افشار خبر داد

رهبری خواستار ورود عالمانه دستگاه‌ها به حوزه مبارزه با موادمخدر شدند

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ورود عالمانه دستگاه‌های مختلف به مسئله مبارزه با موادمخدر تأکید کردند.

رهبری خواستار ورود عالمانه دستگاه‌ها به حوزه مبارزه با موادمخدر شدندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز‌ افشار‌ سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در یازدهمین نشست خبری خود که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با اشاره‌ به اقدامات‌ صورت گرفته‌ در حوزه‌ مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در جلسه‌ آبان ماه مقام معظم رهبری‌ راهکارهایی را در مورد مبارزه با مواد مخدر ارائه کردند و اولویت‌ اصلی را بر پیشگیری‌ از اعتیاد قرار دادند و مقرر شد حدود 50 درصد‌ بودجه به امر پیشگیری اختصاص‌ یابد.

 وی افزود: مقام معظم رهبری‌ اولویت‌ را به پیشگیری از آسیب‌های جمعیت دانش‌آموزی و اجرای طرح‌های تحولی‌ و نوآورانه‌ دستگاه‌ها قرار دادند و بر این اساس باید تمامی دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را در این زمینه تا 6 ماه آینده به ایشان ارائه دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مقام معظم رهبری‌ از عملکرد برخی دستگاه‌ها رضایت داشتند و همچنین نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها  نیز اعلام نارضایتی‌ کردند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ورود عالمانه دستگاه‌های مختلف به مسئله مبارزه با موادمخدر تأکید کردند و گفتند ما باید شاهد جدیّت بیشتر دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با موادمخدر باشیم.

وی ادامه داد: در جلسه 134 ستاد مبارزه با موادمخدر که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، در راستای تحقق سخنان رهبری معظم چند تصمیم مهم اتخاذ شد که باید با فوریت کمتر‌ از یک هفته انجام شود، بر همین‌ اساس‌ مصوبات‌ ستاد‌ در 3 روز گذشته‌ ابلاغ شد و در اختیار‌ دستگاه‌ها قرار گرفت.

افشار با بیان اینکه‌ در جلسه‌ ستاد مبارزه‌ با موادمخدر آیین‌نامه‌ ماده 16 بازنگری و ابلاغ  خواهد شد، گفت: یک موضوع مهم دیگر‌ این است که در این ماده از معتادان‌ بی بضاعت‌ حمایت خواهد شد که این موضوع بعد از سال‌ها در آیین‌نامه تبصره 2 ماده 15 با همکاری وزارت رفاه‌ مصوب‌ شد و در همین جلسه ابلاغ‌ خواهد شد و طرح مبارزه‌ همه جانبه با مواد مخدر به عنوان منشور در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش کشفیات دریایی مواد مخدر افزود: در حوزه عملکردی‌ در امور بین‌الملل در یک ماه گذشته جلسه مهمی با پلیس مواد مخدر قطر داشتیم‌ که 15 تن مواد مخدر در ترانزیت‌ استان بوشهر کشف شده بود، به همین علت رایزنی‌هایی با کشور قطر انجام شد‌.

سخنگوی‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشفیات 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: مجموعه کشفیات 9 ماهه امسال 616 تن بوده که 14.5 درصد‌ رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین امسال سال بدی را نسبت به رشد تولید مواد مخدر در کشور شاهد بودیم‌ که آمار 4 هزار و 600 تن در افغانستان به 9 هزار تن مواد مخدر رسیده است‌ که 90 درصد رشد داشته‌ است.

رشد 17.4 درصدی کشفیات تریاک در 9 ماهه اول سال 96

وی با بیان اینکه میزان کشفیات تریاک‌ در 9 ماهه اول سال 96 حدود 498.5 تن بوده که 17.4 درصد‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، افزود: کشفیات حشیش‌ 82.5 تن بوده که 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. میزان کشفیات هروئین‌ 18.5 تن که 20 درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد، مرفین 12 تن با رشد 44 درصد، شیشه هزار و 732 کیلوگرم‌ با 23.9 درصد رشد نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.

 افشار با اشاره به سهم 81 درصدی تریاک در کشفیات مواد مخدر نسبت به ماده‌های مخدر دیگر اظهار کرد: در مجموع آمار کشفیات 9 ماهه اول سال 96، 14.5 درصد رشد داشت که سهم تریاک نسبت به سایر موادمخدر 81 درصد بالاتر بوده است، این در حالی است که سهم شیشه‌ 3 دهم‌ درصد‌ بوده است.

وی افزود: در این راستا 89 درصد موادمخدر توسط نیروی انتظامی،9 درصد توسط وزارت اطلاعات و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها کشف شده است.

سخنگوی‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در 9 ماهه امسال حدود هزار و 753 باند مواد مخدر متلاشی شده است و همچنین هزار و 273 مورد عملیات و درگیری‌ داشتیم‌ که نسبت به سال مشابه 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 106 کارگاه شیشه‌ در مدت 9 ماهه اول منهدم‌ و 9 شهید در مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و همچنین حدود 64 نفر از اشرار به هلاکت رسیدند.

افشار با اشاره به وجود 12 تا 15 هزار معتاد متجاهر در تهران اظهار کرد: آمار مجموع متهمان دستگیر شده در 9 ماهه اول سال 96، 320 هزار نفر بود که 9.9 درصد‌ افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. 17 هزار و 980 نفر در استان تهران در دوره‌های 3 ماهه ساماندهی‌ معتادان متجاهر‌ به مراکز ماده 16 و ماده 15 برای درمان مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه حدود 7 هزار و 516 مرکز درمان سرپایی‌ اعتیاد، دولتی و غیردولتی‌ به معتادان خدمت‌رسانی شده است که ارائه خدمات کاهش آسیب‌ در 241 مرکز گذری توسط 331 تیم سیّار‌ انجام شده و هم‌اکنون 77 مرکز سرپناه‌ شبانه داریم که پذیرش و درمان هزار و 182 نفر در مرکز میان مدت اقامتی ماده 15 صورت گرفته است.

راه اندازی مراکز درمان مادران معتاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به راه‌اندازی مراکز درمان مادران معتاد تصریح کرد: اختصاص 79 میلیارد تومان برای درمان اعتیاد به بیمه سلامت و تکمیل سامانه  آ‌یداتیس‌ توسط وزارت بهداشت انجام شده است که توسعه گرم‌خانه‌های ویژه زنان و راه‌اندازی مرکز درمان زنان باردار از جمله اقداماتی بود که برای ساماندهی‌ مادران معتاد صورت گرفته است‌ و هم‌اکنون حدود 20 مرکز ماده 16 در کشور داریم‌ که کل افراد تحت پوشش در مراکز فعال در 4 ماهه اول حدود 6 هزار و 911 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه 3 دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انعقاد قرارداد با بیمه سلامت و اجرای بیمه درمان تأخیر داشته‌اند، گفت: 79 میلیارد تومان به بیمه درمان اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته رشد بهتری داشت. زنان، کودکان، مبتلایان به ایدز، زندانیان آزاد شده تحت درمان متادون‌، آزاد شد‌‌گان از مراکز ماده 16 و سربازان وظیفه در اولویت‌ بیمه درمان اعتیاد هستند.

افشار با اشاره به سن شروع مصرف گل‌ در دانش‌آموزان و دانشجویان اظهار کرد: طبق میانگین‌ سن مصرف مواد مخدر تغییری نکرده است، اما آمار نشان می‌دهد در جمعیت‌ دانش‌آموزی‌ افراد در سن 15 به بالا شروع به مصرف گل می‌کنند.

وی افزود: مصرف شیشه‌ در کشور‌ به شدت پایین‌ آمده و ماده مخدر گل‌ دومین ماده مصرفی‌ بین‌ جوانان‌ شده است‌، چراکه‌ دسترسی به گل راحت‌تر شده و برخی بذر دارای شاه‌دانه‌های گل را سعی می‌کنند از خارج وارد کنند و در محیط‌هایی چون گلخانه‌ بکارند‌. از سوی دیگر تبلیغاتی در فضاهای مجازی و سایت‌ها در رابطه‌ با ماده مخدر گل‌ بسیار زیاد‌ شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه گل وابستگی نمی‌آورد، گفت: قطعاً ماده مخدر گل اعتیادآور است، اما میزان اعتیادآوری آن مانند شیشه‌ به سرعت نیست و جوانان آن را به صورت تفننی‌ مصرف‌ می‌کنند.

وی در خصوص آمار مر‌گ مصرف‌کنندگان مواد مخدر‌ از سال 92 تا 96 اظهار کرد: با توجه به میزان مرگ و میرها در سال 92، 2 هزار و 957 نفر در سال 93، 2 هزار و 986 نفر در سال 94، 3 هزار و 3 نفر‌ در سال 95، 3 هزار و 190 نفر در 8 ماهه اول سال 96، هزار و 988 نفر فوتی ناشی از مصرف مواد مخدر را داشتیم‌ که این آمار نسبت به 8 ماهه اول سال گذشته 6.5 درصد‌ کاهش را نشان می‌دهد.

وجود 2 هزار معتاد تزریقی در کشور

 افشار‌ با بیان اینکه حدود 2 هزار معتاد تزریقی‌ در کشور وجود دارد، گفت: طبق آمارها حدود 2 هزار مصرف‌کننده مواد تزریقی‌ وجود دارد که باید نسبت به کاهش آسیب آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

 وی افزود: تا مهر امسال 36 هزار و 309 مورد مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده است که تعداد فوت شد‌گان در طول چند دهه اخیر حدود 9 هزار نفر بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری از تجربه مصرف‌کنندگان مواد مخدر در بین دانش‌آموزان دبیرستانی‌ داد و گفت: 2 درصد‌ جامعه دانش‌آموزی در مقطع دوم متوسطه تجربه‌ حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند که البته‌ این آمار به هیچ‌ عنوان به معنای معتاد بودن دانش‌آموزان نیست و بسیاری از آن ها فقط یک بار مواد را مصرف کرده‌اند.

 وی در خصوص آغاز توانمندسازی‌ دانش‌آموزان در مقطع متوسطه از سال 94 خبرداد و گفت: ما قصد داریم این توانمندسازی‌ را به دوره متوسطه‌ اول نیز ارتقاء دهیم. همچنین درس‌ نامه‌ای برای این دوره تدوین شده است که قرار بود حدود یک میلیون نسخه از آن به چاپ برسد که بر اساس آخرین آمارها در 8 ماهه امسال 230 هزار نسخه از این درس‌نامه‌ در مدارس توزیع شده است.

 افشار در رابطه با پیشگیری از افزایش مصرف ترامادول‌ و ریتالین‌ در بین دانشجویان اظهار کرد: برنامه غربالگری‌ جمعیت دانش‌آموزی و درمان گروه‌های در معرض‌ خطر در حال انجام است و در رابطه با قرص‌های ترامادول‌ و ریتالین‌ باید گفت که مصرف این قرص‌ها در جمعیت دانشجویی نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

 وی با اشاره به اینکه آیا مردم می‌توانند دستمال مرطوب خریداری کنند؟، افزود: در رابطه با ورود مخدرهای‌ جدید به کشور و اخباری که در رابطه‌ با دستمال‌های کاغذی معطر و همچنین کیک‌های توهم‌زا منتشر شده است باید گفت که 739 ماده NPS توسط سازمان ملل در جهان معرفی شده است، اما این مواد عمومیت‌ ندارند و بسیاری از آن ها در مناطق خاصی و در فضاهای مجازی مشاهده می‌شوند. نگرانی‌هایی‌ در خصوص‌ خریدن دستمال معطر‌ از طرف مردم وجود دارد که باید گفت اگر زمانی ماده مخدری وارد کشور شد، حتی در یک استان ما سریعاً اطلاع‌رسانی می‌کنیم و تاکنون گزارش جدی‌ای در رابطه با NPSها‌ نداشته‌ایم‌.

وزارت بهداشت مکلف به ارائه خدمات درمانی به معتادان HIV است

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه وزارت بهداشت مکلف‌ به ارائه خدمات درمانی به معتادان HIV است، گفت: مبتلایان به ایدز به هیچ عنوان نباید رها شوند، ایدز از اعتیاد مهم‌تر‌ است و مبتلایان به HIV باید به مراکز وزارت بهداشت معرفی‌ و آن ها نیز باید این افراد را تحت پوشش قرار دهند.

 افشار در پایان اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر افرادی را جمع‌آوری می‌کند که تحت غربالگری‌ بوده‌اند که معمولاً 30 درصد آن ها در شرایط حاد‌ به مراکز ماده 16 مراجعه نمی‌کنند و از جمله آن ها می‌توان به متکدیان‌، زنان خیابانی‌، افراد بی سر پناه، بیماران مزمن‌ روانی اشاره کرد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار