حجت الاسلام رستمی مطرح کرد؛

اختصاص کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ/ ۹۶ درصد ازدواج‌های دانشجویی پایدار هستند

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ اختصاص دارد.

تاثیر ازدواج دانشجویی در استحکام بنای خانواده/ زیباترین بنا در جوامع انسانی ازدواج استبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین رستمی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بیست و یکمین طرح ازدواج دانشجویی که در این نهاد برگزار شد، گفت: قطعا امروز بحث ازدواج در جامعه و تشکیل نظام خانواده به لحاظ دینی، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: موضوع ازدواج و اهمیت آن در بنای یک جامعه متعالی و سالم برکسی پوشیده نیست و زیباترین بنا در جوامع انسانی ازدواج است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در واقع از نظر قرآن کریم کسی که ازدواج می کند نیمی از دین خود را کامل کرده، چرا که 2 رکعت نماز شخص متاهل برابری می کند با 70رکعت نماز مجرد است.

تاثیر ازدواج بر استحکام زندگی و شکل گیری جامعه مطلوب

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: در مطالعات امروزی جامعه شناسی و علوم اجتماعی تاثیر ازدواج بر استحکام زندگی و شکل گیری جامعه مطلوب مورد اهمیت واقع شده است.

وی تصریح کرد: امروزه ما در فضاهای دانشگاهی با اقشار زیادی از جوانان که در سنین ازدواج هستند مواجه هستیم به گونه ای که جمعیت چهار میلیونی دانشجویان ما در سنین 18تا25 سال قرار دارند که در سن ازدواج قرار دارند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: در واقع ازدواج آسان جزو فعالیت های این نهاد است؛ این طرح از سال 84 راه اندازی شده که تاکنون با راه اندازی این طرح موضوع فروپاشی خانواده ها در میان دانشجویان کاهش یافته است به طوری ازدواج های دانشجویی حدود 96 درصد از فروپاشی نظام خانواده جلوگیری کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از نگرانی های ما آمار بالای طلاق میان جوانان است، چرا که ازدواج دانشجویی تاثیر بسزايی در استحکام بنای خانواده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: در برنامه امسال زوج هایی که از اول مهر ماه سال گذشته تا اول مهر امسال ازدواج دانشجویی داشته اند می توانند در این طرح که از اول دی ماه تا پایان ماه جاری است ثبت نام و در برنامه همسفر تا بهشت در جوار امام رضا شرکت کنند، در این طرح دانشجویان به مدت سه روز مهمان امام رضا هستند.

رستمی تصریح کرد: این نهاد به عنوان یک نهاد موثر در ازدواج های دانشجویی و فرهنگ سازی میان جوانان تاسیس شده است.

وی اظهار کرد: یکی از نگرانی های ما آمار بالای طلاق میان جوانان است، چرا که موضع ازدواج دانشجویی تاثیر بسزايی در استحکام بنای خانواده دارد.

امکان ثبت نام جاماندگان در مراسم ازدواج دانشجویی

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها افزود:امروزه مهم ترین نقش نهاد کم کردن هزینه و تامین بخشی از ازدواج جوانان است، چرا که تامین مسکن یکی از نکات و دغدغه های اصلی این جوانان است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: باید خوابگاه های متاهلی و مناسبی برای این دانشجویان به فضاهای خوابگاهی اضافه شود.

وی ورود خیران در این بخش را مهم خواند و گفت: ورود خیران در این بحث مورد اهمیت است، چرا که خیران در هرجا که ورود پیداکرده اند توانسته به خوبی ایفای نقش کنند، همانطور که در فضاهای مدرسه نقش این خیران مهم واقع شده است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها افزود: نگه داشتن مسئله ازدواج دانشجویی همیشه مورد تاکید این نهاد بوده است، چرا که حمایت های لازم باید از سمت دولت و خانواده ها برای این جوانان اتخاذ شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: اولین گروه سوم بهمن ماه سال جاری همزمان با ولادت حضرت زینب اعزام می شوند و آخرین گروه هم 23اسفند ماه اعزام می شوند؛در حال حاضر تا امروز11 هزار 500نفر در این سایت ثبت نام کرده اند

وی گفت: تا امروز11 هزار 500نفر در این سایت ثبت نام کرده اند، این 16 دوره سه روز این برنامه برگزار می شود و دانشجویان می توانند در هر دوره ای که مشتاق هستند ثبت نام کنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: جاماند های  دوره قبل می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ اختصاص داده شده است

وی در مورد هزینه مراسم ازدواج دانشجویی اضافه کرد: این هزینه‌ها نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده است، به طوریکه کمتر از 10 میلیون تومان سال گذشته برای 18 هزار زوج هزینه شد که امسال هم همین عدد را برای 20هزار زوج دانشجو در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی تصریح کرد: سال گذشته 70 درصد به بودجه نهاد رهبری اختصاص یافت اما امسال این بودجه کمتر شده است که اگر این گونه باشد دانشگاه‌ها نیز با مشکل جدی مواجه می شوند.

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: همچنین فعالیت‌هایی مانند ازدواج دانشجویی، اعزام اساتید در مناسبت‌های مختلف به دانشگاه‌ها که بیش از 2هزار مبّلغ در مراحل تعیین صلاحیت برای حضور در فضاهای دانشگاهی و خوابگاهی هستند، اداره 800 هیئت فعال مذهبی در دانشگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی قرآن و عترت، برگزاری عتبات دانشجویی، حمایت از دانشجویان خارجی، ائمه جماعت دانشجوها که بیش از 2هزار امام جماعت در 350 خوابگاه و مسجد حضور دارند از فعالیت‌های این نهاد هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: متاسفانه کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ اختصاص داده شده است که این میزان بودجه کفاف کافی را نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار