پارسا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مرکز آمار 8 سال دیگر به اوج قدرت می‌رسد/ به روز نبودن قوانین آماری باعث برداشت‌های متفاوت می‌شود

رئیس مرکز آمار گفت: قانونی که مربوط به تبعیت دستگاه‌ها برای ارائه داده به مرکز آمار است به علت به روز نبودن برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود.

مرکز آمار 8 سال دیگر به اوج قدرت می‌رسد/ به روز نبودن قوانین آماری باعث برداشت‌های متفاوت می‌شودامید پارسا رئیس مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود چند نهاد عمده در امر تهیه آمارهای مهم مملکتی همچون تورم، اظهار کرد: تمام نیازهای آماری کشور از جمله نهادها، مجلس، مجمع، دولت، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و غیره باید به مرکز آمار منعکس شود و با نظارت و هماهنگی این مرکز تهیه و اعلام عمومی شود.

وی افزود: متأسفانه اکنون آمارهایی در کشور اعلام می‌شود که گاهی ملاک‌ها و متدهای روز دنیا در آن مدنظر قرار نمی‌گیرد و این به خودی خود می‌تواند معضل آفرین شود و همچنین فعالیت و تهیه چند نهاد در امر آمار می‌تواند یک آشفتگی و سردرگمی را در برنامه‌ریزی‌ها به وجود بیاورد، از این رو مرکز آمار خواستار هماهنگی تمام بخش‌ها با این نهاد است.

پارسا اضافه کرد: تمامی آمارهای مورد نیاز باید با یک دستورالعمل واحد جمع‌آوری شود و  این مرکز استاندارد و متالوژی، تولید آنها را تأیید کند و با دستگاه تخصصی که نیازمند آن آمارها بود به توافقی مشترک برسد.

وی بیان کرد: باید یک هماهنگی بین مرکز آمار و سایر دستگاه‌های تخصصی ایجاد شود تا بخشی از مراحل حساس و پر اهمیت توسط مرکز آمار و یا با نظارت این مرکز تهیه شود.

رئیس مرکز آمار ایران مطرح کرد: آمار و ارقامی که با نظارت مرکز آمار مهیا می‌شود از مزایایی همچون استانداردهای روز دنیا برخوردار است و آن آمار مورد پذیرش مجامع بین‌المللی می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: متأسفانه اکنون ارتباط منسجمی میان مرکز آمار و دیگر دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و هر نهاد به طور مستقل و با شیوه‌های گوناگون به این امر می‌پردازد.

پارسا تشریح کرد: مرکز آمار وظیفه پایش و ارزیابی فعالیت‌های آماری را بر عهده دارد، اما پیش از پرداختن به این تکلیف باید پیش نیازهای آن فراهم شود و تمام داده‌های مورد نیاز با استفاده از شیوه‌های مدرن گردآوری شود.

وی بیان کرد: مرکز آمار قصد دارد با پذیرش نیازهای دستگاه‌ها، تقسیم‌کاری برای تهیه آمارهایی با معیار بین المللی در کمترین زمان ترتیب دهد، به طوری که پس از تجانس و سازگاری با یکدیگر آمارهایی که تنها مورد استفاده دستگاه درخواست دهنده است را خود او تهیه کند و آمارهایی که از حساسیت بیشتری برخوردار است تنها به عهده مرکز آمار سپرده شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به زمان دستیابی به این هدف، گفت: مرکز آمار به سوی پایه‌ریزی و فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این هدف است، اما ایجاد تغییرات در قوانین، نحوه اجرا و غیره زمان‌بر است و تنها با یک دستور العمل نمی‌توانیم به آن دست یابیم.

پارسا معتقد است: دنیا برای رسیدن به این هدف حدود 18 تا 20 سال وقت صرف کرده است و مرکز آمار بنا دارد در یک دوره 7 تا 8 ساله این راه را بپیماید.

وی تأکید کرد: ایران برای اینکه بتواند در دوره 7 تا 8 سال به این هدف دست یابد، مستلزم تغییر در نوع نگاه به ارقام و آمارهاست و باید جایگاه اداری مرکز آمار در عمل ارتقا یابد.

رئیس مرکز آمار ایران، گفت: طبق قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم به همکاری و ارائه آمارهای مورد نیاز مرکز آمار هستند، اما گاهی با مخالفت‌ها رو‌به‌رو می‌شویم و همکاری‌های ضعیفی در این باره وجود دارد.

پارسا گفت: قانونی که مربوط به تبعیت دستگاه‌ها برای ارائه داده به مرکز آمار است به سال 93 برمی‌گردد و به علت به روز نبودن این قانون برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود و برای تحقق این هدف پیش از هر اقدامی باید به اصلاح این‌گونه قوانین پرداخت.

انتهای پیام/

همکاری ضعیف دستگاه‌های اجرایی با مرکز آمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار