رئیس سازمان سنجش مطرح کرد:

مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای از بین بردن تبعیض سهمیه‌های کنکور پای کار بیایند

خدایی گفت: اعتراض ها در خصوص سهمیه‌های کنکور باید بوسیله کار گروه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس ساماندهی و حل شود.

مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای از بین بردن تبعیض سهمیه‌های کنکور پای کار بیایندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدایی رئیس سازمان سنجش صبح امروز در مراسم تجلیل از نفرات برتر بیست‌ودومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که در سازمان سنجش برگزار شد، اظهار کرد: برگزیدگان نهایی بیست‌و دومین المپیاد علمی دانشجویی کشور از بین 301 هزار داوطلب کارشناسی ارشد و بوسیله آزمون دوره غیر متمرکز 8 قطب دانشگاهی انتخاب شده‌اند که در مجموعه 77 نفر از میان 304هزار داوطلب به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند.

وی بیان کرد: سوالات المپیک دانشجویی در 2 مرحله تستی و تشریحی انجام شده است و خوشبختانه ارزشیابی و سنجش در این مراحل به خوبی انجام شده است.

حضور 6 میلیون نفر در آزمون‌های استخدامی سازمان سنجش

خدایی با بیان اینکه اکثر برگزیدگان المپیاد ما از چهره‌های ماندگار همان رشته‌ها هستند، افزود: فعالیت‌های حوزه سازمان سنجش در حدود 35 درصد افزایش پیدا کرده است که علت آن افزایش آزمون استخدامی است به طوری که 6 میلیون نفر در آزمون‌های ورود آموزش عالی و آزمون‌های استخدامی شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان سنجش، ارزشیابی آموزشی و سنجش کیفیت را انجام می‌دهد و در همین راستا از دانشگاه‌ها به اندازه کافی حمایت می‌کند، عنوان کرد: سازمان سنجش بیش از هزار گروه آموزشی را راهبردی کرده و ارزیابی آموزشی که در این سازمان انجام شده است، این کار بوسیله  وزارت علوم پیگیری می‌شود.

خدایی با اشاره به اینکه در سال 95 تعداد 692 نفر نیرو داشتیم که این تعداد در سال جاری به 580 نفر رسیده است، افزود: همه فعالیت‌های سازمان سنجش به وسیله نیروهای داخلی انجام می‌شود و این موفقیت‌ها جز با اجرای طرح دولت الکترونیک و سازمان سنجش محقق نمی‌شد.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه از سال 89 به بعد این سازمان از نظر ارزیابی دولت جزء دستگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته است، ادامه داد: سازمان سنجش 17 فرد را در حوزه آزمون دارد که فقط در یک فرایند داوطلب لازم است به ما مراجعه کند.

وی ادامه داد: در سیستم وزارت علوم پرتال آموزش عالی دانشجویان آمده است و خوشبختانه امروزه سیستم طراحی سوالات طوری است که نیازی به حضور فیزیکی استادان ندارد که این روش در آزمون کاردانی و کارشناسی به طور آزمایشی انجام شد و خوشبختانه به نتیجه خوبی دست یافتیم.

پیشگیری از تخلفات و جعل مدرک با نظام یکپارچه سازمان سنجش

خدایی با اشاره به اینکه نظام یکپارچه داده اطلاعات در سازمان سنجش ساده شده تا داوطلبان بر اساس اطلاعات شناسنامه بتوانند مدارک‌شان را استعلام کنند، افزود: نظام یکپارچه باعث شده تا داوطلبان کار تاییدیه تحصیلی‌شان را با سرعت بیشتر از قبل انجام دهند و این اقدام از بسیاری از تخلفات و جعل مدرک جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ‌امسال برای اولین بار آزمون الکترونیک در حوزه زبان انگلیسی برگزار می‌کنیم و خوشبختانه باید بدانیم که این مورد در سازمان سنجش به وسیله نیروهای داخلی طراحی شده است.

خدایی تاکید کرد: سیستم طراحی و سیستم جامع برای حوزه‌های تخصصی آموزش عالی راه‌اندازی شده است و این کار در راستای کمک به مردم و داوطلبان است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های گزینشی در حال اجرا در کشور  ما در کشورهایی مانند ژاپن، چین و حتی قسمتی از آمریکا نیز انجام می‌شود و برخی دیگر از آزمون‌های ورودی آموزش عالی در کشورمان نیز به صورت حد‌نصابی است.

خدایی گفت:‌ ما سیستم‌های ورودی آموزش عالی را متنوع کردیم تا اگر داوطلبی در یک راه نتواند استعدادش را معرفی کند راه دیگری برای انجام این کار داشته باشد.

 وی ادامه داد: در سازمان سنجش به دنبال جداسازی فرآیند پذیرش و تفویض اختیار به دانشجویان هستیم.

 خدایی بیان کرد: در روش اختیار دادن به دانشجویان برای پذیرش و همچنین بحث المپیاد دیگر از مبادی آزمون رسمی وارد نمی‌شویم و به نظرم عادلانه و منصفانه نیست که یک روشی را بیاوریم و مردم آن را قبول کنند.

 رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه اعتماد و شفافیت در سنجش سابقه دیرینه دارد و سیاست‌های ما در حوزه‌های مختلف ثابت است، ادامه داد: هر روشی برای تعیین آزمون‌ها باید روشن و شفاف باشد و فرد بداند که باید چه ملاک‌هایی برای ادامه تحصیل داشته باشد و این مسئله باید از قبل شفاف سازی و به صورت روشن بیان شود.

 وی ادامه داد: اعتراض‌ها در خصوص سهمیه‌های کنکور است که بوسیله قانون گذار تعیین شده است  البته تبعیض‌ها باید از بین بروند و این کار‌ باید با کمک کار گروه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس ساماندهی شود، امیدواریم رفع این مشکلات اعتماد بیشتری را در بین مردم به وجود بیارود‌.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.