ورود ۱۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق به استان یزد

مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق به استان یزد وارد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ منصور طالبی مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد در دومین نشست ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در محل اتاق بازرگانی یزد با اشاره به آمار کالای قاچاق مکشوفه گفت: کالا‌ها با ظن قوی توقیف نمیشود، چون به لحاظ زیرساختی مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه عمده کالا‌هایی که به عنوان قاچاق توقیف میشود استرداد شده افزود: ۸۰ درصد از محموله‌های توقیفی پس از دوماه مسترد میشود و گاهی مشکلات و جوانب دیگری برای ترخیص دارد.

مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد با بیان اینکه در ۱۰ ماه سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان ورودی کالای قاچاق استان بوده است تصریح کرد: این کالا‌ها به صورت موقت در انبار‌های ما نگهداری و توقیف می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار متر مربع انبار مسقف پر از کالای مظنون به قاچاق شده که ترخیص نیز خواهد شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر انبارداری کالای تعزیراتی را انجام می‌دهیم که این مباحث علاوه بر هزینه بر دوش دولت، در اشتغال و تولید نیز تاثیر منفی دارد.

طالبی با اشاره به توقیف برخی کالا‌ها و روند طولانی شدن رسیدگی و رای قطعی گفت: در این زمینه نیز لیست‌هایی برای تعیین تکلیف ارائه شد و امروز نیز خواستار اجرای تبصره و قوانین مربوطه در این زمینه هستیم تا هرچه سریعتر تعیین تکلیف شده و از خسارات بعدی مانند فساد و یا کاهش قیمت آن نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در چندمورد کالای مکشوفه درخواست تعیین تکلیف و یا مجوز فروش داشتیم گفت: به ویژه در خصوص نوشیدنی‌هایی که باید معدوم سازی شود و کالا‌هایی که تغییرات کمی و کیفی پیدا می‌کنند لازم است اخذ مجوز صورت گیرد.

مدیر جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد همچنین در خصوص صادرات برخی کالای مکشوفه خواستار همکاری اتاق بازرگانی شد وافزود: برای فروش و صادرات برخی کالا‌ها در استان به همکاری تجار و بازرگانان نیاز است که اتاق بازرگانی در این زمینه می‌تواند همکاری خوبی داشته باشد.

مدیرکل گمرک استان یزد هم در این نشست در خصوص سامانه هوشمند رسیدگی به قاچاق کالا گفت: گمرک استان یزد ششمین گمرک صادراتی کشور است و بیش از ۲۸ هزار اظهارنامه در ۹ ماهه امسال در استان داشتیم.

مهرداد پیرحیاتی با بیان اینکه کمبود نیرو داریم و با محور صادرات فعالیت داریم خاطرنشان کرد: نیرویی برای اعزام به محل‌های مورد نظر در خصوص قاچاق کالا در ورودی‌های استان یزد نداریم، چون با ورودم به استان یزد ۲۸ نیرو از گمرک استان رفتهاند.

وی در خصوص استقرار نیروی گمرک در گلوگاه‌های قاچاق افزود: مشکل ما سامانه الکترونیکی است که نیروی گمرک نمی‌تواند ورود کند و اظهار نظر قطعی داشته باشد لذا باید مشکلات بارگذاری و دسترسی به اطلاعات استعلامی آن حل شود.

مدیرکل گمرک استان یزد همچنین پیرامون شناخت کالای قاچاق و قانون گمرکات برای قاچاق اظهار داشت: کالای قاچاق شرایطی دارد و باید با ظن قطعی اقدام کرد از جمله مغایرت با اسناد ارائه شده که کاملا با کالای قابل حمل متفاوت باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این نشست گفت: در بازدید‌هایی که داشتیم از مهریز احساس می‌شود بین دستگاه‌ها هماهنگی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا نیست و باید ستاد اقتصاد مقاومتی این هماهنگی را داشته باشد.

وی افزود: در برخی پایگاه‌های ایست و بازرسی بجای اینکه مبادی ورودی استان کنترل شود مبادی خروجی کنترل می‌شود که لازم است در این زمینه نیز اقدام شود.


انتهای پیام/ ا

صدور بیش از ۲۸ هزار اظهارنامه در ۹ ماهه امسال در استان یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار