طرز تهیه خمیر پیتزای خوشمزه و ساده در خانه

خمیر پیتزا یکی از اجزای خیلی مهم در پخت پیتزا است. اگه خمیری که تهیه می‌کنید نتیجه دلخواهتان را بدهد به جذابیت ظاهری و مهم تر از اون به طعم پیتزای شما کمک خیلی زیادی می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این مطلب آموزش تهیه یک خمیر پیتزای عالی را قرار می دهیم که به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن تهیه می‌شود.

مواد لازم

-این مقدار مواد برای یک عدد پیتزای بزرگ کافی است. اگه قصد دارید تعداد بیشتری پیتزا تهیه کنید مواد رو دو یا چند برابر کنید.

-آرد سفید یک پیمانه

-روغن زیتون یا مایع 1 قاشق غذا خوری

-شکر 1 قاشق سوپخوری

-خمیر مایه فوری 1 قاشق مرباخوری

-نمک 1 قاشق چایخوری

-آب ولرم نصف پیمانه + یکی دو قاشق غذاخوری اضافه

بهترین روش برای تهیه خمیر پیتزا خانگی

مراحل تهیه خمیر پیتزا

1.این خمیر پیتزا ساده ترین خمیری است که می‌توانید تهیه کنید. به این صورت که آرد رو داخل ظرف گودی میریزیم. اگر آرد رو الک کنید خوب طبعا نتیجه بهتری هم میگیریم. همچنین آردی که برای خمیر پیتزا استفاده می‌کنیم همان آرد سفید معمولی که برند های مختلف در بازار وجود دارد.


2.آرد رو داخل کاسه میریزیم و وسطش رو گود می‌کنیم.

3.خمیر مایه هایی که توی بازار هستند معمولا از نوع خشکش هست که می‌توانید مستقیما توی آردتون استفاده کنید. البته باید از تازه بودن و عمل اومدن خمیرتون مطمئن باشید. در غیر این صورت بهتره خمیر مایه تون رو توی مقداری از آب ولرمی که توی دستور هست و مقداری از شکر عمل بیارید.

4.من از تازه بودن و عمل اومدن خمیر مایه ای که استفاده کردم مطمئن بودم. پس مستقیم روی آرد میریزیم و با آرد مخلوطش می‌کنیم.

5.نمک و شکر رو هم به مواد خشکمون اضافه می‌کنیم و همگی رو مخلوط می‌کنیم تا همه مواد یکنواخت داخل آرد پخش بشنوند.

6.آبی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنید حتما باید ولرم باشد. اونقدری که اگه انگشتتون رو توی آب بردید نسوزید و احساس سردی هم نکنید.

7.وسط آرد رو گود میکنیم و نصف پیمانه آب رو کم کم به مواد خشکمون اضافه میکنیم و با قاشق هم میزنیم تا حالت خمیری پیدا کند. روغن زیتون رو هم اضافه میکنیم و باز مخلوط میکنیم.

8.اگه احساس کردید میزان آبش کم هست یک قاشق به خمیرتون آب اضافه کنید. اگه بازم خشک بود یک قاشق دیگه آب اضافه کنید. اگه تمام آب رو یکباره روی خمیر بریزید ممکنه خمیر شل بشه و نیاز به آرد پاشی مجدد پیدا کنید که در نهایت ممکنه توی کیفیت خمیرتون تاثیر بذاره. پس آب رو کم کم اضافه میکنیم تا خمیر شکل بگیرد.

9.حالا نوبت ورز دادن هست. خمیر رو روی سطح صافی که کمی هم زیرش رو آرد پاشی کردید قرار بدید و با کف دست شروع به ورز دادن کنید. نکته ای که اینجا میتونم بهتون بگم اینه که خمیر رو با نوک انگشتانتون ورز ندید چون احتیاج به آرد پیدا می‌کنید.

10.هرجا که احساس کردید خمیر به دستتون میچسبه کمی دستتون رو با روغن چرب کنید و به ورز دادن ادامه بدید. هرچی خمیر آردش کمتر باشه و سبکتر باشه کیفیت بهتری توی پخت خواهد داشت. حدود 5 دقیقه ورز دادن این خمیر کافیه.
دیواره ها و کف ظرف گودی رو با روغن زیتون چرب میکنیم و خمیر رو داخل ظرف میذاریم و روش یه پارچه ی تمیز که خیلی کم هم نم دار هست میندازیم (به این دلیل که روی خمیر بعد از ور اومدن خشک نشه).

11.حالا ظرف رو در جایی که کمی گرم باشه قرار میدیم تا عمل بیاد و حجمش زیاد بشه. حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت ور اومدن این خمیر طول میکشه که میتونید توی این زمان مواد روی پیتزاتون رو آماده کنید.

12.بعد از ور اومدن و زیاد شدن حجم خمیر، اون رو روی سطح صافی پهن میکنیم و یک دقیقه ای ورز میدیم که پف اضافیش بخوابه. بعد هم به ضخامت نیم تا یک سانت پهنش میکنیم و پنیر و مواد پیتزا رو روش میریزیم.

13.این خمیر حدود 20-25 دقیقه به همراه مواد روش توی فر از قبل گرم شده با دمای 180-200 درجه سانتی گراد میپزه و اصلا احتیاجی نیست که قبل از اینکه مواد رو روش بریزید جداگونه داخل فر بپزیدش.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه یک پیتزای خانگی متفاوت


نکته های مهم برای تهیه خمیر پیتزا

-مقدار هایی که در این مطلب گفتیم دقیق و امتحان شده هستند و اگه دقیق استفاده بشوند نتیجه خیلی خوبی خواهد داد.

-مقدار آب در هیچ خمیری ثابت نیست و با تجربه و آزمون و خطا می‌توانید به مقدارها مسلط بشوید.

-مهم اینه آرد بیش از اندازه به خورد خمیر نره و در اصطلاح خمیر سنگین نشه.

-موقع ورز دادن بهتره به جای آرد پاشی گهگاهی دستتون رو چرب کنید که خمیر به دستتون نچسبه و تا زمانی که واقعا لازم نبود آرد اضافه نکنید.

-از تازه بودن خمیر مایه مطمئن بشوید چون اگه خمیر مایه عمل نیاد همه زحماتتون به هدر میرود.

-همونطور که بالا هم گفتم می‌توانید مستقیما پنیر و مواد پیتزا رو روی خمیر پهن کنید و داخل فر بپزید.

منبع:وبسایت دونفره

انتهای پیام/

طرز تهیه خمیر پیتزای ساده خانگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.