باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

وقتی چرخ اقتصاد با تکیه بر توان ملی می چرخد

شرکت فولاد مبارکه با بومی سازی بیش از 80 درصد دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز خود، گام بلندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دنیای امروز، دنیای پیشرفت علم و تکنولوژیست ، دستاوردها و اختراعات جدید هر لحظه در گوشه ای از این کره خاکی رونمایی می شوند، دستاوردهایی که با یکدیگر بر سر صرفه جویی در مصرف انواع انرژی، آلودگی کمتر محیط زیست و در دست گرفتن نبض بازارهای جهانی رقابت می کنند.

کشور عزیزمان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود مشکلاتی از قبیل هشت سال جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از آن، تحریم های ظالمانه و انواع دسیسه ها به شایستگی توانسته در عرصه های مختلف علمی، فناوری و صنعتی، فعالیت پایدار و مفید داشته باشد. با وجود اینکه بخش عظیمی از اقتصاد کشور با تکیه بر درآمدهای نفتی ادراه می شود اما پیشرفت چشمگیر در زمینه صنعت و معدن غیر قابل انکار است و اکنون زمان آن فرارسیده که اقتصاد کشور را به سمت درآمدهای غیرنفتی ببریم و با اعتماد بر توان و سرمایه ملی در عرصه های مختلف، نیازهای کشور را مرتفع سازیم.

فولاد مبارکه یکی از صنایع غیر نفتی کشور است که علاوه بر تامین نیاز داخلی، توانسته پا به عرصه صادرات گذاشته  و به ارز آوری قابل توجهی برای کشور دست یابد.
 

فولاد مبارکه، مولود انقلاب اسلامی

  فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌کند ،ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، از مهمترین ماموریت های آن است.

این شرکت بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل را تولید کرده و دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور است که بیش از 20 هزار نفر در بخش‌های مختلف آن به کار اشتغال دارند.

عمليات اجرايی اين مجتمع در سال 1360 آغاز شد ودر دوران جنگ تحميلی و زير حملات هوايی جنگنده های دشمن به دست توانای سربازان پر افتخار جبهه صنعت ادامه يافت. هرچند در ابتدا بیشتر تجهیزات شرکت را کشورهای اروپایی تامین می کردند امارفته رفته با پیشرفت علم و فناور ی در کشور و به کمک دانشمندان و نخبه های بومی، هم اینک بیش از 80 درصد از دستگاه های مورد استفاده در قسمت های مختلف شرکت فولاد مبارکه در داخل کشور تولید می شود.

به گفته مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه ، روند بومی در 4 سال گذشته رشد 50 درصدی داشته که منجر به صرفه جویی 114 درصدی در هزینه شده است.

 

وقتی چرخ اقتصاد با تکیه بر توان ملی می چرخد

 پیشتازی فولاد مبارکه در خاور میانه

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی فولاد در خاورمیانه و شمال افریقا عنوانی شناخته شده است.

مديرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان در این باره گفت: امروز فولاد مبارکه، بعنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های فولاد درکشور و خاورمیانه و بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان است.

بهرام سبحانی ادامه داد: اين شرکت در حال حاضر دارای ظرفيت توليد 10.3 ميليون تن انواع محصولات فولادی تخت گرم و سرد نورديده، قلع اندود، گالوانيزه و رنگی از ضخامت 18/0 تا 16 ميليمتر و تختال با احتساب ظرفيت‌های فولادسازی در واحد «فولادسازی و نورد پيوسته سبا» و همچنين«مجتمع فولاد هرمزگان» است.

وی با اشاره به اینکه تنها در شرکت فولاد مبارکه اصفهان سالانه 7/2 میلیون تن فولاد خام تولید می شود، افزود: در برنامه توسعه شرکت فولاد در نظر داریم در سال 98 به تولید 13 میلیون تن در سال و در افق پیش بینی سال 1404 به ظرفیت تولید 25 میلیون تن در سال برسیم.

اما افتخارات شرکت فولاد مبارکه تنها در بخش تولید نیست و این شرکت همواره موفق به کسب رتبه های برتر در عرصه های مختلف شده است.

مديرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان گفت: فولادمبارکه اصفهان توانسته با تکیه بر دانش و توانمندی کارکنان خود موفق به کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی و رتبه دهم در شاخص ارزش افزوده در رتبه بندی 100 شرکت برتر ایرانی گردد.

وی تصریح کرد: اين شرکت در سال 1391 براي اولين بار و به عنوان تنها شرکت ايراني با کسب 654 امتياز تنديس زرين جايزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کرد. گروه شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اوليه بيش از 3000 کارخانه و کارگاه توليدی کشور در صنايع لوله و پروفيل، نفت و گاز و پتروشيمی، خودرو، موتورهای الکتريکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگين، ساختمانی، غذايی، کشتی سازی و سازه‌های دريايی  را تأمين می کند.

 فولاد مبارکه دوستدار محیط زیست

 امروزه بحث حفاظت از محیط زیست، بحران آلودگی هوا و خشک سالی به یکی از مهم ترین موضوعات کشور تبدیل شده که برای مدیریت و کنترل آن باید در همه عرصه با اقدامات دقیق و علمی پیش رفت. خوش بختانه شرکت فولاد مبارکه در این زمینه نیز عملکرد قابل ستایشی داشته که این موضوع با مشاهده آسمان آبی و به دور از آلودگی در مناطق استقرار کارخانجات شرکت فولاد به وضوح مشخص است.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر توجه بر مسائل زیست محیطی و بحران کمبود آب در کشور گفت: مصرف آب این شرکت در سال 70 13برابر با 40 میلیون متر مکعب در سال بوده که با تکیه بر روش های نوین و دقیق علمی توانستیم در سال گذشته این رقم به 25 میلیون متر مکعب کاهش دهیم وبا احداث شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای نزدیک به کارخانه و تصفیه آن بخش عظیمی از اب مورد نیا کارخانه را تامین کردیم.

 

وقتی چرخ اقتصاد با تکیه بر توان ملی می چرخد

 تحقق اقتصاد مقاومتی در فولاد مبارکه

وقتی شعار "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" به حقیقت می پیوندد و شاهد اشتغال هزاران نفر از جوانان کارازموده ایرانی هستیم که به لطف همت و غیرتشان توانسته اند علاوه بر توان نیاز داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه به کشور، موفق به صادرات انواع محصولات فولادی به سراسر دنیا شوند، به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، فولاد مبارکه نماد واقعی ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیرۀ تولید است.

در 4سال گذشته 75 درصد از حجم تولیدات شرکت فولاد مبارکه به تامین نیاز داخل کشور و 25 درصد به صادرات اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت فولادمبارکه با اشاره به این موضوع گفت: در سال جاری 84 درصد تولیدات صرف فروش داخلی و تامین نیاز کشور و تنها 16 درصد صادرات داشتیم که این امری مثبت تلقی می شود چرا که نشان می دهد در بخش های مختلف توانسته ایم انواع نیازهای کشور را تامین کرده و از واردات بی رویه جلوگیری کنیم. در واقع افزایش نیاز داخلی که 38 درصد از سال گذشته بیشتر بوده منجر به کاهش صادرات شده است.

با توجه به اینکه کشور ما در حال خارج شدن از رکود است، به طور طبیعی به هر میزان که رونق اقتصادی حاصل شود، به همان مقدار نیاز به محصولات فولادی ازجمله ورق افزایش می یابد، در این حالت فولاد مبارکه به دلیل حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل ضمن حفظ بازارهای صادراتی، بخش بیشتری از محصولات خود را به بازارهای داخلی عرضه کرده است

سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه جغرافیای صادرات را در سال گذشته بدین شرح اعلام کرد: 49 درصد صادرات به اتحادیه اروپا، 32درصد به خاورمیانه، 7درصد به خاور دور و 12درصد به آفریقا صادرات داشته ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر قادر به تولید بسیاری از محصولاتی که در سال های گذشته وارد می کردیم شده ایم که می توان به تولید ورق های آجدار مورد استفاده در پل های عابر پیاده، ورق های مورد نیاز در صنعت نفت و گاز و ورق های رویه خودرو اشاره کرد.

باید به دنبال فناوری روز باشیم تا بتوانیم محصول باکیفیت تولید کنیم، با نگاه به بازارهای جهانی ،تعریف و شناسایی بازارهای هدف، محصولاتی منطبق با نیاز بازارهای جهانی تولید کنیم و به خاطر داشته باشیم کشورهای توسعه یافته دوران ساخت وساز خود را سپری کرده اند و ازاین پس به فولادهای ویژه و کیفی نیاز بیشتری دارند.
 

خودباوری، رمز موفقیت

شرکت فولاد مبارکه به راستی نشان داده که می توان مهمترین و پیچیده ترین نیازهای کشور را با تکیه بر توان ملی در داخل کشور تولید کرد و جلوی خروج سرمایه از کشور را گرفت، اما جای تعجب است که چرا با وجود اینکه در بسیاری از عرصه های ملی خودکفا هستیم و یا توانایی تامین نیاز داخل را داریم ، در کمال ناباوری اقدام به واردات بی رویه می کنیم.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۶
درود بر جوانان متخصص کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۶
وقتی سود وام بانکی مون آنقدر بالاست که کمر تولید کننده رو میشکند و با این واردات های بیهوده چه از طریق قانونی و چه از طریق غیرقانونی(قاچاق) که بیشتر این کالاها تو مملکتمون تولید میشود و .... هزاران سنگی که جلوی پای تولید کننده انداخته میشه تا نتواند به کارخود ادامه بده چطور میتونیم به سمت درآمدهای غیرنفتی پیش برویم؟ شما اگر همین سودهای بانکی رو پایین بیاورید و مالیات کمتری بگیرید خلاصه اینکه کاری کنید که تولید توی این مملکت بصرفه باشه و به وارد کننده سخت بگیرید (یعنی واردات خیلی کمتر از تولیدصرف داشته باشه) اونوقت میتونیم به درآمدهای غیر نفتی برسیم .