مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی مطرح کرد؛

ضرورت تدوین طرح تشخیص و شناسایی کودکان اوتیسم در کشور

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: تدوین طرح شناسایی و تشخیص به هنگام کودکان اوتیسم از اولویت‌های وزارت بهداشت است که به دنبال آن هستیم.

ضرورت تدوین طرح تشخیص و شناسایی کودکان اوتیسم در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد تقی جغتایی عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم در همایش تکرار ویژه تقدیر از مادران اوتیسم که امروز برگزار شد،گفت: مسئله اوتیسم مخصوص کشور ما نیست و یک موضوع جهانی است اما از آنجا که اوتیسم پیچیده‌ترین و شایع‌ترین نوروسایکولوژی در کودکان است از لحاظ تعداد و پیچیدگی اوتیسم بخش عمده‌ای درگیر است و به دلیل آمار رو به رشد آن باید روی این موضوع برنامه‌ریزی ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: حساسیت اصحاب رسانه‌، هنرمندان و انجمن اوتیسم طی سال‌های گذشته در خصوص اوتیسم افزایش پیدا کرد  و با حمایت وزارت بهداشت،‌ معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و مدیریت سازمان‌های مردم نهاد امید داریم در حوزه‌های اجتماعی در این عرصه کار بیشتری را انجام دهیم.

نقش خانواده در حوزه نگهداری از کودکان اوتیسم

وی تدوین طرح تشخیص و شناسایی به هنگام کودکان اوتیسم کار تخصصی وزارت بهداشت دانست و افزود: پیگیری و مراقبت این کودکان با سازمان بهزیستی، روانشناسی استثنایی و عرصه‌های دیگر است و خوشبختانه طرح غربالگری کودکان اوتیسم در وزارت بهداشت تدوین و تایید شده و مقدمات اجرایی پایلوت غربالگری با همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت شروع شده است و در چند ماه آینده غربالگری در شهر اصفهان آغاز خواهد شد.

جغتایی گفت: امید داریم با آغاز و اصلاح مدل غربالگری تا 5 سال آینده هر چه زودتر در تشخیص، غربالگری و شروع مداخلات گام برداریم و شاهد ارتقای خدمات برای این گروه‌ها باشیم.

وی در پایان گفت: در حوزه نگهداری کودکان اوتیسم خانواده بسیار تاثیر گذار است که از آنها تقدیر می‌کنیم اما باید بدانیم اوتیسم با درگیر کردن فرد، خانواده اجتماع، نظام سلامت و سایر نهادهای اجتماعی را متاثر می‌کند و باید برای آگاه‌سازی اختلال اوتیسم در جامعه و ارتقای خدمات آنها با مشارکت بین بخشی گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار