صادرات 1.5 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان شرقی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در 9 ماهه امسال انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش 1.5میلیارد دلار از این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین نجاتی با بیان اینکه این کالاها به حدود 101 کشور جهان صادر شده است، گفت:  میزان صادرات کالا ها نسبت به همین مدت در سال گذشته از نظر ارزش حدود 200 میلیون دلار افزایش یافته است.

وی میزان صادرات کالای غیرنفتی در 9 ماه سال گذشته را حدود 1.3 میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: امسال کالاهای صادراتی استان از نظر ارزش بیش از 15درصد افزایش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 45.5 درصد کالاهای صادارتی استان صنعتی بوده و بقیه مربوط به سایر محصولات از جمله پتروشیمی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی و فلزات است.

نجاتی با بیان اینکه صادرات از گمرکات استان در 9 ماهه سال گذشته منفی بود، ادامه داد: در سال جاری صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی مثبت شده و واحدهای صنعتی صادرات خود را از گمرکات استان انجام می‌دهند.

وی گفت: کالاهای صادراتی استان بیشتر به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان صادر شده است.

آذربایجان شرقی با 3.9 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشور با برخورداری از گمرک های تبریز، جلفا، نوردوز، بناب و مراغه در عرصه صادرات و واردات کالا فعال است.

داشتن ظرفیت های تولیدی - صنعتی بالا در سایه فعالیت بیش از 4 هزار واحد تولیدی، داشتن مرز مشترک با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مزیت های نسبی استان در حوزه صادرات است.

آذربایجان شرقی همچنین دروازه صادرات کالاهای کشورمان به بازار 300 میلیونی کشورهای همسود و نیز اروپا از طریق ترکیه محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ش

افزایش 15درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار