بازگیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مسئولیت مدیریت پسماندهای پزشکی با وزارت بهداشت است

رئیس محیط زیست شهرتهران گفت: وزارت بهداشت ناظر اولیه بر مدیریت پسماندهای پزشکی است.

مسئولیت مدیریت پسماندهای پزشکی با وزارت بهداشت استمحمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مدیریت پسماندهای بیمارستانی اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند می‌توان به پنج گروه پسماند از جمله پسماندهای عادی، پزشکی، صنعتی و کشاورزی اشاره کرد.

وی افزود: هر مرکز درمانی بسته به نوع فعالیت خود حداقل چهار گروه پسماند را تولید می‌کند.

بازگیر با بیان اینکه پسماندهای اداری شبیه پسماندهای خانگی هستند و ماهیت آلودگی ندارند، گفت: پسماندهای شبه خانگی ارتباطی با بخش درمانی ندارند و مراکز درمانی باید آن‌ها را در کیسه‌های مشکی قرار و تحویل پیمانکاران دهند.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای عفونی ماهیت آلودگی و میکروبی بالایی دارند، افزود: پسماندهای عفونی، بافت‌های آسیب دیده، خون و جراحت‌های حاصل از درمان را شامل می‌شوند که باید بر روی این گونه پسماندها کارهای ویژه‌ای صورت گیرد و در کیسه‌های زرد رنگ قرار داده شوند.

رئیس محیط زیست شهر تهران با اشاره به پسماندهای خطرناک در مراکز درمانی، اظهار کرد: پسماندهای مراکز درمانی که تیز و برنده هستند مانند سرنگ‌ها، تیغ‌ها و آمپول‌‌ها علاوه بر بار میکروبی بالایی که دارند، نیازمند مدیریت خاص هستند.

وی در ادامه افزود: گروه دیگری از پسماندها، پسماندهای دارویی و شیمیایی هستند که این بخش جزء ویژه برنامه پسماندهای پزشکی محسوب می شوند و نیاز به مدیریت ویژه دارند.

بازگیر با بیان اینکه مراکز درمانی باید آموزش‌های لازم را در رابطه با مدیریت پسماندهای پزشکی به پرسنل خود ارائه دهند، تصریح کرد: یک مرکز درمانی بر اساس قانون و آیین نامه‌های اجرایی و شیوه نامه‌های مصوب موظف است تا آموزش‌های لازم را در زمینه تفکیک پسماندهای پزشکی، لیبل گذاری(برچسب گذاری) و نگهداری از زباله‌ها در محلی مناسب برای امحا را ارائه دهد.

رئیس محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای پزشکی با واحد تولید کننده است و ناظر اولیه در این حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ناظر عالی این قانون سازمان حفاظت محیط زیست است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار