حکم شرعی دخالت والدین در انتخاب همسر چیست؟

حجت الاسلام محمد تقی محمدی درباره وجوب یا عدم وجوب اطاعت فرزندان از مداخله والدین در انتخاب همسر توضیحاتی را ارائه داد.

حک شرعی دخالت والدین در انتخاب همسر چیتست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام محمد تقی محمدی در برنامه زمزم احکام در پاسخ به این سؤال که آیا در مسأله انتخاب همسر اطاعت از والدین واجب است یا خیر، گفت: در احکام شرعی اطاعت از والدین در مسأله انتخاب همسر را واجب ندانسته‌اند. یعنی لازم نیست حتماً همان فردی که والدین برای ازدواج ما مدنظر دارند، به همسری انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت مخالفت فرزندان از والدین در امر انتخاب همسر موجبات عاق والدین فراهم نمی‌شود، افزود: اما این مسأله نیز وجود دارد که تا جایی که توانایی داریم با روش‌های مختلف رضایت والدین را به دست بیاوریم؛ این کار ممکن است با ارائه دلایل عقلانی و یا مشورت و پادر میانی یک فرد دیگر حاصل شود. اما اگر به هر دلیلی والدین راضی به توجیهات عقلانی یا غیر عقلانی شما نشدند، مخالفت کردن از ایشان حرام نیست و زمینه‌ عاق والدین را فراهم نمی‌کند. لذا می‌توانیم به خواستگاری فرد دیگری برویم.


بیشتر بخوانید: مسئله قسمت در ازدواج چه اندازه صحت دارد؟


حجت‌الاسلام محمدی در جمع‌بندی بحث گفت: بنابراین در صورت کلی در اینگونه موارد یک حکم اخلاقی و یک حکم شرعی داریم. در زمینه اخلاقی تا جایی که می‌توانیم باید زمینه رضایت والدین را کسب کنیم؛ اما اگر راضی به مسأله نشدند، از جهت شرعی برایمان مشکلی ایجاد نمی‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای‌پیام/

کیفیت شرعی دخالت والدین در انتخاب همسر

برچسب ها: والدین ، همسر ، ازدواج ، احکام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.