آغازسرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از آغاز سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی و مهاجر ساکن در سدها منابع آبی استان کردستان در سال 96 خبرداد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،عبدالوحیدریاضی فر در جمع خبرنگاران استان گفت: در راستای برنامه ریزی انجام شده و به منظور برآورد جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی و مهاجر ساکن در آبگیرها و منابع آبی استان، برنامه سرشماری پرندگان از دی ماه سال جاری شروع شده و در چهار نوبت انجام می شود.

وی افزود: به منظور برآورد جمعیت پرندگان در منابع آبی استان، هر ساله همزمان با سراسر دنیا سر شماری پرندگان از 14دی ماه تا هشتم بهمن ماه انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: این سرشماری در سدهای گاوشان کامیاران، وحدت، آزاد و ژاوه سنندج، سورآل و قوچم دهگلان، سنگ سیاه قروه، گلبلاغ و تلوار بیجار، سیاه زاغ دیواندره، شهیدکاظمی سقز، گاران مریوان، داریان منطقه هورامان سروآباد و رودخانه های گاوه رود و قشلاق سنندج و پناهگاه حیات وحش زریوار انجام می شود.

وی با اشاره به موقعیت استان کردستان در جذب پرندگان مهاجر، گفت: استان کردستان با داشتن زیستگاه ها و پتانسیل های طبیعی منحصر به فرد، هر ساله پذیرای هزاران قطعه از گونه های پرندگان مهاجر است که منابع آبی استان را که مکانی مناسب برای زمستان گذرانی آنهاست، برای اقامت زمستانه بر می گزینند.

ریاضی فر تصریح کرد: در سرشماری زمستانه پرندگان در سال گذشته، بیشترین تنوع گونه ها و تراکم پرندگان در تالاب زریوار مشاهده شد که انواع کشیم ها،کاکائی، چنگر، غازخاکستری، اردک ها و باکلان از گونه های مهاجر با ارزش آن به شمار می رود.

وی بیان کرد: پرندگان مهاجر از مناطق شمالی و سردسیر کره زمین به آبگیرهای استان وارد می شوند و اوایل فروردین به زادگاه خود باز می گردند؛ سرشماری پرندگان توسط کارشناسان و پرنده شناسان با استفاده از تلسکوب ودوربین چشمی صورت می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: مشاهده اردک بلوطی، عروس غاز و مرغ مینا در زیستگاه های استان به ویژه تالاب زریوار نشان از وجود شرایط مناسب برای زیست جانداران در استان دارد که زریوار را به عنوان یک جاذبه اکوتوریستی و یک سایت ناب پرنده نگری و پرنده شناسی مطرح می کند.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.