پیست اسکی آلوارس سرعین بزرگترین پیست اسکی کشور

پیست اسکی آلوارس علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است، بسیار منحصر به‌فرد و خاص است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خاص بودن پیست اسکی آلوارس به خاطر امکانات اسکی کردن در آن نیست، بلکه به دلیل مکانی‌ است که این پیست در آن واقع شده است. پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان و در نزدیکی روستای آلوارس واقع شده است. روستای آلوارس یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آن منطقه است که قبلا محل ییلاق شاهسون‌ها بوده است.

پیست اسکی آلوارس در فاصله ۱۲ کیلو‌متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در طول پايیز و زمستان پر از برف است و در حدود شش تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. همچنین برای بالا رفتن از کوه نیز دارای امکاناتی نظیر بالابر و تله‌سیژ است.

روستای آلوراس

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان و ایران است.

پیست اسکی آلوارس سرعین بزرگترین پیست اسکی کشور

جریان آب و چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، هر بیننده‌ای را به شوق و تأمل وامی‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند.

عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند. به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.

پیست اسکی آلوارس سرعین بزرگترین پیست اسکی کشور

پیست اسکی آلوارس سرعین توسعه می‌یابد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: پیست اسکی آلوارس با هدف حرفه ای سازی ورزش اسکی در شهرستان سرعین توسعه می یابد.

حاجی زاده افزود: با توجه به اینکه میزان بارش برف و ماندگاری برف در اردبیل بالا است، اردبیل قابلیت پیاده‌سازی گردشگری زمستانی و ورزش‌های مرتبط با برف را دارد.

وی بیان کرد: اقلیم استان اردبیل و واقع شدن در میانه ارتفاعات موجب شده تا اردبیل مستعد ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمستانی باشد و ما در زمینه راه‌اندازی این قابلیت نهایت تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی به ضرورت توزیع جغرافیایی و فصلی گردشگری در اردبیل اشاره و تاکید کرد: برف در استان اردبیل قابلیت بی‌نظیری است که در نظر داریم به منظور توسعه گردشگری زمستانی از این قابلیت استفاده کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بر همین اساس تمامی طرح های سرمایه‌گذاری گردشگری زمستانی با اولویت بررسی شده و حتی بسته‌های تشویقی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

پیست اسکی آلوارس سرعین بزرگترین پیست اسکی کشور

احداث چهار پیست اسکی در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: چهار پیست اسکی در چند سال آینده در اردبیل احداث می شود.

بهنامجو با بیان اینکه گردشگری زمستانی از پتانسیل‌های قابل‌توجه استان اردبیل است، به برنامه‌ریزی جهت احداث چهار پیست اسکی در چند سال آینده و حداقل دو مورد در سال 97 اشاره کرد.

وی افزود: در گردشگری زمستانی ما نیازمند توجه به گردشگری سلامت هستیم و در این راستا پزشکانی برای آموزش به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه اردبیل در فصل تابستان میزبان خیل عظیم گردشگران دخلی و خارجی است افزود: باید زیرساخت های جذب گردشگران در فصل زمستان نیز فراهم شود تا بتوانیم همانند تابستان اردبیل در زمستان نیز گردشگران زیادی را جذب کنیم.

بهنام جو اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های گردشگری از جمله پیست اسکی آلوارس در دامنه سبلان می توانیم از این ظرفیت مناسب برای جذب گردشگران استفاده کنیم.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.