مقدم خبر داد

سهم 46 درصدی استان خوزستان در پذیرش پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان خوزستان 46 درصد در پذیرش تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر سهم دارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلند مدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور امسال نیز از تمامی استان‌های کشور درخواست شده است که مطابق با روال سال‌های گذشته نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در مناطق مهم تجمع پرندگان آن استان، در دوره زمانی 10 دی ماه تا 8 بهمن ماه سال جاری اقدام شود.

مقدم تاکید کرد: به منظور اجتناب از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا، از طرف دفتر بین المللی تالاب‌ها، روزهای 24-23 دی ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین شده است.

وی افزود: در همین راستا هر ساله معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بنا به شرح وظایف ذاتی خود، نسبت به جمع آوری نتایج سرشماری از کل کشور اقدام می‌کند و نتایج حاصل جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

مقدم خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال 95، کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر آمار برداری شده برابر با 1583781 پرنده از 161 گونه مختلف است که از این تعداد حدود 45268 پرنده در فهرست سرخ IUCN قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با تعداد 31385 و کمترین جمعیت مربوط به گونه درنای سیبری است که تنها یک پرنده از این گونه مشاهده شده است.

مقدم افزود: بالاترین تعداد پرنده شمارش شده در سال گذشته متعلق به استان مازندران با جمعیت 503339 قطعه پرنده است که نزدیک به یک سوم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی آماربرداری شده در کشور را در بر می‌گیرد. همچنین بزرگترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر که در زمستان 95 در کل کشور سرشماری شده است، مربوط به دو گونه چنگر معمولی و فلامینگوی بزرگ است.

وی یاد آور شد: بر اساس این گزارش، استان خوزستان پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر (حدود 46 درصد) است.

گفتنی است، در بررسی های مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان، معلوم شد جمعیت گروه پلیکان‌ها با 84.1 درصد بیشترین نرخ رشد و گروه کشیم ها با نرخ رشد منفی 35.3- کمترین نرخ رشد را نشان می دهد.

انتهای پیام/

آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار