مروری بر هفته نامه های افغانستان

نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین، درخشیدن زنان افغان در بخش های مختلف مسابقات جهانی، حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق، اختلافات درونی دولت و عدم شفافیت در استخدام کارمندان دولتی موضوعاتی مورد بحث هفته نامه های افغانستان است.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین، درخشیدن زنان افغان در بخش های مختلف مسابقات جهانی، حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق، عدم مصرف بودجه سال 1396، اختلافات درونی دولت، مشکلات زنان افغان در داخل و عدم شفافیت در استخدام کارمندان دولتی موضوعاتی مورد بحث هفته نامه های افغانستان است.

**سفیر
هفته نامه سفیر در این هفته به نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین پرداخته و به سخنان «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه این کشور اشاره که کرده است که از پاکستان خواست بدون تفکیک با تروریست ها مبارزه کند.
هفته نامه به نقل از ربانی در این نشست نوشت که به بهبود روابط کابل- اسلام آباد تأکید کرد و گفت : باید با تهدیدهای مشترک علیه 3 کشور بصورت جدی مبارزه صادقانه شود.
وی همچنین بر گسترش روابط افغانستان با چین تأکید کرد و گفت: چین همواره یکی از کشورهای دوست افغانستان بوده که با این کشور دوستانه برخورد کرده و مردم کشورش خواهان گسترش روابط هستند.
ربانی از حمایت چین از روند گفت وگوهای صلح با رهبری و مالکیت افغان ها قدردانی کرد.
وزیر خارجه چین نیز تلاش کرد بخش های پیشرفت در گفت وگوهای سه کشور را برجسته کند و به خبرنگاران گفت که دو طرف به بهبود روابط، تشکیل گروه های کاری عملی و نشست بعدی توافق کردند.
در اخیر این هفته نامه ابراز امیدواری کرده است که چین با نفوذ و روابط خوبی که با پاکستان دارد بتواند، در صلح افغانستان موثر واقع شده و پاکستان به همکاری قانع سازد.

**نیمرخ
هفته نامه نیمرخ سرمقاله خود را به توانایی زنان افغان و دستاورد آنها در سال 2017 اختصاص داده و نوشته است که امسال جایزه های جهانی در بخش موسیقی، فیلم و زیبایی را بدست آورده اند.
نیمرخ افزوده است که «زهره» اولین گروه موسیقی زنان افغانستان جایزه مجمع اقتصادی جهانی «داووس» به نام «فریمیوز» را از آن خود کرد.
این هفته نامه به فیلم نامه به نام «نامه به رئیس جمهور» نوشته رویاسادات» فیلم نامه نویس افغان و نماینده سینمای این کشور اشاره کرده که جایزه بهترین فیلم خارجی را در اسکار به خود اختصاص داده است.
همچنین در بین 30 زیباترین زن جهان «مژده جمال زاده» دختران افغان نیز حضور دارد و برنده جایزه شده است.
نیمرخ در اخیر نوشته که اگر فرصت برای زنان افغان مساعد شود، آن ها ثابت کرده اند که می توانند برای کشور و مردم خود دستاوردهای ارزشمند داشته باشند.

**شهادت
هفته نامه شهادت به حمله نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان پرداخته که نتایج آن باعث ادامه جنگ، بدبختی و ویرانی این کشور شده است.
این هفته نامه افزوده است که اگرچه این حمله تمام زیربناهای افغانستان را ویران و شمار زیاد از مردم این کشور را کشته، زخمی، معلول و مهاجر کرد که تا امروز دامنه و پیامدهای آن ادامه دارد.
اما این جنگ قهرمان اصلی آن مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان بودند، باعث شد که بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان از هم پاشیده و کشورهای تحت اشغال آن آزاد شوند.
در اخیر این هفته نامه اتحاد دوباره آلمان، آزادی کشورهای اروپای شرقی را مدیون جنگ و فداکاری افغان دانسته است.

**سادات
هفته نامه سادات در سرمقاله این هفته خود پایان سال مالی 1396 و عدم مصرف بودجه بحث کرده و نوشته است که در اول هر وزارتخانه به حد توانایی و ضرورت های خود درخواست بودجه می کنند اما وقتی سال مالی به پایان رسید، 40 درصد بودجه خود را مصرف نمی کنند.
این هفته نامه وزاتخانه های افغانستان را متهم به عدم کفایت، نداشتن طرح و برنامه منظم و نداشتن افراد باتجربه متهم کرده است که نمی توانند کار موثر انجام دهند. 
هفته نامه افزوده است که تاوان این بی کفاتی و نداشتن طرح درست وزارتخانه ها را مردم این کشور می دهد که از توسعه و رسیدن به زندگی بهتر باز می مانند.
سادات از ودولت افغانستان خواسته است که شایسته سالاری را مراعات کرده افرادی را در راس ادارات و پست های مهم بگمارد که بتواند به مردم خدمت کند.
براساس گزارش وزارت دارایی افغانستان ، امسال 60 درصد بودجه وزارت خانه ها به مصرف رسیده است.

**خرد
هفته نامه خرد در سرمقاله این هفته خود به درگیری های درون دولتی بر سرپست های دولتی پرداخته که این موضوع باعث شده تا مسئله مهم که که انتخابات مجلس در سال آینده خورشیدی می باشد، به فراموشی سپرده شود.
این هفته نامه از دولت انتقاد کرده است که مسئله برکناری استاندار بلخ و طرف قرارگرفتن دو طرف به حمایت و مقابله با این موضوع یک کار نادرست و بی اهمیت است که بطور عملی به روند کاری دولت اسیب می رساند.
این هفته نامه دولت را عدم موفقیت در عملی کردن توافق نامه سیاسی متهم کرده که با گذشت 3 سال عمر حکومت نه تنها کاری برای مردم نتوانسته، بلکه کار درون دولتی خود را نیز حل نکرده است.
خرد دولت افغانستان متهم کرده است که با دامن زدن به اختلافات قومی و گروهی توجه را از مسئله انتخابات که موضوع مهم وحیاتی برای مردم این کشور است منحرف و آن را پنهان می کند.

**جاده ابریشم
هفته نامه جاده ابریشم در سرمقاله خود به مشکلات زنان افغان پرداخته و نوشته است که زنان افغان قربانی اصلی دهه ها جنگ و نابسامانی بوده و متحمل مشکلات جبران ناپذیر شده اند که تا امروز بشدت ادامه دارد.
این هفته نامه زندگی دختری را به تصویر کشیده که توسط خانواده اش برای حل معضل بین دو فامیل به خانواده دیگر داده شده بود و خانواده داماد این دختر که «گل هزار» نامه دارد، رفتار غیر انسانی و اسلامی کرده است.
این هفته نوشته پدر داماد عروس خود (گل هزار) را مجبور می کرده است که با سگ غذا بخورد و هر روز بدن وی را با سیخ داغ مجازات می کرده است.
جاده ابریشم نوشته است که این یک نمونه از هزاران ظلم روا داشته شده در حق زنان است که تاکنون بشدت ادامه دارد.

**مردم
هفته نامه مردم در این هفته استخدام ماموران دولتی در اداره کمیسیون اصلاحات اداری که مامور استخدام کارمندان برای ادارات می باشد، پرداخته و نوشته است که این اداره با تبیلغات وسیعی که برای شفافیت و شایسته سالاری راه انداخته بود، مانند گذشته به فساد گرفتار است.
این هفته نامه افزوده است که مرحله اعلام پست های دولتی و گرفتن امتحان به خوبی سپری می شود اما زمان که مدارک و اسناد افراد برای انتخاب پست مورد نظر خواسته می شود، افراد که شایسته و بی واسطه به بهانه های مختلف از جمله نداشتن تجربه کاری در بخش مورد نظر، نداشتن اسناد و مدارک ناکافی کنار زده شده و افراد دلخواه خود را به هر دلیلی جایگزین می کنند.
این هفته نامه سوال کرده است که کمیسون اصلاحات اداری باید برای پرسش های افراد جویایی کار که از کنکور عمومی موفق می شوند اما استخدام نمی شوند، جواب قانع کننده ارائه کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار