نقض ۵۸ درصد قانون اساسی افغانستان طی ۱۴ سال گذشته

انجمن حقوق‌دانان افغانستان اعلام کرد که در چهارده سال گذشته، ۵۸ درصد قانون اساسی این کشور نقض شده است.

نقض ۵۸ درصد قانون اساسی افغانستان طی ۱۴ سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن حقوق‌دانان افغانستان اعلام کرد که در چهارده سال گذشته، ۵۸ درصد قانون اساسی این کشور نقض شده است.

انجمن حقوق‌دانان افغانستان که در یک نشست خبری، نتیجه پژوهش خود را گزارش می داد تاکید کرد: در ۱۴ سال گذشته، ۹۴ ماده قانون اساسی که ۵۸ درصد کل قانون را تشکیل می‌دهند نقض شده است.

اجمل هودمن، رئیس انجمن حقوقدانان افغانستان گفته است که یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد شماری از مواد قانون اساسی به طور کامل و شماری دیگر به طور نسبی نقض شده و از تطبیق شماری از ماده‌های قانون اساسی جلوگیری صورت گرفته است.

وی یادآوری کرد: «آمارهای ما نشان می‌دهد که آن مواد قانونی عملی شده از مواردی هستند که صلاحیت‌های مسئولان و قوه ها را محدود نمی سازد.»

هودمن همچنین خاطرنشان ساخت که نبود ضمانت های اجرایی، ضعف اراده و تعهد سیاسی، ضعف نظارت، عوامل امنیتی، فساد اداری و محدودیت دسترسی به آزادی و عدالت از عوامل عمده نقض قانون اساسی به شمار می رود.

قابل یادآوری است که چندی پیش نیز، کمیسیون مستقل نظارت بر قانون اساسی افغانستان، از نقض قانون اساسی این کشور توسط مسئولین رده بالای حکومتی خبر داده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار