری اوج با حضور شاعرانی چون مصطفی محدثی خراسانی، حمید داوودآبادی، نویسنده، حجت الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همچنین کارگردان سینمای دفاع مقدس مسعود ده‌نمکی و حسین نژاد موسی مستند ساز برگزار شد.

در این مراسم، مصطفی محدثی خراسانی در خصوص ابوالفضل سپهر گفت: امروز جامعه ما حقوقی را مطالبه می‌کند و مردم فریاد می زنند. ابوالفضل سپهر هم با بصیرت تمام در غربت این دغدغه‌ها و چالش هایی که فراروی انقلاب قرار گرفته بود، فریاد می‌زد. شعر انقلاب در دوره های مختلف در عرصه حضور داشته است و کاری که ابوالفضل سپهر کرد، در همین راستاست.

مسعود ده نمکی کارگردان سینمای ایران هم، در این مراسم اظهار کرد: شلمچه محفلی برای آدم‌های گمنام بود. دسته‌ای که نه غرق دنیا می‌شوند نه از گذشته شان پشیمان می شوند. ابوالفضل سپهرها جزو کسانی بودند که بعد از جنگ اعزام گرفتند. شهید شعبان نصیری، نویسنده خبر در نشریه شلمچه بود. شهید کمال زاده، نشریه فروش بود. شهید ابراهیم خلیلی، فرزند شهید بود و در شلمچه کار می کرد. ابوالفضل سپهر هم یکی از بچه های شلمچه بود. فکر می کنم عبدالجواد موسوی او را به شلمچه آورد گفت وی خیلی دوست دارد در زمینه شهدا کار کند. گفتم دنبال کار برای روزی می‌گردی یا می‌خواهی مبارزه کنی. گفت هر دو. جمع مدرک تحصیلی بچه های نشریه شلمچه به لیسانس هم نمی رسید. درواقع شلمچه سکوی پروازی برای آقای سپهر شد. بعد به تفحص و جاهای دیگر رفت.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امثال ابوالفضل سپهر سعی کردند به آنچه از دفاع مقدس دیدند، قافیه دهند تا بخشی از گنج‌های دفاع مقدس به مردم ارائه شود. چند دهه از دفاع مقدس را پست سر می‌گذاریم اما متاسفانه حضور این گونه افراد در جامعه کم شده است.

وی افزود: آن کسانی که اصحاب جنگ بودند، توانستند به توابین مصائب را منتقل کنند و بخشی از رمز و رازهای دفاع مقدس را در قالب شعر یا قالب دیگر ارائه شود. ما به عنوان نمایندگان مجلس و کسانی که می‌توانند از این سرمایه های بزرگ نگهداری کنند، باید در این امر برنامه‌ریزی کنیم. امیدواریم در شهرها و روستاها بتوانیم فرهنگ جبهه را نگه داریم؛ چرا که راهی بجز به کارگیری فرهنگ دفاع مقدس برای برون رفت از مشکلات جامعه نیست.

پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منتشر شد

پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با تکیه بر عناصر قصه‌گویی سنتی ایرانی منتشر شد. هدی حدادی تصویرگر این پوستر با بیان این‌که اثر او به تعامل نسل امروز با نسل گذشته اشاره دارد،‌ گفت: اگرچه جشنواره بین‌المللی است، اما از آن‌جا که برگزار کننده، کشور ایران است این امکان وجود داشت که از عناصر سنتی قصه‌گویی در آن استفاده شود.

وی افزود: در همین راستا تصمیم گرفتم مادربزرگی را تصویر کنم که در حال قصه‌گویی برای نوه‌هایش است‌. در این فضا از لحاف و تشک سنتی استفاده کردم و فضای راحت و آرامی را ترسیم کردم که قصه‌گویی باید در آن اتفاق بیفتد.

این تصویرگر ادامه داد: رهایی، آزادی و آرامش عناصری‌ هستند که اثر به آن‌ها تکیه دارد. کودک زمانی که قصه‌ای را می‌شنود به آرامش و رهایی می‌رسد. از سوی دیگر هدف پایانی قصه‌گوها همنشینی افراد‌،‌ گرد هم آمدن آدم‌ها و در واقع روایت تجاربی است که در قالب قصه اغراق می‌شوند.

حدادی ادامه داد: همان‌طور که در تصویر مشهود است؛ عناصر سنتی در لباس مادربزرگ مشهود است با این حال کودکان لباس‌های امروزی پوشیده‌اند. این مساله هم به تعامل دو نسل اشاره دارد و هم به این مساله می‌پردازد که نسل جدید همچنان نیازمند شنیدن قصه‌اند.

هیئت انتخاب و داوران بخش داستان کوتاه جایزه «فرشته» معرفی شدند

اعضای هيئت انتخاب و هيئت داوران چهارمين دوره جايزه فرشته در بخش داستان كوتاه معرفی شدند.پژمان موسوی دبیر چهارمین دوره جایزه فرشته با اعلام این خبر گفت: پس از برگزاری سه دوره «جایزه‌ فرشته» و با توجه به حضور جوانان علاقه‌مند به حوزه‌های داستان‌نویسی و عکس، شهرکتاب فرشته تصمیم بر آن گرفت تا چهارمین دوره‌ از این اتفاق هنری ـ فرهنگی را با موضوع «آژیر قرمز»؛ در دو بخش داستانِ كوتاه و عکس و با هدف كشف و معرفی استعدادهای درخشان و ترویج فرهنگ كتابخوانی و ضرورت نگاهی متفاوت به عکاسی برگزار نماید.

وی افزود: با این هدف و پس از بررسی‌های کارشناسی، امید بلاغتی، حسین پاکدل، كاوه فولادی‌نسب، حسن محمودی و شیوا مقانلو، به عنوان اعضای هیئت انتخاب دوره چهارم این جایزه در بخش داستان کوتاه و علی خدایی، بلقیس سلیمانی و ناهید طباطبایی هم به عنوان اعضای هیئت داوران این جایزه برگزیده شدند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار