ولایتی در جمع خبرنگاران؛

پیش‌بینی‌های لازم نسبت به خروج آمریکا از برجام وجود دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در برجام پیش‌بینى‌هاى لازم در صورت خروج امریکا از این توافق وجود دارد.

دست ایران در برجام باز بوده و همه گزینه‌ها روى میز استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتى مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل پس از دیدار با همام الحمودی رئیس مجلس اعلای عراق در واکنش به احتمال خروج امریکا از برجام اظهار کرد: دست ایران در برجام باز بوده و همه گزینه‌ها هم روى میز است.

وی ادامه داد: در برجام پیش بینى هاى لازم وجود دارد که در صورت خروج امریکا از این توافق باید چه اقدامى انجام داد، همچنین در این زمینه طبق قانونى که مجلس تصویب کرده عمل می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این دیدار گفت: دیدار با همام الحمودی بسیار محتوایی و دوستانه بود. در این جلسه روابط دو جانبه و اوضاع منطقه و پیروزی‌هایی که در ماه‌های اخیر توسط ارتش عراق و حشدالشعبی رخ داده بود بررسی شد.

ولایتی ضمن تبریک به دولت عراق بابت‌ پیروزی‌های این کشور‌ در ماه های اخیر ادامه داد:‌ مجلس اعلای عراق نقش مهمی در پیروزی مردم عراق و حکومت صدام داشته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل یادآور شد:‌ عراق با ظرفیت‌ترین و قوی‌ترین کشور عربی جهان عرب است که توانسته از شر دیکتاتوری صدام آزاد شود و حکومتی مردمی در این کشور شکل بگیرد البته این موضوع به برکت حمایت مرجعیت و مردم عراق بوده که توانستند بر دشمنان خود پیروز شوند.

وی یادآور شد: مردم عراق سال‌های سختی پشت سر گذاشتند اما خوشبختانه امروز توانستند استقلال کشور خود را حفظ کنند و آن را به خوبی پیش ببرند.

ولایتی تصریح کرد: رابطه ایران و عراق راهبردی و استراتژیک است به طوری که طبق آمارهای ارائه شده حجم تجارت دو کشور بالغ بر 15 میلیارد دلار گزارش شده است. همچنین در خصوص ارتباط فرهنگی دو کشور موضوع اربعین قابل توجه است که در این مراسم افراد بسیاری از ایران و سایر کشورها به عراق سفر می‌کنند و می‌توان گفت اربعین، بزرگترین راهپیمایی در طول تاریخ است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه اربعین به برکت انقلاب عراق شکل گرفته است، متذکر شد: مهمان نوازی مردم عراق از زائران امام حسین نشان دهنده فرهنگ مردم عراق است چرا که آنها همه دارایی خود را صرف این مراسم می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد:‌ اخیرا پارلمان عراق مصوبه‌ای در خصوص قدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین داشت طبق این مصوبه دولت عراق مکلف است تا سیاست‌های لازم را برای تحقق این موضوع پیش ببرد.

ولایتی اظهار کرد: آینده روابط ایران و عراق امیدبخش بوده خصوصا بعد از اینکه دو کشور همکاری‌هایی برای مقابله با تروریسم دارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره تجزیه کردستان سوریه افزود: آمریکایی‌ها قصد داشتند عراق را به سه بخش شیعه، سنی و کردی تقسیم کنند اما عامه مردم این کشور اعم از شیعه، سنی و کرد با این فکر استعماری آمریکایی‌ها مخالف بوده و هستند.

وی متذکر شد: آمریکایی‌ها نتوانستند هدف خود را برای جداسازی کردستان عراق محقق کنند به همین دلیل این موضوع را به زمان دیگری موکول کردند اما مردم، حشدالشعبی و نیرو و دولت دموکراتیک عراق حضور دارند و هیچ‌گاه آمریکا به تجزیه عراق موفق نخواهد شد.

ولایتی بیان کرد: آمریکایی‌ها ابتدا مایل نبودند رابطه‌ای میان سوریه و عراق وجود داشته باشد آنها تصور می‌کردند بوکمال سدی است که کسی نمی‌تواند از آن عبور کند لذا عراق در نهایت با کمک نیروهای مردمی، حزب‌الله، سوریه و گروه‌هایی در قالب لشکرهای حیدریون، فاطمیون و زینبیون با آمریکا مقابله و در نهایت بینی این کشور به خاک مالیده شد و داعش هم شکست خورد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار کرد: آمریکا در شرق فرات پایگاه‌هایی ایجاد کرده و قصد دارد مقدمه جدایی کردستان سوریه را آغاز کند معتقدم هرگز این آرزوی آنها محقق نخواهد شد.

وی بیان کرد: آمریکا حدود هفت سال با سوریه در حال جنگ است، آنها نیروهای مزدور خود را وارد منطقه کردند تا حکومت سوریه را از بین ببرند و حکومت عامل خود را در این کشور مستقر کنند درحالی که خوشبختانه آنها موفق نشدند و سوریه کماکان متحد و یکپارچه باقی می‌ماند و همه خط مقاومت از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنند.

همام الحمودی درباره انتخابات آینده عراق و اتحاد شیعیان بیان کرد:‌ ائتلاف ملی عراق جلسه‌ای تشکیل داد و مشکلات تصویب قانون انتخابات و تعیین زمان آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اظهارنظرهایی وجود داشت که زمان انتخابات به تعویق بیفتد اما در تلاشیم طبق قانون اساسی در ائتلاف عمل کنیم و در نهایت قرار است در اواسط ماه می انتخابات برگزار شود.

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با اشاره به قانون انتخابات اضافه کرد: مقرر شد این ائتلاف قانونی به تصویب برسد که انتخابات به صورت شفاف و روشن برگزار شود و ائتلاف هم میان نیروهای ملی شکل گیرد، همچنین پیشنهاد شده این ائتلاف قبل از انتخابات تشکیل شود اما در یک و دو روز آینده زمان شکل گیری آن مشخص می‌شود.

همام الحمودی درباره جدایی کردستان سوریه اظهار کرد:‌ آمریکا قصد داشت عراق را به سه بخش شیعی، سنی و کردی تقسیم کند اما اگر قرار بود در آن شرایط این تجزیه صورت بگیرد، بسیج مردمی حشدالشعبی در موصل حضور داشتند و این جداسازی شکل دیگری پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: آمریکا تصمیم گرفت زمان تجزیه عراق را به تعویق بیندازد چرا که نیروهای حشدالشعبی و نظامی این کشور در آن منطقه حضور داشتند و روحیه پیروزی مردم عراق هم نمی‌توانست باعث شود آمریکا به اهداف برسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۰ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار