10 ماده غذایی برای حفظ سلامت پوست در زمستان

فصل زمستان برای سلامت پوست فصل چندان خوشایندی نیست چراکه مشکلاتی چون خشکی، پوسته‌پوسته شدن، ترک خوردن، تحریک شدن و التهاب پوست در این فصل بسیار شایع است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خوشبختانه، غذاهای مناسب می‌توانند مشکلات زمستانی پوست شما را حل کنند. Jeanette Jacknin متخصص پوست و نویسنده مطالب پزشکی می‌گوید: "مواد غذایی سالم می‌توانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری و مورد نیاز برای سلول‌های پوست به منظور بازسازی و رشد را فراهم کنند." در اینجا 10 غذای تقویت‌کننده که پوست را از داخل به خوبی تغذیه می‌کنند و موجب التیام آن می‌شوند، آورده‌ایم، با ما همراه باشید.  

دانه‌های انار
دکتر کیتس می‌گوید: "از آنجا که در زمستان مردم تمایل کمتری به خوردن میوه و سبزیجات دارند، آنتی اکسیدان کمتری نیز دریافت می‌کنند." دانه‌های انار یک بسته‌ی غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول هستند که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کنند و همچنین با التهاب مبارزه کرده و باعث افزایش جریان خون می‌شوند. این دانه‌های قدرتمند همچنین حاوی اسید الاژیک هستند، آنتی‌اکسیدانی که نشان داده شده است از تخریب کلاژن‌ جلوگیری کرده و بدین ترتیب باعث کم‌تر شدن چین و چروک‌های پوستی می‌شود.
برای بهره‌گیری بیشتر از این دانه‌ها می‌توانید علاوه بر مصرفشان به عنوان میوه در میان وعده‌ها در غذاهایی چون انارپلو، خورش انار، سالاد انار، املت انار، دسر انار، کوکی انار و ... نیز از آن‌ها استفاده کنید.

 

10ماده غذایی برای پیشگیری از خشکی پوست زمستانه

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین برای حفظ سلامت پوست در زمستان فوق‌العاده است. این ریشه‌ی گیاهی حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی محافظت کننده پوست یعنی ویتامین A و بتاکاروتن است. دکتر لوییز گیتلمن می‌گوید: "ویتامین A به ترمیم پوست کمک می‌کند، در حالی که بتاکاروتن باعث تقویت سدهای محافظتی پوست می‌شود و کمک می‌کند تا پوست مرطوب بماند و سلول‌های پوست را مقاوم می‌سازد". این غده‌های گیاهی خوشمزه را با مقداری از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون ترکیب کرده و میل نمایید تا جذب مواد مغذی‌اش افزایش یابد.
در صورت دسترسی به این ماده‌ی غذایی مفید آن را می‌توان به صورت سیب زمینی سرخ کرده، به صورت پوره، مخلوط در سوپ و یا حتی در دسرها مصرف کرد. اگر هم به آن دسترسی ندارید، کدو حلوایی و هویج جایگزین‌های خوبی در این مورد هستند.


سبزیجات برگ سبز مانند کلم کیل

سبزیجات برگ سبز با این که ممکن است خودشان حاوی چین و چروک باشند اما مصرفشان موجب کاهش چین و چروک پوست می‌شود. مصرف یک فنجان از این سبزیجات برگ سبز مثل کلم کیل برای تأمین ویتامین A (برای تمدد اعصاب پوست) و ویتامین C (برای تقویت کلاژن و داشتن پوستی سفت) فوق‌العاده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد کسانی که رژیم غذایی غنی از ویتامین C دریافت می‌کردند، چین و چروک کمتری داشتند و خشکی پوست در آن‌ها کمتر مشاهده شد
از این سبزیجات می‌توان در تهیه‌ی سالاد، املت، اسموتی و پاستا استفاده کرد.

 

10ماده غذایی برای پیشگیری از خشکی پوست زمستانه

تخم مرغ کامل

تخم مرغ یک منبع خوبی از تقویت‌کننده‌های پوست یعنی ویتامین آ، ویتامین ای و ویتامین ب 5 است. پانتوتنیک اسید یا همان ب 5 به تولید کراتینوسیت‌ها، سلول‌هایی که از عملکرد سدهای حفاظتی پوست حمایت می‌کنند، کمک می‌کند. تخم مرغ همچنین ویتامین د لازم برای رفع التهاب و سولفور مورد نیاز برای ساخت کلاژن را نیز تأمین می‌کند. برای این که پوست شفافی داشته باشید تخم‌مرغ‌های حاوی امگا 3 را انتخاب کنید. تخم مرغ را می‌توان به صورت آب پز و ساندویچی مصرف کرد و یا از آن درون سالاد و املت و کوکوها و ... بهره برد.

مرکبات

مرکبات فقط به غذاها رنگ و لعاب و انرژی نمی‌دهند، آن‌ها می‌توانند چهره‌ی شما را نیز بشاش کنند. پرتقال، لیموها، گریپ فروت و ... بدنتان را پر از ویتامین ث می‌کنند، آنتی‌اکسیدانی که جوانی را برای پوستتان به ارمغان می‌آورد. دکتر گیتلمن می‌گوید: نقش ویتامین C در ساخت کلاژن شناخته شده است و درخشندگی و زیبایی خاصی را برای پوستتان به ارمغان می‌آورد، علاوه بر این می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای را محو کند و آثار آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشید را از بین ببرد.
مرکبات را می‌توان به صورت میوه در میان وعده‌ها، نوشیدنی‌های مختلف، در سالاد و دسرهای مختلف مصرف کرد.

گردو

گردو سرشار از آلفا لینولنیک اسید (ALA)، اسید چرب امگا 3 گیاهی است که با حفظ رطوبت موجب تقویت غشای سلول‌های پوست شده و به عنوان یک محافظت کننده از سلول‌های پوست شناخته شده است. گردو همچنین تقریباً دو برابر دیگر آجیل‌ها آنتی اکسیدان دارد که برای مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و پیری زودرس پوست بسیار مفید می‌باشد.
می‌توانید آن‌ها را در صبحانه‌تان با پنیر میل کنید و یا در غذاهایی مثل فسنجان و یا حتی آن‌ها را در سالادتان بریزید.

 

10ماده غذایی برای پیشگیری از خشکی پوست زمستانه

تخمه کدو


تخمه کدو سرشار از روی است. روی یک ماده‌ی مغذی است که به ترمیم سلول‌های پوست و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. روی همچنین باعث جذب اسیدهای چرب ضروری می‌شود که برای تغذیه‌ی پوست ضروری‌اند و علاوه بر این مس اضافی را که می‌تواند باعث مشکلات پوستی و شکستگی و آسیب مویرگ‌ها شود را دفع می‌کند. و البته جای تعجب نیست که گفته شود کمبود روی با آکنه، اگزما و پسوریازیس ارتباط دارد.
جگر، گوشت، تخم مرغ، غلات کامل و تخمه کدو منابع خوب روی هستند.

دانه آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان منبع شگفت‌انگیزی از ویتامین ای هستند و مصرف آن‌ها موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. آن‌ها موجب تقویت غشای پوست می‌شوند؛ هم از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید و هم از طریق حفظ رطوبت مناسب پوست.
یک مشت تخمه آفتابگردان همچنین امگا 6 را در اختیار پوست می‌گذارد که موجب تحریک رشد پوست می‌شود و همچنین سلنیوم دارد که آن هم با عفونت‌های پوستی مبارزه می‌کنند.
از تخمه آفتابگردان هم علاوه بر مصرف به صورت آجیل در میان وعده‌ها می‌توان در برخی غذاها، کیک‌ها، کلوچه‌ها، سالاد و ... نیز استفاده کرد.

ماهی سالمون

دکتر کیتس می‌گوید: "اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سالمون می‌توانند به حفظ غلظت چربی روی سطح سلولی کمک کنند تا پوست رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و جوان‌تر به نظر برسد.


ماهی‌های آب‌های سرد همچنین از معدود منابع غذایی ویتامین D هستند که با خاصیت ضدالتهابی که دارند می‌توانند به درمان آکنه، اگزما و پوست قرمز و تحریک شده کمک کنند.

10ماده غذایی برای پیشگیری از خشکی پوست زمستانه


ماهی سالمون را می‌توان به صورت آب پز، گریل، کبابی یا سرخ شده مصرف کرد. ماهی شکم پر هم گزینه‌ی خوبی است. برخی افراد آن را در سوپ و سالادشان نیز می‌ریزند. شما هم امتحان کنید!

منبع:تبیان

انتهای پیام/

10ماده غذایی برای پیشگیری از خشکی پوست زمستانه

برچسب ها: پوست ، خشکی ، ویتامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار