در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زارعی: ایران هیچ نقشی در ناامنی‌های سوریه و یمن نداشته است/دهقانی فیروزآبادی: نیاز به یک الگوی امنیتی فراگیر براساس درک مشترک داریم

بررسی الگوی جدید ثبات در منطقه موضوع امشب برنامه گفتگوی ویژه خبری بود.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی الگوی جدید ثبات در منطقه موضوع امشب برنامه گفتگوی ویژه خبری بود که با حضور سعدالله زارعی و دهقانی فیروزآبادی برگزار شد. 

زارعی با اشاره به شرایط امروز منطقه اظهار کرد: با توجه به اهمیت منطقه غرب آسیا این سوال مطرح است که برای امنیت منطقه چه باید کرد؟ آنچه مسلم است این است که منطقه ناامن بوده و دچار بی ثباتی شده است و به دلیل اتفاقات اخیر و سرعت حوادث پیش بینی ناپذیر است.

وی افزود: ناامنی منطقه هم بر کشور‌های منطقه و هم بر جهان تاثیر می‌گذارد لذا بازیگران منطقه‌ای و بین المللی دغدغه دارند که بتوانند امنیت و نظم مجدد آن را بازگردانند و همین مسئله باعث شده کنفرانس امنیتی تهران شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران بتواند در هیاهو‌های پیش آمده حرف خود را بیان کند.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا تصریح کرد: منطقه ناامن بوده و دشمنان تلاش می‌کنند شرایط را به گونه‌ای که جلوه دهند که گویا ایران مقصر ناامنی و بی‌ثباتی منطقه است در حالی که ایران هیچ نقشی در ناامنی‌های افغانستان، عراق، سوریه و یمن نداشته است. 

 وی افزود: آنچه مهم است این است که رقبا از این مسئله که ایران آنقدر احمق نیست که در توطئه‌های طراحی شده بر علیه اش بازی کند، ناراحت هستند.

 زارعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران داعش را تولید نکرد اما به عراق، سوریه و یمن کمک کرد تا بتوانند در برابر آن از خود دفاع کنند لذا جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه آغازگر نبوده بلکه بازیگر هوشمندی بوده که توانسته سرمایه ۴۰ ساله انقلاب را به خوبی خرج کند.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا افزود: برآیند جمهوری اسلامی ایران این است که منطقه را آرام کند و اعلام کرده که حاضر است در قالب طرح های مختلف به حل مشکلات منطقه کمک کند. 

سیدجلال الدین دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به خروجی این کنفرانس گفت: برای ایجاد امنیت در یک منطقه متشنج و ناامن مکانیزم‌ها و سازوکارهای مختلفی لازم است لذا یکی از مسائلی که می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند بررسی ماهیت امنیت منطقه‌ای، علل و عوامل آن، شناسایی دقیق بازیگران ناامن کننده و عوامل امنیت ساز است.

وی افزود: در کنفرانس های امنیتی در سطح بین المللی برای بحث و بررسی نظری و عملی موضوعات ذکر شده است لذا اگر ما فکر کنیم که با برگزاری یک کنفرانس امنیتی در هرجای دنیا امنیت برقرار می‌شود این مسئله امکان پذیر نیست.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: برای حل مشکل ابتدا باید منشا آن را پیدا کرد و دید که بازیگران منطقه ای دقیقا چه مسئله ای را مشکل تلقی می‌کنند. در کنفرانس امروز موضوع بحث این بود که چرا منطقه خاورمیانه پس از جنگ‌ سرد به ناامن ترین منطقه دنیا تبدیل شده و این ناامنی  تاکنون ادامه پیدا کرده است. 

وی گفت: پیش از این ۹ کنفرانس اقماری با موضوع های مختلف برگزار کردیم و از شهریور تا دو هفته قبل در حال برپایی این همایش‌ها با حضور۸۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی بوده‌ایم.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران خاطر نشان کرد: ما باید تولید ادبیات کنیم و خروجی این کنفرانس ها ده جلد خواهد بود همچنین لازم است که نخبگان اجرایی و علمی در امنیت منطقه ای مشارکت کنند چرا که باید بتوانیم میان حوزه های اجرایی و دانشگاهی ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: در نهایت باید بتوانیم نتایج این کنفرانس را در قالب راهکار و سازوکار جمع بندی کنیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: برگزاری کنفرانس‌های علمی مانند تزریق وریدی نیست که در خون جذب شود بلکه به مرور زمان اهداف آن محقق می‌شود. هدف این اجلاس ایجاد محیطی برای تبادل است که بتوانیم به گفتمان و درک مشترکی دست یابیم و بنده به عنوان شخصی که سالهاست به پژوهش بین المللی مشغولم اعتقاد دارم که این مسئله بسیار موثر است.

وی ادامه داد:ما باید بفهمیم یک اروپایی و یا کشور همسایه درباره منطقه چه تفکری دارد تا بتوانیم به درک مشترکی برسیم.

 زارعی با اشاره به صحبت امیرحاتمی مبنی بر این که بزرگترین مشکل منطقه تروریسم و اختلاف درونی است، ادامه داد: ما در نگاه علمی به مباحث اینگونه تلقی می‌کنیم که چنان چه در پدیده‌ای زمینه‌های درون منطقه‌ای نباشد صرف تلاش بیرونی نخواهد توانست آن را پایدار نگاه دارد لذا اگر بخواهیم به پدیده تروریسم بپردازیم عمده بحث منطقه به عدم درک درست همسایگان از یکدیگر باز می‌گردد.

 وی افزود:شرایط منطقه به گونه‌ای است که جز جغرافیا که ما را در کنار یکدیگر قرار م‌یدهد آن قدر عوامل جدا کننده مانند تروریسم اتفاق افتاده که رسیدن به یک نظم و ثبات را با مشکل ایجاد می‌کند.

زارعی تاکید کرد: البته این مسئله بدان معنا نیست که نمی‌شود ثبات ایجاد کرد چرا که امنیت آن قدر ضرورت دارد که خود را به همه بازیگران تحمیل می‌کند لذا تروریسم تابلوی آشکار و ترجمان تضاد‌های هویتی است که در درون منطقه بوده و زمینه‌ای را پدید آورده که بازیگران برون منطقه‌ای بتوانند از آن بهره برداری کنند.

 وی گفت:ما در قرن ۲۱ قرار داریم، پس از جنگ جهانی دوم که سازمان ملل شکل گرفت این سازمان و بازیگران اصلی آن وظیفه خود می‌دانستند که نظم ملت‌ها را حفظ کنند اما در قرن حاضر مسئله بر عکس شده و قدرت‌های بزرگ‌ می‌خواهند نظم منطقه را بر هم بزنند و بازیگران منطقه‌ای مانند جمهوری اسلامی در تلاشند که نظم را به منطقه باز گردانند.

 وی ادامه داد:عمده گناه جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی را در میان پادشاهی‌های منطقه تاسیس کرد و چنین پدیده‌ای در طی تاریخ همواره سبب ایجاد مشکل بوده است. یکی از مسئولان عراق می‌گفت در این کشور داعش از ۱۰۰ کشور نیرو آورده است و بسیج این گروهک به سادگی نیست لذا داعش و مشکلات منطقه پشتوانه بیرونی دارد همانطور که آمریکا گفته بود که نابودی داعش ۲۰ سال زمان می‌برد و گویا دوست داشت که این مسئله پروسه طولانی را طی کند.

این کارشناس منطقه غرب آسیا افزود: اکثر کشور‌های منطقه این مسئله را قبول دارند و زمانی که آمریکا می‌خواست در جلسه شورای امنیت از اتفاقات اخیر به عنوان اهرمی علیه ایران استفاده کند سخن نماینده کویت بسیار جالب بود که گفت ثبات ایران برای ما و همه جهان مهم است.

خرمشاد دبیر راهبردی روابط شورای خارجی با اشاره به اینکه مشکل آمریکا به رسمیت نشناختن جمهوری اسلامی ایران است و این مرض به رقبای منطقه از جمله عربستان سرایت پیدا کرده است، افزود: نظم منطقه‌ای با محوریت بازیگران منطقه باید شمولیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید به این جمع‌بندی برسیم که امنیت وارداتی نیست بلکه باید از دل منطقه و با مشارکت همه بازیگران بجوشد، اظهار داشت: امیدواریم کنفرانس امنیتی تهران ایستگاهی برای مفهوم سازی باشد تا امنیت منطقه‌ای را بهتر کنیم.

 خرمشاد ادامه داد: ما به لحاظ جغرافیایی محکوم به زندگی با هم هستیم، الان زمان خوبی است که این دست دراز شده به سوی دوستان منطقه‌ای از جانب آن‌ها به گرمی فشرده شود.

دبیر راهبردی روابط شورای خارجی با اشاره به نظام امنیتی غرب و آمریکا در دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: آمریکا، شاه و عربستان در سطوح نظم و امنیت منطقه تعریف شده بودند لذا بعد از انقلاب به دلیل شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و اسلام سیاسی آن‌ها تلاش کردند نظم‌های جدیدی را با کمک آمریکا ایجاد کنند.

 وی با اشاره به اینکه همه بازیگران از امنیت منطقه صحبت می‌کنند، گفت: باید به این جمع‌بندی برسیم که امنیت با مشارکت مردمان منطقه به دست می‌آید.

دبیر راهبردی روابط شورای خارجی با اشاره به اینکه امیدواریم این کنفرانس‌ها تداوم پیدا کند، اظهار داشت: ظریف وزیر امور خارجه از مفهوم امنیت منطقه‌ای شبکه رونمایی کرد لذا برای جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ایران بازیگران منطقه را به مشارکت در دعوت کرده است.

 خرمشاد با اشاره به اینکه هر منطقه‌ای یک یا چند بازیگر اصلی دارد، گفت: بدون نفی سایر بازیگران منطقه‌ای به اذعان دوست و دشمن باید گفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران اصلی منطقه است.

وی با اشاره به اینکه اگر داعش در عراق شکل نمی‌گرفت حشدالشعبی ایجاد نمی‌شد و یا اگر فشار زیادی به یمن وارد نمی‌شد انصارالله شکل نمی‌گرفت، خاطرنشان کرد: ما به عنوان پدر و برادر بزرگ در منطقه عمل می‌کنیم.

خرمشاد با اشاره به اینکه ایران با عقل و هوشمندی عمل می‌کند، گفت: باید بتوانیم به خوبی امنیت را در منطقه ایجاد کنیم.

جلال دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه نیاز به الگوی امنیتی داریم که عیب‌ها و تناقض الگو‌های قبلی را نداشته باشد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند تجارت امنیت به تبع آن تجارت تسلیحات است.

 وی با بیان اینکه یکی از معضلات امنیت منطقه‌ای کالایی شدن امنیت است، خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران کلیدی، سازنده و محوری است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه ما به دنبال منطقه ایرانی نیستیم، ما در درون یک منطقه به صورت مشترک زندگی می‌کنیم، ادامه داد: مهار دوگانه در دوره کلینتون موازنه ضعف بود، به عراق حمله کردند تا آن را تضعیف کنند و اکنون عصبانیت آمریکا از این است که چرا ایران باثبات و امن است.

 وی با اشاره به تداوم امنیت درونزا، همه جانبه و چند جانبه افزود: امنیت را فقط در امنیت نظامی نمی‌توان خلاصه کرد.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به اینکه نیاز به الگوی امنیتی داریم که فراگیر و بر اساس درک مشترک باشد، گفت: اگر امنیت نظامی نداشته باشیم امنیت‌های دیگر نخواهیم داشت، پس باید امنیت به طور کامل در منطقه تامین شود.

 وی با اشاره به اهداف کنفرانس امنیتی تهران ادامه داد: باید اینگونه کنفرانس‌های امنیتی ادامه پیدا کند، سال گذشته ۱۰ مهمان خارجی داشتیم این در حالی است که امسال تعداد مهمانان خارجی به ۸۰ نفر رسیده است و از ۴۹ کشور در کنفرانس حضور داشتند.

 دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه امنیت را به صورت مشترک می‌خواهیم، افزود: باید حتی در کوچکترین مورد هم به توافق برسیم، امنیت خیر جمعی است که همه از آن استفاده می‌کنند.

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به اینکه نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران گفت: همه مشکل ما با آمریکا بر سر این است که آن‌ها منافع ما را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با اشاره به تبیین دیدگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مداخله قدرت‌های بزرگ ناکارآمد است.

دبیر کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به مفهوم پوست اندازی راهبردی در منطقه افزود: آمریکا تروریسم را پرورش داد، ترتیبات امنیتی منطقه لاجرم شامل ایران می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار