محمد مرندی در مصاحبه با اسپوتنیک از دلیل دشمنی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا با ایران پرده برداشت

تحلیلگر سیاسی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک دلایل آمریکا و متحدانش را برای دشمن جلوده دادن ایران بررسی کرد.

پروفسور مرندی در مصاحبه با اسپوتنیک از دلیل دشمنی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا با ایران پرده برداشتبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک منبع آگاه در شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک تایید کرد واشنگتن و تل‌آویو طرحی را برای مقابله با «فعالیت‌های خصمانه ایران»(!) تنظیم کرده‌اند. محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی دانشگاه تهران در مصاحبه با اسپوتنیک دلیل خصومت رژیم‌صهیونیستی و آمریکا با ایران را توضیح داد.

اسپوتنیک: نظر شما درباره تهدیدی که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی از سوی ایران حس می‌کنند و قصد مقابله با آن را دارند چیست؟ هدف اصلی آنها از دشمن جلوه دادن ایران چیست؟

محمد مرندی: آنها همیشه ایران را دشمن جلوه داده‌اند و با آن خصومت دارند. زمانی که رژیم‌صهیونیستی، لبنان را اشغال کرد ایرانی‌ها از جنبش آزادی ملی این کشور حمایت کردند که در نهایت به تشکیل حزب‌الله و خروج صهیونیست‌ها از لبنان شد. ایران از همان ابتدا از مردم فلسطین حمایت و با سیستم آپارتاید (تبعیض نژادی) در جنوب آفریقا یا در فلسطین مخالفت کرد. این بزرگترین دلیلی است که آنها با ایران دشمنی می‌ورزند.

از نظر من رژیم‌صهیونیستی در کنار کشورهایی مانند عربستان سعودی اخیراً از گروه‌های افراطی حمایت می‌کند. ما می‌بینیم که گروه‌های تروریستی القاعده و جبهه النصره هنوز هم در مرز مشترک سوریه و فلسطین اشغالی مستقر هستند و این رژیم اعضای زخمی آنها را مداوا می‌کند. همچنین می‌دانیم گروه تروریستی داعش نیز در این منطقه مرزی حضور دارد و رژیم‌صهیونیستی هرگز به آن حمله نکرده است.

از نظر من رژیم‌صهیونیستی در دو سال گذشته تلاش کرده است سوریه را تضعیف کند. اما همکاری حزب الله، روسیه و ایران باعث شکست تدریجی گروه‌های افراطی در عراق و سوریه شده است. به همین دلیل این شرایط باعث شده رژیم‌صهیونیستی احساس شکست یا ضعف کند. ولی از نظر من ملاقات‌های مقامات رژیم‌صهیونیستی و آمریکا که سال‌هاست ادامه دارد و عربستان هم در کنار آنها بوده بعید است به جایی برسد.

اسپوتنیک: طرح مذکور اقدامات و فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را هدف قرار داده است. اگر این طرح اجرا شود چه عواقبی ممکن است برای منطقه و درگیری‌های آن داشته باشد؟

محمد مرندی: این یک مسئله بسیار مهم است زیرا با آنچه در رسانه‌های غربی می‌بینیم متفاوت است. رسانه های غربی یا همیشه در این باره سکوت می‌کنند یا به گونه‌ای اشتباه آن را جلوه می‌دهند. آمریکا و متحدانش در منطقه از گروه تروریستی داعش حمایت کردند. البته من گاهی اوقات با آمریکایی‌ها بحث می‌کنم و آنها خشمگین هستند. اگر به اسناد آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) سال 2012 که دیده‌بان قضایی (Judicial Watch) بخشی از آنها را منتشر کرد، توجه کنید متوجه می‌شوید متحدان آمریکا در منطقه از همان ابتدا گروه‌های افراطی در سوریه را حمایت کرده‌اند. این گروه‌ها روی مرز عراق و سوریه متمرکز بوده‌اند.

پس از مدتی این گروه‌ها خود را به عنوان گروه تروریستی داعش معرفی کردند. قابل ذکر است که ژنرال «مایکل فلین»، رئیس سابق DIA و مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در مصاحبه با الجزیره گفت که آمریکا تصمیم گرفت از متحدانش در منطقه حمایت کند.

علاوه بر این مدارک و ایمیل‌های دیگری از سایت افشاگر ویکی‌لیکس هم وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان و دیگران نیز در سال 2014 از داعش حمایت کرده‌اند.

همچنین می‌دانیم که «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز اعتراف کرد ملاقاتی مخفی با گروه‌های مخالف سوری داشته است و تایید کرد که آمریکا اجازه داد داعش به سوی دمشق پیشروی کند تا فشار بر «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را افزایش دهد. بنابراین آمریکا عمیقاً در گسترش گروه تروریستی داعش، القاعده و جبهه النصره دخیل است. رژیم‌صهیونیستی نیز همانطور که اشاره کردم از القاعده حمایت کرده و درباره حضور داعش در مرزهای فلسطین اشغالی سکوت کرده است.

بنابراین ایران به دولت سوریه کمک کرد تا گروه‌های افراطی را شکست دهد. البته روسیه، حزب الله و کشورهای دیگر با همکاری یکدیگر توانستند بر افراطی‌گری پیروز شوند. اگر سوریه سقوط می‌کرد بدون شک عراق هم سقوط می‌کرد.

با اینکه گروه تروریستی داعش اغلب نیروهایش را برای جنگ با دولت سوریه متمرکز کرده بود، عراق هم در آستانه فروپاشی بود. اگر آنها سوریه را شکست می‌دادند نیروهای بیشتری را برای مبارزه به عراق می‌فرستادند و بدون شک عراق سقوط می‌کرد.

همچنین لبنان هم با شرایط خطرناک جدیدی مواجه می‌شد. بنابراین حمایت ایران از دولت عراق و سوریه به شکست این گروه‌های افراطی منجر ‌شد و همین نکته اختلاف نظر ایران با رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا است.

انتهای پیام/

 

مصاحبه محمد مرندی با خبرگزاری روسی اسپوتنیک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار