اجرای نمایشی از گرجستان در جشنواره تئاتر فجر/ اعلام نمایش‌های خارج از مسابقه

سی‌و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در هفت حوزه کار خود را در بهمن ماه آغاز می‌کند.

معرفی تعدادی از آثار راه يافته به بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجربه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی جشنواره سی‌و ششمین تئاتر فجر، سی‌و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در هفت حوزه کار خود را در بهمن ماه آغاز می‌کند و در این خبر به معرفی برخی از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری کشور می‌پردازیم:

معرفی برخی از آثار راه یافته به بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

گفتگوی تکه‌تکه‌ای از شعارهای روی تی‌شرت؛

نمایش «شرتولوژی» از كشور فرانسه به كارگردانی ژروم بل در فرمی مینیمال به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته است. بتولوژی همان اندازه که مینیمالیستی است، می‌تواند بازیگوشانه باشد. موضوع این نمایش در مورد ساختارها در گذر زمان، تصاویر در فضاست كه از طریق استقرار انسان‌ها و تی‌شرت‌‌ها در ترکیب و چینش کنار یکدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بیان می‌شود. این كار گفتگوی تکه تکه‌ای است از شعارهایی که روی تی‌شرت‌هایی که در همسایگی هم به سر می‌برند نوشته شده است.

شرتولوژی در سال 1997 در لیسبون شكل گرفت. این نمایش تا كنون در فستیوال‌های متعددی چون ادینبورگ حضور داشته است.

ژروم بل فرانسوی یكی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر در حوزه مطالعات اجرا و كورئوگرافی است و تألیفات بسیاری در این زمینه داشته است. بل سال گذشته نیز برای برگزاری یک سخنرانی با عنوان «ژروم بل به روایت ژروم بل» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به ایران آمد.  او كه در رشته کورئوگراف تعلیم دیده است، رقص را به فراموشی می‌‌سپارد، به طوری که در این فراموشی اتفاق جدیدی می‌افتد؛ علایق او که در حوزه کار کردن با زبان حرکت و تصویر، با مفاهیمی چون ظرافت، مینیمالیسم انسانی تلقی می‌شوند، نقطه ملاقات جادویی بین فیزیک و فلسفه بوجود می‌آورند؛‌ خود بدن و فرآیندهایی كه حضور زنده آن را می‌سازد؛ فرآیندهای زبان و ارتباط زبان با اشیا (متحرك و بی‌جان)، فرآیندی كه توسط روایت یا معنا ساخته می‌شود، فرآیندی كه از طریق استقرار اشیا (زنده یا بی روح (فضا و زمان ساخته می‌شود.

تی‌شرت‌های دست دوم باشته از شعارها، آرم‌ها، آیكون‌ها و تصاویری از فرهنگ سرمایه‌داری بین‌المللی منسوخ شده‌اند‌؛‌ شعارها برای محصولات یا ایده‌هایی كه خوب به یاد نمی‌آیند، شماره‌ها و تاریخ‌ها، جوک‌ها،‌چهره‌ها و ‌هشدارها.

نمایش «شرتولوژی» در تاریخ‌های 4 و 5 بهمن‌ماه، ساعت 16 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

پدر و یا مادر بودن یعنی چه؟

نمایش «گردهمایی والدین» از كشور گرجستان به كارگردانی میخل چارکویانی، داوید خوربالادزه و طراحی لباس آنا گرجنیدزه در سی‌و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

گردهمایی والدین دومین اجرای گروه Open Space است. متن این اجرا براساس قصه‌های شخصی بازیگران کار شکل گرفته است؛ همچنین مصاحبه‌ها و رمان نویسنده کلاسیک گرجی، نیکو لورتکیپانیزه با نام "تراژدی بدون قهرمان" در شکل‌گیری این متن نقش داشته‌اند. پدر و یا مادر بودن یعنی چه؟ چطور زندگی ما می‌تواند با جزئیات کوچکی تغییر کند که لازمه فضایی پر از کلیشه‌های جنسیتی هستند، و چطور این فضا تلاش دارد که طبیعت ما را تغییر دهد؟ گردهمایی والدین چنین فضایی را برای مخاطب خود ارائه می‌دهد و سعی دارد سوال‌هایی را برای او بوجود آورد.

معرفي تعدادی از آثار راه يافته به بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر

این گروه در اجرای قبلی خود نیز به مسائل اجتماعی پرداخته بود. «خدای گرسنگی» نمایشی بود درباره یكی از نگرانی‌های مهم امروز یعنی فقر كه تحریك‌كننده خشونت و ناامیدی كامل است؛ كه آن نیز بر اساس مستندات بنا شده بود.

اجرای نمایش «گردهمایی والدین» از سوم تا هفتم بهمن‌ماه، در عمارت روبروست.

 

نمایش‌های کاربردی بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی‌تئاتر فجر

نخستین تجربه كاربردی

حوزه کاربردی یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌و‌ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجرین، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان پیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا می‌شوند.

بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.

در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها 17 نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شده‌اند.

در ادامه شش اثر حوزه کاربردی (با رویکرد مسئولیت اجتماعی) که از شهرهای تهران، بوشهر، اصفهان و محلات به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.

آنکه گفت آری/آنکه گفت نه

این نمایش به کارگردانی هاجر عتیقی از اصفهان با حضور بیماران مرکز توان بخشی اعصاب نورالمهدی این شهر یکی از آثار راه یافته به جشنواره سی‌و ششم است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: کودکی برای شفای مادرش از بیماری به همراه آموزگار و دو دوستش راهی کوه و دشت می‌شود تا دارویی پیدا کند. زهره حاتمی، زهرا علی‌نجیبی، سپیده موسوی، مریم طَرقی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند در تاریخ‌های شش و هفت بهمن ماه راس ساعت‌های 15 و 17 به محل پلتفرمی دیگر بیایند.

ان ای

این نمایش کاری از میثم کرمی است که با همکاری انجمن معتادان گمنام شهرستان محلات در این دوره از جشنواره شرکت کرده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: تعدادی از اعضای انجمن معتادان گمنام با پاکی از چند روز تا چند سال، دور هم جمع شده‌اند و تصمیم دارند در سطح شهر چادری بنا کنند و با مردم از خودشان بگویند، بنابراین «ان ای» با بازی علی اکبر محمدی، مریم پورمقدم، سعید مهریزاده، عسل میرزایی، خاطره قربانی، فاطمه زهرایی از ششم تا هشتم بهمن ماه میزبان مخاطبان در ایوان انتظار، محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان است.

سایبان آرامش ما، مائیم

این نمایش به کارگردان بهیاد نجفی، اثری‌ست که با حضور کودکان کار جمعیت امام علی تهران شکل گرفته است. بیتا عزیزاَقلی، لیلی ماه عبدالهی، فردین حکیمی، سمیرا محمدی، تمنا سنجرانی، نرگس ملاجردی بازیگرانی هستند که در این اثر یک ساعته به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سایبان آرامش ما، مائیم». این نمایش كاربردی به شیوه مجسمه تئاتر شورایی اجرا می‌شود. در این اثر با استفاده از کودکان کار افغان در نقش بازیگر سعی شده تا تصویری واقعی از شرایط موجود زندگی آنها به تصویر کشیده شود. علاقمندان به این نمایش می‌توانند در روزهای پنج و شش بهمن ماه در مکان‌های ایوان انتظار، محوطه تئاترشهر و باغ کتاب به تماشای آن بنشینند.

سلبریتی‌های گمنام

این اثر به کارگردان سپیده حجامی نمایشی است که با حضور معلولان هنرمند شهر بوشهر آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده. در خلاصه داستان این اثر آمده است: چند نفر از علاقمندان تئاتر، سینما و موسیقی برای دیدار با سلبریتی‌های این هنرها با واسطه‌ای راهی تهران می‌شوند تا هم شاهد جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی باشند و هم  غلامرضا فرجزاده، امین چاهشوری، محسن چاهشوری بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند در روزهای 28 و 29 دی ماه طی ساعت‌های 16:30 و 19 به محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان مراجعه کنند.

نادیدنی

این نمایش به کارگردانی بابک حجری با همکاری روشندلان انجمن نابینایان تهران شکل گرفته و طی روزهای بیست و هفتم و سی دی ماه راس ساعت 15 و دوم، چهارم و هفت بهمن راس ساعت 16 برای دوستداران این نوع از آثار در عمارت روبه رو اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مواجهه و تجربه شرایطی که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. فریبا علیزاده، امیر سلامی، عبدالله دادخواه، طیبه سیادت زاده، امیررضا قربانی اعضای اجرایی این اثر را تشکیل می‌دهند. این نمایش 15 دقیقه‌ای در هر اجرا پذیرای یک مخاطب است.

خط باریک قرمز

این نمایش کاری از توماج دانش بهزادی یکی از اعضای فعال گروه تئاتر پراکسیس بوده که با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا و به تهیه کنندگی شبکه سوم سیما آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده است. «خط باریک قرمز» درباره زندگی شخصی هر کدام از بازیگران آن بوده و در تاریخ های 28 و 29 و 30 دی ماه راس ساعت 16 برای تئاتر دوستان در داربست محسن به اجرا گذاشته می‌شود.

گفتنی است؛ سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،‌به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.