شهردار منطقه ثامن مشهد؛

ثبت مسجد صاحب الزمان (عج) مشهور به 'حوض معجردار'مغایر با قوانین بوده است

شهردار منطقه ثامن گفت:با توجه به قوانین و مقررات مختلف مسجد صاحب الزمان (عج) مشهور به 'حوض معجردار' فاقد هر گونه شاخصه میراثی و شرایط لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی بوده و ثبت آن مغایر با قوانین بوده است.

ثبت ملی مسجد صاحب الزمان (عج) مشهور به 'حوض معجردار'مغایر با قوانین بوده استسید مصطفی نعمتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ با بیان اینکه شهرداری برای بازسازی و بهسازی آثار ملی هزینه های فراوانی را صرف کرده است افزود:این شهرداری برای  احیاء و بهسازی و بازسازی آثار میراثی، چون خانه توکلی، خانه داروغه و ... در محدوده طرح اطراف حرم مطهر رضوی  هزینه‌های فراوانی را صرف کرده است


وی گفت:در آخرین اصلاحات انجام شده در طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۸۷، تمامی آثار میراثی موجود در بافت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شناسایی و معرفی شده و شهرداری با همکاری و مساعدت کلیه این آثار را در طرح لحاظ و اصلاحات طرح با درنظر گرفتن این آثار تصویب و اجرایی شد و این طرح به تأیید و امضای سازمان مذکور نیز رسید.

 
شهردار منطقه ثامن افزود: لیکن در سال ۱۳۹۴ و درست در زمانی که این شهرداری در آستانه افتتاح بلوار شارستان رضوی حد فاصل خیابان نواب صفوی تا خیابان هفده شهریور قرار داشت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بر خلاف توافقات قبلی و طرح مصوب، اقدام به ثبت مسجد صاحب الزمان در فهرست آثار ملی نمود.
 
نعمتی گفت: با توجه به قوانین و مقررات مختلف از جمله قانون حفظ آثار ملی، قانون ثبت آثار ملی و ... مسجد مذکور فاقد هر گونه شاخصه میراثی و شرایط لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی بوده و ثبت آن مغایر با قوانین بوده است.
 
وی افزود:این اقدام خلاف قانون و ثبت مسجدی که در ابتدای بلوار شارستان رضوی و در مسیر راست گرد آن قرار داشت، بهره برداری از این بلوار که نقش کلیدی و حیاتی در کاهش بار ترافیکی محدوده اطراف حرم مطهر رضوی و سهولت دسترسی زائران و مجاوران عزیز این مضجع شریف دارد را با مشکل مواجه ساخته و ده‌ها میلیارد تومان هزینه صورت گرفته بابت احداث این بلوار را بی اثر کرد.

شهردار منطقه ثامن گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال ۱۳۸۴ نیز اقدام به ثبت ملکی موسوم به خانه امیری در فهرست آثار ملی نمود و به دلیل قرار داشتن این ملک هم در مسیر بلوار شارستان رضوی، شهرداری مجبور شد با صرف هزینه چند میلیاردی اقدام به جابه جایی مسیر بلوار نماید.
 
نعمتی افزود:اما در مورد مسجد صاحب الزمان، به دلیل تکمیل عملیات ساخت بلوار، به هیچ عنوان امکان جابه جایی و تغییر آن وجود نداشته و ندارد.

وی گفت: این شهرداری بدون هر گونه حاشیه سازی، دعوی ابطال ثبت اثر را در مراجع قضایی طرح کرده و سعی در احقاق حقوق عمومی از طریق قانون نمود و تعیین تکلیف این موضوع به مراجع ذیصلاح سپرده شد.
 
شهردار منطقه ثامن افزود: دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر استان خراسان رضوی، با بررسی‌های دقیق حقوقی و فنی و با اخذ نظر هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری –که عمر ساختمان مسجد را حداکثر هفتاد سال اعلام نمودند - ثبت خلاف قانون مسجد مذکور در فهرست آثار ملی را باطل کردند؛ لذا به استناد بررسی انجام شده در محاکم مذکور مسجد فوق الذکر فاقد هر گونه مشخصه و هویت میراثی بوده است.

نعمتی خاطر نشان کرد: در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از مکان فعلی مسجد زمینی به مساحت ۴۳۰ متر مربع جهت احداث و ساخت مسجد جدید صاحب الزمان اختصاص داده شده است.
 
گفتنی است اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اعلام کرده این اثر تاریخی ۱۸۰ سال قدمت دارد و جزو میراث معنوی و تاریخی شهر مشهد محسوب می‌شودو  تاکنون هیچ حکمی مبنی بر خروج این اثر تاریخی ارزشمند به میراث فرهنگی اعلام نشده است.
 
انتهای پیام//ف.ج
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.