تلاش آمریکا برای تغییر ذائقه فرهنگی مردم افغانستان

آمریکا با استفاده از رسانه، دانشگاه، مراکز آموزشی و «ان.جی.او»ها در تلاش است تا به طور تدریجی فرهنگ و هویت ملی و دینی مردم افغانستان را تغییر دهند.

تلاش آمریکا برای تغییر ذائقه فرهنگی مردم افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا با هدف تسلط بر منطقه در حال ترویج سبک زندگی آمریکایی است و از رسانه، دانشگاه، مراکز آموزشی و موسسات به ظاهر غیر دولتی و «ان.جی.او»ها برای ترویج ارزش‌های غربی استفاده می‌کند.

از این رو آمریکا برای سیطره فرهنگی در افغانستان نیز با کشورهای متحد اروپایی‌اش چند هزار موسسه غیردولتی را ایجاد کرده است که هدف از ایجاد بخشی از این موسسات به ظاهر خصوصی تغییر تدریجی فرهنگ مردم افغانستان است.

این نهادها با شعار افزایش ظرفیت‌های فرهنگی جوانان، زنان، حقوق بشر و ارزش‌های مدرن اهداف خود را پیش می‌برند و بیشتر این موسسات نیز در شهرهای بزرگ از جمله کابل، قندهار، بلخ و هرات قرار دارند.

در واقع آمریکایی‌ها در کنار حمله نظامی به طور همزمان تهاجم فرهنگی را نیز به عنوان مهمترین ابزار سلطه مدنظر دارند و تغییر ارزش‌های سنتی به ارزش‌های غربی تکمیل کننده سایر اهداف نیروهای خارجی در افغانستان بوده است.

اکنون بیشتر رسانه‌ها، سایت‌های اینترنتی و حتی رادیو و تلویزیون‌های موجود در افغانستان به نوعی از سوی کشورهای خارجی حمایت می‌شوند و این موضوع بر نحوه پوشش اخبار و اطلاعات تاثیرگذار است.

از این رو واشنگتن در تلاش است تا با مطرح کردن مفاهیم شیک و همه پسند مانند آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر ذائقه فرهنگی مردم افغانستان را تغییر دهد و با ایجاد اختلافات سیاسی در این کشور کنترل افکار عمومی را در دست گیرد.

تسنیم نوشت: با این حال تاکنون توده مردم افغانستان از تهاجم فرهنگی آمریکا به هویت ملی و اعتقادات دینی خود لطمه زیادی ندیده است، زیرا فرهنگ غربی که بر پایه ابتذال استوار است با فرهنگ سنتی و دینی مردم افغانستان در تناقض است؛ زیرا افغانستان یک کشور اسلامی است و مردم نیز به دین اسلام مقید هستند.

آنچه مسلم است افغانستان همچنان یک کشور اسلامی خواهد ماند و آمریکا و غربی‌ها نیز با تمام تلاش خود قادر نخواهند بود تا در کوتاه مدت ارزش‌ها، عقاید و باورهای ملی و دینی مردم افغانستان را دچار تغییر اساسی کنند؛ اما باید آگاه بود که تکیه فرهنگی به ارزش های غربی در طولانی مدت صدمه جبران‌ناپذیری برای افغانستان خواهد داشت.

 انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار