این روزها شرکت های خودروسازی به دنبال ارائه خودرویی هستند که از طراحی جدید و قیمت کمی برخوردار باشد و در حال حاضر کمپانی ژاپنی نیسان با تولید نیسان جوک به این هدف اندکی نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شرکت های خودروسازی به دنبال ارائه خودرویی هستند که از طراحی جدید و قیمت کمی برخوردار باشد و در حال حاضر کمپانی ژاپنی نیسان با تولید نیسان جوک به این هدف اندکی نزدیک شده است.

تمامی مدل های خودرو نیسان جوک از یک موتور با ظرفیت ۱٫۶ لیتر دارای  ۴سیلندر بهره برده است که قدرت آن به چرخ های جلو منتقل می شود.

ظرفیت باک این خودرو ۵۲ لیتر بوده و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر خواهد بود.

قلب تپنده ی ۱۶۰۰ سی سی این خودرو ۱۹۰ اسب بخار و همچنین ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور قدرت تولید می کند که این نیرو را با یک گیربکس خودکار ۶ دنده به چرخها انتقال می دهد.

شتاب اولیه این خودرو 9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر در ساعت است.

سیستم AWD این خودرو با تغییراتی همراه بوده و موجب می شود تا قدرت بین چرخ جلو و عقب، به صورت جداگانه توسط راننده کنترل شود .

وزن کم نیسان جوک سبب افزایش چابکی، کشش و هندلینگ خودرو شده و همچنین به علت محرک بودن  چهار چرخ این خودرو شتاب و گشتاور افزایش می یابد.

مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر خودنمایی می کند، زیرا تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام می‌شود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر است.

بهترین مثال برای AWD مرسدس بنز AMG E63 است.

البته سیستم AWD به اندازه ۴WD قوی و تنومند نیست.

این سیستم نمی‌تواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم ۴WD را ایجاد کند. اما امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد. سنسورهایی بر روی هر چرخ وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند.

در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.

 

وجود سیستم Vehicle-speed-sensitive در فرمان برقی نیسان جوک سبب تنظیم فرمان متناسب با شیب و سرعت خودرو خواهد شد. همچنین از دیگر سیستم های موجود در این خودرو کروز کنترل برنامه ریزی شده پیشرفته بوده که متناسب با افزایش سرعت خودرو در سرپائینی و کاهش آن در سربالایی هشدارهایی را به تناسب سرعت به سیستم اعلام می کند که سبب افزایش کنترل خودرو خواهد شد.

نمای خارجی نیسان جوک شامل طراحی جدیدی از چراغ ها و جلوپنجره ایV شکل بوده همچنین سنسورهایی در داخل چراغ تعبیه شده که متناسب با مقدار نور در حال رانندگی با تشخیص نور محیط تنظیم خواهد شد.

رینگ های نیسان جوک ۱۷ اینچی  با طرح ۵ پر از جنس آلیاژ آلومینیوم بوده که این رینگ های سبک به لاستیک های P215 / 55R17 که برای تمامی فصول مناسب بوده مجهز شده است.

دستگیره درب عقب جایش تغییر کرده و بالای در منتقل شده همچنین آینه ها از نوع تاشو و برقی و از دو رنگ بوده که جلوه ای اسپرت به آن خواهد بخشید.

در داخل خودرو نیز وجود سیستم هدایت nissan connect با ویژگی send-to-car گوگل است. این سیستم به راننده اجازه می دهد سفری را در رایانه شخصی خود برنامه ریزی کرده و آن را به سیستم هدایت خودرو منتقل کند. وجود مانیتور خودرو با تشخیص جسم در حال حرکت سبب افزایش ایمنی در پارک و هشدار در مواقع مواجه شدن با جسم محرک است.

 

جوک یک خودرو با قابلیت حمل ۵ سرنشین است که البته نمی توان این را  قبول داشت، زیرا فضا در عقب این خودرو بسیار محدود است و در اصل اگر حداقل ۴ سرنشین عنوان می شد جالبتر بود.

فضای بار در عقب هم از حجم کمی برخوردار است.

سیستم یکپارچه کنترل (I-CON) سه حالت رانندگی نرمال، اسپورت و اکو را در اختیار قرار می‌دهد که در آنها، وضعیت پدال گاز، سیستم فرمان و واکنش گیربکس دچار تغییراتی می‌شود.

سیستم صوتی راکفورد Fosgate® EcoPUNCH ™ که با ادغام شش بلندگو با راندمان بالا با ساب ووفر ۸ اینچی برای تولید صدا و با پخش استاندارد MP3 CDاز دیگر ویژگی های این خودرو خواهد بود.

از نقاط ضعف این خودرو می توان به کابین پلاستیکی آن اشاره کرد؛ نیسان جوک با وجود اینکه یک خودرو با کیفیت در کلاس خود محسوب می‌شود اما در ساخت کابین داخلی آن از مواد ارزان قیمت استفاده شده و به همین علت در نگاه اول همه بخش‌ها خوب به نظر می‌رسند، اما وقتی که با دست خود داشبورد را لمس می‌کنید با کیفیت پایین پلاستیک بکار رفته در کابین، مواجه می شوید.

فضای کم سرنشینان عقب از دیگر نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود؛ در بخش عقب، سرنشینان عقب نیسان جوک بدون شک با مشکل روبرو خواهند شد که یکی از آن ها فضای کم سرنشینان عقب بهخصوص در قسمت قرارگیری پاها است.  فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب در حد یک خودرو هاچبک است و اصلا شباهتی به خودروهای کراس‌اوور یا شاسی بلند ندارد.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار