گزارش/

نسل کشی در یمن؛ علاج اقتصاد واشنگتن!

دونالد ترامپ با تحریک عربستان برای تداوم جنگ با یمن، قصد دارد تا اقتصاد آمریکا را سامان دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود گذشت بیش از ۳ سال از جنگ یمن، عربستان سعودی نه تنها نتوانسته بر این کشور عربی مسلط شود بلکه بخش اعظمی از سرمایه‌های خود را به منظور خرید تسلیحات نظامی از دست داده است.

شاید بتوان دلایل عمده این جنگ را در چندین مورد از جمله همسویی شیعیان عربستانی با شیعیان یمن، تسلط بر تنگه باب المندب و به خطر افتادن منابع نفتی عربستان یافت.

۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی تجاوز نظامی ائتلافی از کشور‌های عربی تحت عنوان طوفان قاطعیت علیه مردم بی دفاع یمن رخ داد. حمله‌ای که تحت حمایت برخی کشور‌های غربی و رژیم اشغالگر قدس علیه کشوری صورت گرفت که در داخل خاک خود نیز با بحران‌های متعددی مواجه بود.

بحران داخلی یمن دارای پیشینه تاریخی است. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که میان گروه‌های اهل تسنن و شیعی حوثی در شمال یمن اختلاف و درگیری رخ داد. شایان ذکر است گروه‌های سنی تحت حمایت و چراغ سبز ایالات متحده آمریکا آتش این اختلافات را گسترده‌تر می‌کردند. در همین بحبوحه بود که عربستان سعودی فرصت را مغتنم شمرده و جنگی علیه این کشور بی دفاع آغاز کرد.

تیتر

اما نیرو‌های انصار الله با حمایت و به پشتوانه نیرو‌های مردمی از پیشروی نیرو‌های سعودی به کشورشان جلوگیری کردند، همچنین توان داخلی آنان در ساخت موشک نیز بر طولانی شدن روند جنگ افزوده است.

حربه آمریکا این بار با تزریق سرمایه سعودی به اقتصاد آمریکا

اکنون عربستان سعودی در مسیر دو راهی قرار دارد از یک سو با فشار‌های مقامات غربی مبنی بر پیشروی بیشتر در خاک یمن قرار دارد که در صورت رد این مسئله، با خشم آنان و تغییر سیاست‌های غربی‌ها علیه خودش مواجه خواهد شد و از سویی دیگر تداوم این جنگ تاثیر مخربی بر وضع اقتصادی عربستان خواهد گذاشت کما اینکه ریاض در حال حاضر با مشکلات داخلی از جمله پرونده‌های فساد مالی شاهزادگان خود رو به رو است و تهدیدات علنی سران یمن ضد آل سعود نیز مزید بر علت است.

عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در همین راستا در همایش ملی قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه در غرب آسیا عنوان کرده بود که عربستان، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی و ایالات متحده آمریکا بزرگترین فروشنده آن است، همچنین عربستان بودجه‌ای قریب به ۶۴ میلیارد دلار را به این امر اختصاص داده و به عنوان چهارمین کشور خریدار در این حوزه است.

به واقع دونالد ترامپ با این حربه سعی دارد تا به شعار‌های خود در زمان کاندیداتوری تحت عنوان "اول آمریکا" جامه عمل بپوشاند. به عبارت ساده‌تر باید این گونه عنوان کرد با توجه به سرمایه عظیم عربستان از طریق فروش منابع نفتی و ورود سالانه مسلمانان به خاک این کشور به منظور زیارت اماکن مقدسه، رئیس جمهور آمریکا در صدد این است تا سرمایه این کشور را جهت خرید تسلیحات نظامی ایالات متحده به اقتصاد کشورش تزریق کند.

دلایل ناکامی عربستان در خاک یمن

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دلایل ناکامی عربستان در جنگ یمن اظهار کرد: از آنجایی که یمن مجهز به نیرو‌های چریکی است بنابراین، با نیم نگاهی به تاریخ به راحتی می‌توان دریافت که رویارویی ارتش‌های منظم و کلاسیک با گروه‌های چریکی همواره به شکست آنان ختم شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تا کنون نیرو‌های سعودی بیشتر توجه خود را متمرکز مناطق مسکونی و مدارس کرده است در حالی که تجربه نشان داده که جنگ مستقیم با مردم هر کشوری به جای بمباران تاسیسات نظامی آن، به پیروزی نیرو‌های مردمی منجر می‌شود و صحت این مسئله را می‌توان در جنگ ویتنام یافت.

قناد باشی اظهار کرد: تلاش عربستان به منظور محاصره اقتصادی و دارویی یمن یکی دیگر از عوامل ناکامی این کشور در جنگ است همچنین مردم یمن از وهابیت و ایدئولوژی حاکم بر عربستان، نفرت دارند.

وی با اشاره به ساختار سنتی پادشاهی عربستان بیان کرد: این ساختار به هیچ وجه نمی‌تواند با یک انقلاب مردمی که پتانسیل بسیاری برای تحول دارد، رو به رو شود و علاوه بر این موضوع همسویی اخیر سیاست مداران این کشور با رژیم صهیونیستی نیز مزید بر علت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم رغبت عربستان به پایان جنگ با یمن، عقب نشینی نیرو‌های سعودی از خاک این کشور را شاهد نیستیم چرا که ایالات متحده این ماموریت را به عربستان واگذار کرده و هنوز به پایان جنگ با یمن رای مثبت نداده است.

نابودی اقتصاد عربستان مهمترین دستاورد جنگ یمن!

جنگ ریاض علیه صنعا نه تنها دردی از آل سعود دوا نکرده است بلکه عربستان را در مردابی قرار داده که هر چه بیشتر تلاش کند، شرایط برای شکستش سریع‌تر مهیا می‌شود. به واقع این جنگ چند پیآمد مخرب برای عربستان داشت. نخست آنکه نفرت جهان از سیاست‌های ریاض را در پی داشت و دیگر اینکه باعث به یغما رفتن سرمایه‌های عظیم این کشور شده است.

درگیری‌های ریاض و صنعا در حالی ادامه دارد که مردم این کشور همواره از وضع عربستان به ویژه وضع اقتصادی که تعیین کننده میزان رفاه مردم هر کشوری است، گلایه مندند به گونه‌ای که امروز اعتراضات برخی روزنامه نگاران سعودی را نیز شاهد هستیم.

جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته سعودی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت:" جنگ یمن هزینه‌های سنگینی بر عربستان تحمیل کرده و ریاض باید در این جنگ پرهزینه تجدیدنظر کند".

از سویی دیگر عده‌ای بر این باورند که اتخاذ سیاست‌های نادرست ولیعهد جوان سعودی و پیروی او از سیاست‌های سنتی پادشاهی عربستان مبنی بر تسلط کامل بر جهان عرب و علاقه مندی وی به غربی‌ها یکی از دلایل پیشروی ریاض در خاک صنعاست.

در کلام آخر باید اذعان داشت که هیچ کس تا کنون نمی‌داند جنگ ریاض علیه صنعا چه هزینه‌های هنگفتی برای عربستان داشته است. شاید بتوان یکی از دلایل این امر را حضور و نقش برخی از شاهزاده‌های سعودی به عنوان عاملان اصلی این جنگ دانست که به هیچ وجه اجازه انتشار آمار خروج منابع ارزی از کشورشان به منظور خرید تسلیحات نظامی از ایالات متحده را نمی‌دهند بنابراین با توجه به وقایع اخیر و طولانی شدن زمان این جنگ بدون کسب کوچکترین موفقیتی برای سعودی ها، انتظار می‌رود تا وضع اقتصادی عربستان سعودی بیش از پیش با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/

گزارش از زهرا ابهری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار