آبشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رایزنی های بین المللی برای تالاب های مرزی نتیجه ای نداشته است

مدیر حفاظت از تالاب های ایران گفت:رایزنی درباره تالاب های مرزی هورالعظیم و هامون متاسفانه فقط در حد سخن بوده و به مرحله عمل نرسیده است.

رایزنی های بین المللی تاکنون برای تالاب های مرزی نتیجه ای نداشته استابوالفضل آبشت مدیر حفاظت از تالاب های ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رایزنی درباره تالاب های بین المللی و گرفتن حق آبه از کشورهای بالادست اظهار داشت: بحث تالاب ها و رودخانه های مرزی یک بحث فرامرزی است که در دنیا نیز شناخته شده است و کشور ایران نیز که به عنوان عضو کنوانسیون رامسر است یکی از مسائل مرتبط به تالاب ها را در آن مورد بررسی قرار می دهد.

وی در رابطه با تعهد کشورهای عضو کنوانسیون رامسر افزود: کشورهای عضو این کنوانسیون با هدف مدیریت تالاب ها و حوزه آب ریز آنها تشکیل شده است و کشور ایران با دو حوزه آبریز بین المللی هورالعظیم و هامون در این کنوانسیون فعالیت می کند.

آبشت با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در مدیریت تالاب ها عمل می کند،تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمام تعهدات خود در رابطه با حفظ حوزه آبریز تالاب ها پایبند است و نسبت به مسائل مرتبط با تالاب های مرزی هورالعظیم و هامون رایزنی هایی نیز داشته است که متاسفانه این رایزنی ها فقط در حد سخن بوده و به مرحله عمل نرسیده است.

وی با بیان اینکه برای تالاب هامون که بخش اعظم آن در کشور افغانستان است و این کشور در بالادست این تالاب سدهای متعدد احداث کرده است، گفت: برای گرفتن حوزه آبریز ما نیازمند رایزنی در سطح وزرای خارجه هستیم تا به یک نتیجه مثبت برسیم .

مدیر حفاظت از تالاب های ایران گفت: تالاب هورالعظیم  یک حوزه آبریز بسیار بزرگ دارد که از کشور ترکیه آغاز و به رودخانه های دجله وفرات و بعد ازآن به هورالعظیم می رسد و این حوزه حتی در کشورهای سوریه و عراق نیز آبریز دارد.

وی ادامه داد: برای چنین حوزه بزرگی باید رایزنی ها بین چند کشور انجام شود چرا که حوزه اصلی این آبریز در کشور ترکیه است و این کشوربرای گرفتن امتیازات و کنترل آب تلاش می کند.

آبشت با اشاره به موضوع مهم آب در منطقه خاورمیانه گفت: همه کشورهای منطقه برای کنترل آب در سطح بین الملل تلاش می کنند تا بتوانند امتیازاتی برای خود داشته باشند اما این رایزنی ها تا به امروز منجر به خروجی و نتیجه مثبت برای کشور ما نشده چرا که رسیدن به نتیجه نیازمند زمان است.

انتهای پیام/

 آخرین وضعیت تالاب هامون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.