‍ تختی نماد جوانمردی و اخلاق ورزشکاران ایرانی

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره جهان پهلوان تختی، گفت: این پهلوان تاریخی و فراموش نشدنی نماد جوانمردی و اخلاق ورزشکاران ایرانی در جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد تقی امیری خراسانی به مناسبت پنجاهمین سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی، افزود: تاریخ ایران زمین، تاریخ پهلوانی است و آیین آن خردورزی، رادی و فتوت، راستی و مردم داری و البته ولایت و محبت پیامبر خدا است.

وی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی جهان پهلوان تختی تنها به میدان ورزش و تشک کشتی محدود نمی شد، تصرح کرد: رفتارهای به جای مانده از وی در اردوها، محله، زورخانه، بازار و اجتماع، هر یک حکایت های روح بزرگیست که پرداختن به آنها دارای ارزش های خاص خود است. 

امیری خراسانی با اعلام اینکه تختی همانگونه که در ورزش استثنایی بود، در زندگی و پاسداری از ارزش ها نیز کم نظیر بود، یادآور شد: این ورزشکار بزرگ قبل از آنکه در روی تشک با حریف های دست و پنجه نرم کند با نفس خود به مبارزه می پرداخت.

وی، فرهنگ پهلوانی را به علت اتصال به اسلام، یک فرهنگ زنده و پویا درکشور دانست و گفت: قطعاً این ورزش دارای ابعاد هنری، دینی، معنوی و ارزشی است.

مدیرکل ورزش و جوان های استان کرمان با بیان اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه ای نشان دهنده موحد بودن ایرانی ها است، افزود: اسلام در هیچ جا، فرهنگ پهلوانی ایرانی ها را نفی نکرده، بلکه به نوعی با ورزش پهلوانی عجین شده است، از این رو نه تنها ورود اسلام به ایران بر این ورزش تأثیر منفی نگذاشته، بلکه آن را تقویت کرده است.

امیری خراسانی، مبنای ورزش پهلوانی و زورخانه ای را اقتدا به ارزش های دینی و توجه به سیره اخلاقی مولای متقیان امام علی (ع) ذکر و تصریح کرد: فرهنگ ایرانی آمیخته به ارزش های انسانی است، به طوری که در این فرهنگ احترام به بزرگتر، کمک به نیازمندان، رعایت اخلاق و احترام، معیارهای مهمی هستند.

وی، ورزش باستانی را بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین به منظور به تصویر کشیدن اخلاق پهلوانی عنوان کرد.

انتهای پیام/ب

سخنان مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان به مناسبت پنجاهمین سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.